BibTex RIS Cite

Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA

Year 2015, Volume: 23 Issue: 24, 163 - 182, 21.04.2015
https://doi.org/10.17233/se.96735

Abstract

After the Second World War regional development has been an important subject of economic analysis. Transport activities and developing transport corridors have been observed among the most important factors in ensuring regional development.One of the most comprehensive transport corridors is the TRACECA (Europa-Caucasus-Asia Transport Corridor) corridor which is referred to as the New Silk Road.The TRACECA corridor has been thought to play an important role in Turkey's all kinds of passenger and freight transport, use of the potential in terms of tourism and trade, and regional development.With this point of view in mind, in the study, it has been aimed to reveal the effects of TRACECA corridor on the economic potential and regional development.Within this context, firstly the regional development has been handled. Then, referring to the transport corridors, TRACECA corridor has been explained, and the effects of TRACECA towards regional development have been discussed.

References

  • Arnold, J. (2006), Best Practices in Corridor Management, The World Bank Publications, Washington, 2006, <http://siteresources.worldbank.org /INTTRANSPORT/Resources/ 336291-1227561426235/5611053-1229359963828/itc-1-11-07.pdf>, 14.09.2013.
  • Arslan, K. (2005), “Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 275-294.
  • Banomyong, R. (2008), “Logistics Development Study of The Indonesia-Malaysia-Thailand Growth Triangle (IMT-GT)”, The 2nd Working Group Meeting on Infrastructure and Transportation, Langkawi, Malaysia, 26-27 June 2008, <http://www.imtgt.org/Documents/Studies/Logistics-Development-Study.pdf>, 03.06.2010.
  • Beceren, E. (2004), “Bölgesel Rekabet Gücü”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(2), 279-302.
  • DOĞAKA – Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (2014), Lojistik Sektör Raporu 2014, Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı Yayını, Hatay. <http://www.dogaka.gov.tr/Icerik/Dosya/ www.dogaka.gov.tr_444_ZU5L89VC_ Lojistik-Sektor-Raporu-2014.pdf>, 28.11.2014.
  • Doğaner, S. (1998), “Türkiye Ulaşım Sistemleri Turizm ve Çevre İlişkileri”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Coğrafya Dergisi, S. 6, İstanbul.
  • Durgun, A. (2011), “Bölgesel Kalkınmada Turizmin Rolü: Isparta Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi, SBE, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • East Invest, <http://www.east-invest.eu/en/Investment-Promotion/ukraine-2/ukraine-transport-and-logistics>, 02.09.2013.
  • Erdal, M. (2005), Küresel Lojistik, UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenler Derneği) Yayınları, İstanbul.
  • Florkowski, S. & E.N. Jan (2007), Regional Dynamics in the East-West Transnational Transport Corridor, Blekinge Institute of Technology, Karlskrona, Sweden, <http://www.bth.se/tks/ctup.nsf/bilagor/EastWestFinalReport_pdf/$file/EastWestFinal Report.pdf>, 05.09.2013.
  • Ildırar, M. (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, 1.b., Nobel Yayınları, Ankara.
  • Irish Spatial Strategy, <http://www.irishspatialstrategy.ie/docs/pdf/Transport% 20and%20Regional%20Development.pdf>, 05.09.2013.
  • İSEDAK (2011), A Study of International Transport Corridors in OIC Member Countries, <http://www.comcec.org/UserFiles/File/ulastirma/IDB-TransportCorridors-Study.pdf>, 12.08.2013.
  • Kebapçı, H. (2011), “Bölgesel Kalkınmada Dış Ticaretin Rolü: Burdur-Isparta-Antalya İllerinin Karşılaştırması”, Süleyman Demirel Üniversitesi, SBE, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Litman, T. (2010), Evaluating Transportation Economic Development Impacts, Victoria Transport Policy Institute, Canada. <http://www.vtpi.org/econ_dev.pdf>, 10.09.2012.
  • Mulenga, G. (2013), “Developing Economic Corridors in Africa”, AFDB (African Development Bank Group) Regional Integration Brief, Regional Integration and Trade Department, No.1, <http://www.afdb.org/fileadmin/uploads/afdb/Documents/ Publications/Economic%20Brief%20%20Developing%20Economic%20Corridors%20in%20Africa%20%20Rationale%20for%20the%20Participation%20of% 20the%20AfDB.pdf>, 09.09.2013.
  • OKA – Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı (2010), “Ukrayna Ülke Raporu”, Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı Dokümanı, <http://www.oka.org.tr/Documents/Ukrayna_ Ulke_Raporu.pdf>, 01.08.2013.
  • Ovalı, S. (2008), “TRACECA Projesi ve Türkiye”, International Journal of Economic and Administrative Studies, 1(1), 151-170.
  • Özgür, E.M. (2010), “Bölgesel Kalkınma”, Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Coğrafya Bölümü Ders Notları, <http://www.geography.humanity.ankara. edu.tr/ders_notu/COG323.pdf>, 11.09.2013.
  • Öztürk, N. & U. Meral (2010), “Bölgesel Kalkınma Dinamikleri: Bölgesel Dengesizliklerin Ortaya Çıkmasında Rol Oynayan İktisadi Etmenler”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 91-110.
  • PABSEC - Parliamentary Assembly of the Black Sea Economic Cooperation (2005), “Karadeniz Bölgesi’nde Ulaşım Altyapısının Geliştirilmesi”, Ekonomi, Ticaret, Teknoloji ve Çevre İşleri Komisyonu Raporu, (Raportör: Sn. David Saganelidze), Tirana, <http://www.pabsec.org/pabsec/aksisnet/file/13-GA26-EC25-REP-05-tr.doc& sa=U&ei=tWTBVMPRDIKGzAPvhYCIBw&ved=0CAYQFjAB&client=internal-ds-cse&usg=AFQjCNEy01_OID4IIPKnzoN36amu_w5pqw>, 18.10.2014.
  • Pike, A. & R.P. Andres & T. John (2011), Handbook of Local and Regional Development, Routledge.
  • Rodrigue J.P. (2013), The Geography of Transport Systems, New York: Routledge.
  • Saatçioğlu, C. & O. Karaca (2013), “Ulaştırma Altyapısı ve Bölgesel Gelir Farklılıkları: Türkiye İçin Ampirik Bir Analiz”, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Tozar, B. & I. İzzet & Ö. Seçil (2011), Yine Yeni Yeniden İpekyolu, Ulaştırma Bakanlığı TRACECA Türkiye Ulusal Sekreterliği Yayını, Ankara.
  • Tutar, E. & F. Tutar & M.V. Eren (2009), “Uluslararası Ulaşım Koridorunda Yeni Bir Açılım: Traceca Projesi ve Türkiye”, Mevzuat Dergisi, 12(139), ISSN 1306-0767.
  • Zeybek, H. (2007), “Ulaşım Sektöründe İntermodalite ve Lojistik Alanındaki Gelişmeler ve Türkiye'ye Yansımaları”, Gazi Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.

Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA

Year 2015, Volume: 23 Issue: 24, 163 - 182, 21.04.2015
https://doi.org/10.17233/se.96735

Abstract

After the Second World War regional development has been an important subject of economic analysis. Transport activities and developing transport corridors have been observed among the most important factors in ensuring regional development.One of the most comprehensive transport corridors is the TRACECA (Europa-Caucasus-Asia Transport Corridor) corridor which is referred to as the New Silk Road.The TRACECA corridor has been thought to play an important role in Turkey's all kinds of passenger and freight transport, use of the potential in terms of tourism and trade, and regional development.With this point of view in mind, in the study, it has been aimed to reveal the effects of TRACECA corridor on the economic potential and regional development.Within this context, firstly the regional development has been handled. Then, referring to the transport corridors, TRACECA corridor has been explained, and the effects of TRACECA towards regional development have been discussed.

References

  • Arnold, J. (2006), Best Practices in Corridor Management, The World Bank Publications, Washington, 2006, <http://siteresources.worldbank.org /INTTRANSPORT/Resources/ 336291-1227561426235/5611053-1229359963828/itc-1-11-07.pdf>, 14.09.2013.
  • Arslan, K. (2005), “Bölgesel Kalkınma Farklılıklarının Giderilmesinde Etkin Bir Araç: Bölgesel Planlama ve Bölgesel Kalkınma Ajansları”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 275-294.
  • Banomyong, R. (2008), “Logistics Development Study of The Indonesia-Malaysia-Thailand Growth Triangle (IMT-GT)”, The 2nd Working Group Meeting on Infrastructure and Transportation, Langkawi, Malaysia, 26-27 June 2008, <http://www.imtgt.org/Documents/Studies/Logistics-Development-Study.pdf>, 03.06.2010.
  • Beceren, E. (2004), “Bölgesel Rekabet Gücü”, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(2), 279-302.
  • DOĞAKA – Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (2014), Lojistik Sektör Raporu 2014, Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı Yayını, Hatay. <http://www.dogaka.gov.tr/Icerik/Dosya/ www.dogaka.gov.tr_444_ZU5L89VC_ Lojistik-Sektor-Raporu-2014.pdf>, 28.11.2014.
  • Doğaner, S. (1998), “Türkiye Ulaşım Sistemleri Turizm ve Çevre İlişkileri”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Coğrafya Dergisi, S. 6, İstanbul.
  • Durgun, A. (2011), “Bölgesel Kalkınmada Turizmin Rolü: Isparta Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi, SBE, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • East Invest, <http://www.east-invest.eu/en/Investment-Promotion/ukraine-2/ukraine-transport-and-logistics>, 02.09.2013.
  • Erdal, M. (2005), Küresel Lojistik, UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenler Derneği) Yayınları, İstanbul.
  • Florkowski, S. & E.N. Jan (2007), Regional Dynamics in the East-West Transnational Transport Corridor, Blekinge Institute of Technology, Karlskrona, Sweden, <http://www.bth.se/tks/ctup.nsf/bilagor/EastWestFinalReport_pdf/$file/EastWestFinal Report.pdf>, 05.09.2013.
  • Ildırar, M. (2004), Bölgesel Kalkınma ve Gelişme Stratejileri, 1.b., Nobel Yayınları, Ankara.
  • Irish Spatial Strategy, <http://www.irishspatialstrategy.ie/docs/pdf/Transport% 20and%20Regional%20Development.pdf>, 05.09.2013.
  • İSEDAK (2011), A Study of International Transport Corridors in OIC Member Countries, <http://www.comcec.org/UserFiles/File/ulastirma/IDB-TransportCorridors-Study.pdf>, 12.08.2013.
  • Kebapçı, H. (2011), “Bölgesel Kalkınmada Dış Ticaretin Rolü: Burdur-Isparta-Antalya İllerinin Karşılaştırması”, Süleyman Demirel Üniversitesi, SBE, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Litman, T. (2010), Evaluating Transportation Economic Development Impacts, Victoria Transport Policy Institute, Canada. <http://www.vtpi.org/econ_dev.pdf>, 10.09.2012.
  • Mulenga, G. (2013), “Developing Economic Corridors in Africa”, AFDB (African Development Bank Group) Regional Integration Brief, Regional Integration and Trade Department, No.1, <http://www.afdb.org/fileadmin/uploads/afdb/Documents/ Publications/Economic%20Brief%20%20Developing%20Economic%20Corridors%20in%20Africa%20%20Rationale%20for%20the%20Participation%20of% 20the%20AfDB.pdf>, 09.09.2013.
  • OKA – Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı (2010), “Ukrayna Ülke Raporu”, Orta Karadeniz Kalkınma Ajansı Dokümanı, <http://www.oka.org.tr/Documents/Ukrayna_ Ulke_Raporu.pdf>, 01.08.2013.
  • Ovalı, S. (2008), “TRACECA Projesi ve Türkiye”, International Journal of Economic and Administrative Studies, 1(1), 151-170.
  • Özgür, E.M. (2010), “Bölgesel Kalkınma”, Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Coğrafya Bölümü Ders Notları, <http://www.geography.humanity.ankara. edu.tr/ders_notu/COG323.pdf>, 11.09.2013.
  • Öztürk, N. & U. Meral (2010), “Bölgesel Kalkınma Dinamikleri: Bölgesel Dengesizliklerin Ortaya Çıkmasında Rol Oynayan İktisadi Etmenler”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 91-110.
  • PABSEC - Parliamentary Assembly of the Black Sea Economic Cooperation (2005), “Karadeniz Bölgesi’nde Ulaşım Altyapısının Geliştirilmesi”, Ekonomi, Ticaret, Teknoloji ve Çevre İşleri Komisyonu Raporu, (Raportör: Sn. David Saganelidze), Tirana, <http://www.pabsec.org/pabsec/aksisnet/file/13-GA26-EC25-REP-05-tr.doc& sa=U&ei=tWTBVMPRDIKGzAPvhYCIBw&ved=0CAYQFjAB&client=internal-ds-cse&usg=AFQjCNEy01_OID4IIPKnzoN36amu_w5pqw>, 18.10.2014.
  • Pike, A. & R.P. Andres & T. John (2011), Handbook of Local and Regional Development, Routledge.
  • Rodrigue J.P. (2013), The Geography of Transport Systems, New York: Routledge.
  • Saatçioğlu, C. & O. Karaca (2013), “Ulaştırma Altyapısı ve Bölgesel Gelir Farklılıkları: Türkiye İçin Ampirik Bir Analiz”, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Tozar, B. & I. İzzet & Ö. Seçil (2011), Yine Yeni Yeniden İpekyolu, Ulaştırma Bakanlığı TRACECA Türkiye Ulusal Sekreterliği Yayını, Ankara.
  • Tutar, E. & F. Tutar & M.V. Eren (2009), “Uluslararası Ulaşım Koridorunda Yeni Bir Açılım: Traceca Projesi ve Türkiye”, Mevzuat Dergisi, 12(139), ISSN 1306-0767.
  • Zeybek, H. (2007), “Ulaşım Sektöründe İntermodalite ve Lojistik Alanındaki Gelişmeler ve Türkiye'ye Yansımaları”, Gazi Üniversitesi SBE, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Hilal Yıldırır Keser

Publication Date April 21, 2015
Submission Date April 21, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 23 Issue: 24

Cite

APA Yıldırır Keser, H. (2015). Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA. Sosyoekonomi, 23(24), 163-182. https://doi.org/10.17233/se.96735
AMA Yıldırır Keser H. Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA. Sosyoekonomi. April 2015;23(24):163-182. doi:10.17233/se.96735
Chicago Yıldırır Keser, Hilal. “Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA”. Sosyoekonomi 23, no. 24 (April 2015): 163-82. https://doi.org/10.17233/se.96735.
EndNote Yıldırır Keser H (April 1, 2015) Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA. Sosyoekonomi 23 24 163–182.
IEEE H. Yıldırır Keser, “Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA”, Sosyoekonomi, vol. 23, no. 24, pp. 163–182, 2015, doi: 10.17233/se.96735.
ISNAD Yıldırır Keser, Hilal. “Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA”. Sosyoekonomi 23/24 (April 2015), 163-182. https://doi.org/10.17233/se.96735.
JAMA Yıldırır Keser H. Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA. Sosyoekonomi. 2015;23:163–182.
MLA Yıldırır Keser, Hilal. “Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA”. Sosyoekonomi, vol. 23, no. 24, 2015, pp. 163-82, doi:10.17233/se.96735.
Vancouver Yıldırır Keser H. Importance of Transport Corridors in Regional Development: The Case of TRACECA. Sosyoekonomi. 2015;23(24):163-82.