Adults continue their education in order to contribute to their personal development by turning to different fields in addition to their vocational training they have received in recent years. It is seen that one of these educational areas is to learn the piano instrument, which is within the scope of volunteer music education. The aim of this research is to determine the contribution of adults’learning piano to their personal development. In the research, the phenomenological design was used. In the research, semi-structured questionnaires were employed in order to obtain the data. The data were obtained by responses of 10 people, who participated in the study on a voluntary basis, to the interview questions in the interview form prepared considering expert opinions. Related data were be analyzed by creating themes and codes according to the sub-problems of the research. In the research, findings were obtained in the direction of the personal development of adult people who received private piano training. In the research, it was concluded that adult piano training made positive contributions to the personal development of the participants in terms of physical, mental, social, time planning-management and psychological aspects. Based on the results of the research, suggestions were made for the piano teachers who give volunteer piano education to adults, in order to meet the expectations and needs of the adults in terms of ensuring their personal development.
Piano training Personal development Physical contribution Mental contribution Social contribution
Yetişkin kişiler son yıllarda almış oldukları mesleki eğitimlerinin yanı sıra farklı alanlara yönelerek kişisel gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla eğitimlerini sürdürmektedirler. Bu eğitim alanlarından biri de özengen müzik eğitimi kapsamında olan piyano çalgısını öğrenmek olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, yetişkin kişilerin piyano öğrenmelerinin kişisel gelişimlerine olan katkılarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada, nitel araştırmanın fenomenolojik desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada verileri elde amacıyla konu içeriğine yönelik yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmıştır. Uzman görüşleri çerçevesinde hazırlanan görüşme formu, çalışmaya gönüllük esası ile katılan 10 kişinin görüşme sorularının yanıtlamasıyla veriler elde edilmiştir. İlgili veriler araştırmanın alt problemlerine göre tema ve kodları oluşturularak analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, özengen piyano eğitimi alan yetişkin kişilerin, kişisel gelişimlerine yönünde bulgular elde edilmiştir. Araştırmada yetişkin kişilerin özengen piyano eğitimi almaları fiziksel, zihinsel, sosyal, zamanı planlama-yönetme ve psikolojik açıdan katkılar sağladığı ve özengen piyano eğitiminin katılımcıların kişisel gelişimleri yönünde olumlu katkılarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarında dayalı olarak piyano eğitimi alan yetişkin kişilerin, kişisel gelişimlerinin sağlanması açısından, kişilerin beklenti ve ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik ve yetişkin kişilere yönelik özengen piyano eğitimi veren piyano öğretmenlerine yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 94 |