Matematiksel dayanıklık (rezilyans), öğrencinin matematik çalışırken karşılaştığı zorluklar karşısında olumlu tepki verebilmesi için gerekli olan bir tutumdur. Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematiksel dayanıklıklarını belirleyerek bunu etkileyen faktörleri incelemektir. İstanbul’da bir devlet okulunda 2022-23 öğretim yılında 6, 7 ve 8. sınıfta okumakta olan 413 öğrenci ile nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Kooken vd. (2016) tarafından geliştirilen ve Çetin vd. (2018) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan "Matematiksel Yılmazlık/Dayanıklık Ölçeği (MDÖ)" ve demografik bilgiler için araştırmacı tarafından hazırlanan form kullanılarak gönüllülük ilkesine göre toplanmıştır. MDÖ, ‘değer, mücadele ve gelişim’ olmak üzere üç boyutlu, 24 maddeli ve 7'li Likert tipindedir. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden yüzde, ortalama, standart sapma ile yorumlayıcı istatistiklerden bağımsız örneklem t testi, ANOVA, Scheffe ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmaya göre ortaokul öğrencilerinin matematiksel dayanıklıkları 4,78 puan ortalaması ve %68 ile ortalamanın üzerinde bulunmuştur. Ayrıca kız öğrencilerin matematiksel dayanıklıklarının erkek öğrencilerden yüksek olduğu, en fazla farkın ‘mücadele’ alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınıf kademesi ve anne eğitim durumlarına göre matematiksel dayanıklıkları farklılık göstermezken baba eğitim durumu ile anlamlı farklılık göstermektedir. Öğrencilerin matematiksel dayanıklıklarının yüksek olması ile matematik başarıları arasında anlamlı ilişki olmasından dolayı öğrencilerin dayanıklıklarını artıracak olumlu sınıf iklimi ve destekleme etkinlikleri önerilmektedir.
Mathematical resilience is essential for students to respond positively to the challenges they face while studying math. This study aims to assess the mathematical resilience of middle school students and analyze it in relation to various variables. The survey method, a quantitative research method, was employed to survey 413 students in grades 6 through 8 in a public school in Istanbul during the 2022-23 academic year. The data were collected voluntarily using the "Mathematical Resilience Scale (MRS)," developed by Kooken et al. (2016) and later adapted into Turkish by Çetin et al. (2018), in addition to a form prepared by the researcher for demographic information. The MRS is a 24-item, 7-point Likert-type scale with three dimensions: value, struggle, and development. The study utilized descriptive statistics to determine the percentage, mean, and standard deviation of the data, as well as interpretive statistics such as independent sample t-test, ANOVA, Scheffe, and Pearson correlation coefficient. The results revealed that middle school students have above-average mathematical resilience, with a mean score of 4.78 and 68%. Additionally, it was determined that female students exhibit higher mathematical resilience than male students, with the greatest difference found in the 'struggle' sub-dimension. The mathematical resilience of students did not vary based on grade level or mother's education level, but it did show a significant difference based on the father's education level. As there is a significant correlation between high mathematical resilience and mathematics achievement, it is recommended to create a positive classroom climate and provide support activities to enhance students' resilience.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other), Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2024 |
Submission Date | December 13, 2023 |
Acceptance Date | February 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 97 |