Review
BibTex RIS Cite

THE ROLE OF VISIBILITY ON SOCIAL NETWORKS ON SELF-PRESENTATION AND IDENTITY FORMATION

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 88 - 100, 31.03.2022

Abstract

Nowadays, with the development of communication technologies and becoming an integral part of life, virtual environments have become the living space of people. This shows that it is important to be noticed and known with identity and self presentations in places where people are in the virtual world rather than the real world. This study focuses on the identity and self-presentations that people create on the ways they are visible on Instagram, which is growing rapidly in the number of users in Turkey as well as in the world with the effect of technology. In this study, where the literature review method will be applied, the differentiation of self-identity and self-presentation on social networks, especially within the spaces where users in the Instagram network are located, will be discussed. In the study, the effect of Instagram, which creates a virtual world for its users, on the change of people's identity and selves according to the places they are located, is revealed.

References

  • Akın, M. H. (2011). Toplumsallaşma Sözlüğü. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Bauman, Z. (2000). Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri. (N. Demirdöven, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berne, E. (2001). Hayat Denen Oyun. (A. S. Sargut, Çev.) İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal Bilimlerin Kavşağında Kimlik Sorunu. İzmir: Ege Yayıncılık.
  • Binark, M. (2005). İnternet, Toplum, Kültür. (M. Binark, & B. Kılıçbay, Dü) Ankara: Epos Yayınları.
  • Botton, A. D. (2019). Statü Endişesi. (A. S. Bayer, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Demir, K. (2002). Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Doktora Tezi. Ankara : Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ Toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) İstanbul: Kafka Kitap.
  • Ergürel, D. (2011, 07 24). Deniz Ergürel. 07 03, 2021 tarihinde https://medyaglob.wordpress.com/:https://medyaglob.wordpress.com/2011/07/24/instagram-nedir-nasil-kullanilir/ adresinden alındı Giddens, A. (2008). Sosyoloji. (C. Güzel, Çev.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Goffman, E. (2020). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (B. Cezar, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hall, S. (2003). Questions of Cultural Identity. S. Hall, D. Held, & T. McGrew içinde, Modernity and its Futures. Cambridge: Blackwell.
  • Harvey, D. (1992). The Condition of Postmodernity. Oxford: Blackwell Publishers. https://sozluk.gov.tr/. (tarih yok). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 07 04, 2021 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • https://www.tdk.gov.tr/. (tarih yok). Türk Dil Kurumu. 07 03, 2021 tarihinde Türk Dil Kurumu: https://www.tdk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Kaplan, İ. (2017). Üniversite Öğrencisi Sosyal Medya Kullanıcılarının Mahremiyet Algısı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi).
  • Kellner, D. (2001). Identity and Politics Between the Modern and Postmodern. London: Routledge.
  • Kohut, H., & Wolf, E. (1986). The Disorders of The Self and Their Treatment. New York : Uni Pres NY.
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Mcluhan, M. (2005). Yaradanımız Medya. (Ü. Oskay, Çev.) İstanbul: Turkuaz Kitap.
  • Nelson-Jones, R. (2012). Danışma Psikolojisi Kuramları. (F. Akkoyun, Dü., V. Duyan, B. Eylen, & S. D. Korkut, Çev.) Nobel.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü. (G. Gündüç, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Oğuzhan, Ö. (2013). Kendi Yansımasında Kendini İzlemek: Narsisizmin Mecrası Olarak Facebook. C. Bilgili, & G. Şener içinde, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset (s. 67-93). İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Ozankaya, Ö. (1977). Toplumbilime Giriş. Ankara: S.B.F. Yayınları.
  • Özutku, F., Küçükyılmaz, M. M., Çopur, H., Sığın, İ., & Arı, K. İ. (2014). Sosyal Medyanın ABC'si. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Richards, N. M. (2013). TheDangers of Surveillance. Harvard LawReview , 1935-1965.
  • Robins, K. (1999). İmaj / Görmenin Kültür ve Politikası. (N. Türkoğlu, Çev.) İstanbul : Ayrıntı Yayınları .
  • Slater, D. (1995). Domestic Photography and Digital Culture. M. Lister içinde, The Photographic Image in Digital Culture (M. Lister, Çev., s. 131-149). Londra: Routledge.
  • Yanık, C. (2013). Etnisite, Kimlik ve Milliyetçilik Kavramlarının Sosyolojik Analizi. Kaygı Bursa Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi (20), 225-238.
  • Zygmunt Bauman, D. L. (2013). Akışkan Gözetim. (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

SOSYAL AĞLARDA GÖRÜNÜR OLMA BİÇİMLERİNİN BENLİK SUNUMU VE KİMLİK OLUŞTURMA ÜZERİNDEKİ ROLÜ

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 88 - 100, 31.03.2022

Abstract

Günümüzde iletişim teknolojilerinin gelişmesi ve hayatın ayrılmaz bir parçası olmasıyla beraber sanal ortamlar insanların yaşam alanı haline gelmiştir. Bu durum da insanların gerçek dünyadan ziyade sanal dünyada bulundukları mekânlarda kimlik ve benlik sunumları ile fark edilmeyi ve bilinir olmayı önemli olarak göstermektedir. Bu çalışma teknolojinin etkisi ile dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hızlı bir şekilde kullanıcı sayısı artan Instagram’da, insanların görünür olma biçimleri üzerine oluşturdukları kimlik ve benlik sunumlarına odaklanmaktadır. Literatür tarama yönteminin uygulanacağı bu çalışmada, sosyal ağlar üzerinde özellikle Instagram ağındaki kullanıcıların bulundukları mekânlar içinde kendi kimlik ve benlik sunumlarındaki farklılaşma ele alınacaktır. Çalışmada kullanıcılarına sanal bir dünya yaratan Instagram’ın insanların bulundukları mekânlara göre kimlik ve benliklerinin değişimi üzerindeki etkisi ortaya konulmaktadır.

References

  • Akın, M. H. (2011). Toplumsallaşma Sözlüğü. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Bauman, Z. (2000). Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri. (N. Demirdöven, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berne, E. (2001). Hayat Denen Oyun. (A. S. Sargut, Çev.) İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Bilgin, N. (1994). Sosyal Bilimlerin Kavşağında Kimlik Sorunu. İzmir: Ege Yayıncılık.
  • Binark, M. (2005). İnternet, Toplum, Kültür. (M. Binark, & B. Kılıçbay, Dü) Ankara: Epos Yayınları.
  • Botton, A. D. (2019). Statü Endişesi. (A. S. Bayer, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Demir, K. (2002). Türkiye’deki Resmi ve Özel Lise Öğretmenlerinin İzlenim Yönetimi, Doktora Tezi. Ankara : Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dijk, J. V. (2018). Ağ Toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) İstanbul: Kafka Kitap.
  • Ergürel, D. (2011, 07 24). Deniz Ergürel. 07 03, 2021 tarihinde https://medyaglob.wordpress.com/:https://medyaglob.wordpress.com/2011/07/24/instagram-nedir-nasil-kullanilir/ adresinden alındı Giddens, A. (2008). Sosyoloji. (C. Güzel, Çev.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Goffman, E. (2020). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (B. Cezar, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hall, S. (2003). Questions of Cultural Identity. S. Hall, D. Held, & T. McGrew içinde, Modernity and its Futures. Cambridge: Blackwell.
  • Harvey, D. (1992). The Condition of Postmodernity. Oxford: Blackwell Publishers. https://sozluk.gov.tr/. (tarih yok). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 07 04, 2021 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • https://www.tdk.gov.tr/. (tarih yok). Türk Dil Kurumu. 07 03, 2021 tarihinde Türk Dil Kurumu: https://www.tdk.gov.tr/ adresinden alındı.
  • Kaplan, İ. (2017). Üniversite Öğrencisi Sosyal Medya Kullanıcılarının Mahremiyet Algısı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi).
  • Kellner, D. (2001). Identity and Politics Between the Modern and Postmodern. London: Routledge.
  • Kohut, H., & Wolf, E. (1986). The Disorders of The Self and Their Treatment. New York : Uni Pres NY.
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Mcluhan, M. (2005). Yaradanımız Medya. (Ü. Oskay, Çev.) İstanbul: Turkuaz Kitap.
  • Nelson-Jones, R. (2012). Danışma Psikolojisi Kuramları. (F. Akkoyun, Dü., V. Duyan, B. Eylen, & S. D. Korkut, Çev.) Nobel.
  • Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü. (G. Gündüç, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Oğuzhan, Ö. (2013). Kendi Yansımasında Kendini İzlemek: Narsisizmin Mecrası Olarak Facebook. C. Bilgili, & G. Şener içinde, Sosyal Medya ve Ağ Toplumu-2, Kültür, Kimlik, Siyaset (s. 67-93). İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Ozankaya, Ö. (1977). Toplumbilime Giriş. Ankara: S.B.F. Yayınları.
  • Özutku, F., Küçükyılmaz, M. M., Çopur, H., Sığın, İ., & Arı, K. İ. (2014). Sosyal Medyanın ABC'si. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Richards, N. M. (2013). TheDangers of Surveillance. Harvard LawReview , 1935-1965.
  • Robins, K. (1999). İmaj / Görmenin Kültür ve Politikası. (N. Türkoğlu, Çev.) İstanbul : Ayrıntı Yayınları .
  • Slater, D. (1995). Domestic Photography and Digital Culture. M. Lister içinde, The Photographic Image in Digital Culture (M. Lister, Çev., s. 131-149). Londra: Routledge.
  • Yanık, C. (2013). Etnisite, Kimlik ve Milliyetçilik Kavramlarının Sosyolojik Analizi. Kaygı Bursa Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi (20), 225-238.
  • Zygmunt Bauman, D. L. (2013). Akışkan Gözetim. (E. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Reviews
Authors

Kübra Çolak This is me 0000-0002-6888-3773

Publication Date March 31, 2022
Submission Date October 16, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çolak, K. (2022). SOSYAL AĞLARDA GÖRÜNÜR OLMA BİÇİMLERİNİN BENLİK SUNUMU VE KİMLİK OLUŞTURMA ÜZERİNDEKİ ROLÜ. Sosyal Sağlık Dergisi, 2(1), 88-100.