E-mentörlük, mentorların bilgi ve deneyimlerinden yararlanmayı hedefleyen bireyleri aynı platformda bir araya getirmeye yardımcı olan işlevsel bir destek süreci sunmaktadır. Yeni işe alınan köy öğretmenleri çok sayıda eksiklikle karşı karşıya kalmalarına rağmen pozisyon açısından daha deneyimli kişilerin yardımına ihtiyaç duydukları bilinmektedir. Bu eylem araştırması, nitel verilere dayalı e-mentörlük uygulamalarıyla köy öğretmenlerinin gelişimine katkıda bulunmak üzere tasarlanmıştır. Bu bağlamda 4 mentor, 4 mentor destek ekibi üyesi ve 20 köy öğretmeniyle 10 hafta süren bir e-mentörlük uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonunda köy öğretmenlerinin mentorlukla ilgili çalışmalarla birlikte mesleki (n:56), akademik (n:23) ve kişisel (n:11) gelişimde ilerleme kaydettikleri, mesleki yaşamlarının ileriki dönemlerinde mentor olarak devam etmek istedikleri (n:26) ve lisansüstü eğitime katılımlarının arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu alanda yapılacak gelecekteki çalışmalar için e-mentörlük sürecinin titizlikle planlanması, mentor/mentör adaylarının seçiminde amaçlı bir model izlenmesi ve süreç boyunca mentorlarla iletişimin kesilmemesi önerilmektedir.
E-mentoring offers a functional support process that helps gather individuals who aspire to benefit from the knowledge and experience of mentors on the same platform. Although the newly-recruited village teachers face a great number of shortcomings, it is known that they need the help of people who are more experienced in terms of position. This action research is designed to contribute to the development of village teachers with e-mentoring practices based on qualitative data. In this context, an e-mentoring application lasting 10 weeks was carried out with 4 mentors, 4 mentor support team members, and 20 village teachers. At the end of the study, it was concluded that village teachers made progress in professional (n:56), academic development (n:23) and personal(n:11) wanted to continue as mentors in the later stages of their professional life (n:26) along with studies related to mentoring and that their participation in graduate education increased. For future studies in this field, it is recommended that the e-mentoring process should be meticulously planned, a purposive model should be followed while selecting mentors/mentees, and communication with mentees should not be interrupted during the process.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 15, 2025 |
Publication Date | June 22, 2025 |
Submission Date | November 25, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 102 |