Estetik ve sanat okuryazarlığı arasındaki ilişkinin ele alan bu araştırma resim-iş eğitimi öğrencilerinin estetik beğeni ve sanat okuryazarlıkları düzeylerinin belirlenip birbirleriyle ilişkisinin tespit edilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2018-2019 öğretim yılında Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim-iş Eğitimi Anabilim dalında eğitim alan 63 (36 Kız, 27 Erkek) öğrenciyle yürütülmüştür. Bu araştırma resim-iş eğitimi öğrencilerinin estetik beğeni ve görsel okuryazarlık düzeylerinin tespit edilip aralarındaki ilişkinin açıklanması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Sevim, Hisarcıklılar ve Feyzioğlu (2012) tarafından geliştirilmiş olan Estetik Beğeni Ölçeği ve Yüceokur (2014) tarafından geliştirilmiş olan Sanat okuryazarlığı ölçeği kullanılmıştır. Çalışma verilerine dayalı olarak görsel sanatlar öğretmen adaylarının sanat okuryazarlık ve estetik beğeni düzeylerinin iyi olarak nitelendirilebilecek düzeyde olduğu, sanat okuryazarlık ve estetik beğeni düzeylerinin cinsiyete göre farklılık göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre sanat okuryazarlık düzeylerinin 1. sınıftan 4. sınıfa doğru gittikçe arttığı ancak bu artışın anlamlı olmadığı sonucu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre sanat okuryazarlığı, estetik beğeni ve genel ağırlıklı not ortalaması puanları arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Yapılan çalışmanın nitel verilerinden genel olarak her resmin ana fikir ve renk sorularına resme yakın ve yeterli düzeyde cevaplar alınırken, biçim ve tasarım sorularına yeterli cevap alınamamıştır. Resimlerin ana fikirleri ve renkleri hakkında bilgi sahibi oldukları gözlemlenen öğrencilerin, biçim ve tasarım konularında yeterli bilgiye sahip olmadıkları gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 81 |