The purpose of this research is to examine thesis and articles related to mind mapping in Turkey from various perspectives. This study, which involves descriptive content analysis, was designed using a qualitative research method. The studies included in the research were determined by criterion sampling. As a result of the analyses, it is observed that the most studies in the field are conducted in the science and technology area. The most commonly used research method in the studies is quantitative, the most commonly used research design is experimental design, and the most commonly used sampling method is non-probability sampling method. According to the analyses, the most preferred education level/stage in the studies is the middle school level. The most commonly used data collection tool is the test technique. The most frequently obtained result in the examined studies is “increase in academic achievement,” and the most commonly presented recommendation is “providing in-service training on mind mapping for teachers and teacher candidates”. Suggestions developed in line with the findings obtained as a result of this study are included.
Mind mapping Constructivism Qualitative research Descriptive content analysis Document analysis
Bu araştırmanın amacı Türkiye’de zihin haritalama ile ilgili yapılan tez ve makaleleri çeşitli açılardan incelemektir. Betimsel içerik analizinin yapıldığı bu çalışma, nitel araştırma yöntemi benimsenerek desenlenmiştir. Araştırma kapsamına giren çalışmalar ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Analizler sonucunda alan dağılımında en çok çalışmanın fen ve teknoloji alanında yapıldığı görülmektedir. Araştırmalarda en çok kullanılan araştırma yöntemi, nicel; en çok kullanılan araştırma deseni, deneysel desen; en çok kullanılan örnekleme yöntemi, olasılık dışı örnekleme yöntemidir. Analizler sonucunda araştırmalarda en çok tercih edilen eğitim düzeyi/kademesi ortaokul kademesidir. Veri toplama aracı olarak en çok test tekniğinin kullanıldığı görülmüştür. İncelenen çalışmalarda en fazla elde edilen sonuç, “akademik başarıda artış”; en sık sunulan öneri ise “öğretmen ve öğretmen adaylarına zihin haritalama ile ilgili hizmet içi eğitim verilmesidir.” Yapılan çalışma sonucunda ulaşılan bulgular doğrultusunda geliştirilen önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 94 |