ÖN-ERGENLER İÇİN KENDİNİ TOPARLAMA GÜCÜ ÖLÇEĞİ: İLK PSİKOMETRİK BULGULAR
Year 2020,
Issue: 82, 263 - 280, 22.06.2020
Neslihan Çıkrıkçı
Hatice Odacı
Abstract
Araştırmanın amacı, ön-ergenlerde kendini toparlama gücünü belirlemede kullanılabilecek bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Çalışma grubu 224 kız, 242 erkek toplam 466 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma grubunda yer alan öğrenciler 11 ile 14 yaş aralığındadır. Araştırmada Ön-Ergenlerde Kendini Toparlama Gücü Ölçeği, Çocuklarda Öz-Yeterlik Ölçeği ve Ergenler İçin Beş Boyutlu İyi Oluş Ölçeği ile veriler toplanmıştır. Ön-Ergenlerde Kendini Toparlama Gücü ölçeği için ölçek geliştirme prosedürleri uygulanmıştır. Geliştirilen ölçme aracının geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılarak raporlaştırılmıştır. Analizler sonrasında elde edilen nihai formda ölçme aracı iki faktör altında toplam varyansın %47.18’ini açıklayan 9 maddeden oluşmaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçme aracında yer alan maddelerin faktör yükleri .37 ile .71 arasında değiştiği bulgulanmıştır. Ölçme aracının bütününe ilişkin iç tutarlık katsayısı .77; birinci alt faktör için .66, ikinci alt faktör için .68 olarak belirlenmiştir. Ön-Ergenlerde Kendini Toparlama Gücü Ölçeği’ ni oluşturan maddelerin madde toplam korelasyon katsayılarının .52 ile .65 arasında değişkenlik gösterdiği gözlenmiştir Araştırmanın sonucunda geliştirilen ön-ergenlerde kendini toparlama gücü ölçme aracının geçerli ve güvenilir psikometrik sonuçları olduğu gözlenmiştir.
References
- Albert, D., Chein, J., ve Steinberg, L. (2013). The teenage brain: Peer influences on
adolescent decision making. Current Directions İn Psychological Science, 22(2),
114-120.
- Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated
the human capacity to thrive after extremely aversive events?. American
Psychologist, 59(1), 20-22.
- Bonanno, G. A. ve Mancini, A. D. (2008). The human capacity to thrive in the face of
potential trauma. Pediatrics, 121(2), 369-375.
- Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. Harvard university
press.
- Brown, T. (2006). CFA with equality constraints, multiple groups, and mean
structures. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, 236-319.
- Demirci, İ. ve Ekşi, F. (2015). Ergenler için beş boyutlu iyi oluş modeli: EPOCH
ölçeğinin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Gençlik Araştırmaları
Dergisi, 3(3), 9-30.
- Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage
Publications.
- Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev. A. Dönmez ve N.
Çelen) Ankara: Imge Kitabevi Yayınları. (Eserin orijinali 1981’de yayımlandı).
- Garmezy, N. (1971). Vulnerability research and the issue of primary prevention. American
Journal of Orthopsychiatry, 41(1), 101-142.
- Garmezy, N., Masten, A. S. ve Tellegen, A. (1984). The study of stress and competence
in children: A building block for developmental psychopathology. Child
Development, 55(1), 97-111.
- Gürgan, U. (2006). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik
çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 45-74.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. ve Black, W. C. (1998). Multivariate data
analysis. New Jersey: Englewood Cliff.
- Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York: Oxford University
Press.
- Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Chicago:
Scientific Software International.
- Kaner, S. ve Bayrakli, H. (2010). Aile yılmazlık ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve
güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim
Dergisi, 11(02), 47-66.
- Kaya, M. ve Arici, N. (2012). Turkish version of shortened Family Resiliency Scale
(FRAS): The study of validity and reliability. Procedia-Social and Behavioral
Sciences, 55, 512-520.
- Kerr, M. ve Stattin, H. (2000). What parents know, how they know it, and several
forms of adolescent adjustment: further support for a reinterpretation of
monitoring. Developmental Psychology, 36(3), 366.
- Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York:
Guilford Publications.
- Leech, N. L., Barret, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Introductory Statistics: Use
and Intermediate. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Masten, A. S. ve Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. Handbook of Positive
Psychology, 74(1), 88.
- Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of
Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
- Noller, P. ve Callan V.J. (1991). Images of the typical Australian family. In K. Funder (Ed.),
Images of Australian families (pp. 1–22). Melbourne: Longman Cheshire.
- Sameroff, A. (2006). Identifying Risk and Protective Factors for Healthy Child
Development. In A. Clarke-Stewart veJ. Dunn (Eds.), The Jacobs Foundation
series on adolescence. Families count: Effects on child and adolescent
development (p. 53–76). Cambridge University Press
- Santrock, J. W. (2014). Ergenlik. (Çev. DM Siyez) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
(Eserin orijinali 2011’de yayımlandı).
- Savi Çakar, F., Karataş, Z. ve Çakır, M. A. (2014). Yetişkin yılmazlık ölçeği: Türk
kültürüne uyarlanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,
22-39.
- Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence. Trends in
Cognitive Sciences, 9(2), 69-74.
- Şencan, H. (2005). Reliability and validity in social and behavioral measurements.
Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics. Boston:
Bearson.
- Telef, B. B. ve Karaca, R. (2012). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve
güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (32),
169-187.
- Terzi, Ş. (2006). Adaptation of Resilience Scale (RS) to the Turk Culture: It’s reliability
and validity. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 77-86.
- Werner, E. E. (1989). High-risk children in young adulthood: A longitudinal study from
birth to 32 years. American Journal of Orthopsychiatry, 59(1), 72-81.
Year 2020,
Issue: 82, 263 - 280, 22.06.2020
Neslihan Çıkrıkçı
Hatice Odacı
References
- Albert, D., Chein, J., ve Steinberg, L. (2013). The teenage brain: Peer influences on
adolescent decision making. Current Directions İn Psychological Science, 22(2),
114-120.
- Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated
the human capacity to thrive after extremely aversive events?. American
Psychologist, 59(1), 20-22.
- Bonanno, G. A. ve Mancini, A. D. (2008). The human capacity to thrive in the face of
potential trauma. Pediatrics, 121(2), 369-375.
- Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. Harvard university
press.
- Brown, T. (2006). CFA with equality constraints, multiple groups, and mean
structures. Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, 236-319.
- Demirci, İ. ve Ekşi, F. (2015). Ergenler için beş boyutlu iyi oluş modeli: EPOCH
ölçeğinin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Gençlik Araştırmaları
Dergisi, 3(3), 9-30.
- Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage
Publications.
- Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev. A. Dönmez ve N.
Çelen) Ankara: Imge Kitabevi Yayınları. (Eserin orijinali 1981’de yayımlandı).
- Garmezy, N. (1971). Vulnerability research and the issue of primary prevention. American
Journal of Orthopsychiatry, 41(1), 101-142.
- Garmezy, N., Masten, A. S. ve Tellegen, A. (1984). The study of stress and competence
in children: A building block for developmental psychopathology. Child
Development, 55(1), 97-111.
- Gürgan, U. (2006). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik
çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 45-74.
- Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. ve Black, W. C. (1998). Multivariate data
analysis. New Jersey: Englewood Cliff.
- Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York: Oxford University
Press.
- Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1996). LISREL 8: User's reference guide. Chicago:
Scientific Software International.
- Kaner, S. ve Bayrakli, H. (2010). Aile yılmazlık ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği ve
güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim
Dergisi, 11(02), 47-66.
- Kaya, M. ve Arici, N. (2012). Turkish version of shortened Family Resiliency Scale
(FRAS): The study of validity and reliability. Procedia-Social and Behavioral
Sciences, 55, 512-520.
- Kerr, M. ve Stattin, H. (2000). What parents know, how they know it, and several
forms of adolescent adjustment: further support for a reinterpretation of
monitoring. Developmental Psychology, 36(3), 366.
- Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York:
Guilford Publications.
- Leech, N. L., Barret, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Introductory Statistics: Use
and Intermediate. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Masten, A. S. ve Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. Handbook of Positive
Psychology, 74(1), 88.
- Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of
Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
- Noller, P. ve Callan V.J. (1991). Images of the typical Australian family. In K. Funder (Ed.),
Images of Australian families (pp. 1–22). Melbourne: Longman Cheshire.
- Sameroff, A. (2006). Identifying Risk and Protective Factors for Healthy Child
Development. In A. Clarke-Stewart veJ. Dunn (Eds.), The Jacobs Foundation
series on adolescence. Families count: Effects on child and adolescent
development (p. 53–76). Cambridge University Press
- Santrock, J. W. (2014). Ergenlik. (Çev. DM Siyez) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
(Eserin orijinali 2011’de yayımlandı).
- Savi Çakar, F., Karataş, Z. ve Çakır, M. A. (2014). Yetişkin yılmazlık ölçeği: Türk
kültürüne uyarlanması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,
22-39.
- Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence. Trends in
Cognitive Sciences, 9(2), 69-74.
- Şencan, H. (2005). Reliability and validity in social and behavioral measurements.
Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics. Boston:
Bearson.
- Telef, B. B. ve Karaca, R. (2012). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin geçerlik ve
güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (32),
169-187.
- Terzi, Ş. (2006). Adaptation of Resilience Scale (RS) to the Turk Culture: It’s reliability
and validity. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26), 77-86.
- Werner, E. E. (1989). High-risk children in young adulthood: A longitudinal study from
birth to 32 years. American Journal of Orthopsychiatry, 59(1), 72-81.