This article explores the socio-economic conditions of Syrian refugees in Turkey with the help of the Household Labour Force Survey. Firstly, it describes and analyses some of the challenges derived from an expansive population pyramid, low school attendance rates and high labour market attachment from an early age. Then, it assesses the employment and wage structure of Syrian workers, including the estimation of returns to schooling and a test for employer discrimination towards Syrian refugees. On the one hand, the results suggest that refugees are not discriminated against comparable Turkish employees. On the other hand, for Syrians with university degrees, informal work arrangements and lack of prior learning recognition make their return to schooling five times lower than that of formally employed Turkish citizens.
International Labour Organization
The author would like to thank Varol Dur and the Program of Support for Refugees’ team of the ILO office in Turkey for useful comments on earlier versions of this manuscript. The provision of the 2017 Household Labour Force Survey by the Turkish Statistical Institute under the license 27964695-622.03-E.26626 is appreciated.
Bu çalışmada Türkiye’deki Suriyeli mültecilerin sosyo-ekonomik koşulları araştırılmaktadır. Araştırmada TÜİK’in Hanehalkı İşgücü Anketlerinden yararlanılmıştır. Öncelikle Türkiye’deki kalabalık Suriyeli nüfusun çocuk yaşlardan itibaren okula gitmek yerine çalışma hayatına yönelmesinden kaynaklanan sorunlar analiz edilmiştir. Sonrasında ise mültecilerin işyerindeki durumu, ücretleri, aldıkları eğitimin işgücü piyasasındaki getirisi ve işveren tarafından ayrımcılığa maruz kalıp kalmadıkları değerlendirme konusu yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları mültecilerin benzer özelliklerdeki Türk çalışanlar ile kıyaslandıklarında ayrımcılığa maruz kalmadıklarına işaret etmektedir. Ancak üniversite mezunu Suriyelilerin diploma tanınırlığının bulunmaması ve iş yerinde kayıt dışı çalışmaları nedeniyle, aldıkları eğitimin işgücü piyasasındaki getirisi Türk çalışanlara göre beşte bir düzeyindedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Submission Date | December 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |