İş dünyasında kadın çalışanların sayısı her geçen gün artmasına rağmen, yönetici pozisyonlarında bazı dezavantajlara sahiptirler. Kurumlardaki liderlik pozisyonlarında önemli ölçüde temsil edilmemektedirler. Nitelikli kadınların üst düzey yöneticilik pozisyonlarına ilerlemesini engelleyen, çok ince ve şeffaf ama gerçek olan engel, literatürde cam tavan olarak kavramsallaştırılmıştır. Bu çalışmanın amacı, toplumdaki cinsiyet ayrımcılığı ve cinsiyetçi önyargılar, örgüt kültürü, kadınlara özgü bazı davranışsal hatalar, kişisel tavizler ve kariyer için teşvik ediciler gibi cam tavan oluşturan unsurlar çerçevesinde Türk kadın yöneticilerin cam tavanı kırma stratejilerini nitel araştırma yöntemiyle belirlemek ve kavramsallaştırmaktır. MAXQDA yazılım programı kullanılarak, üst düzey kadın yöneticilerle yapılan görüşmelerin içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda Türk kadın yöneticilerin iş-yaşam ve aile dengesi, iş hayatı ve kariyer yolu olarak kavramsallaştırılabilecek üç alanda farklı stratejiler uyguladıkları tespit edilmiştir. Bunlar, her yönetim düzeyindeki kadınlar için kariyer yollarını ilerletmekte kullanabilecekleri ilham verici stratejilerdir. Aynı zamanda, bu stratejiler arasında yer alıp kuruluşun destekleyebileceği stratejiler insan kaynakları yönetimi uygulayıcılarına, yönetici ve liderlere, örgüt yapısı ve kültür tasarımcılarına da yol gösterici olabilecektir.
DUP-170220
The number of female employees in the business world is increasing daily; however, managerial positions have disadvantages. They are not significantly represented in corporate leadership positions. The fragile and transparent but real barrier that prevents qualified women from advancing to senior management positions has been conceptualised as the glass ceiling in the literature. This study aims to identify and conceptualise Turkish female managers' strategies to break the glass ceiling through the qualitative research method within the framework of elements that create a glass ceiling, such as gender discrimination and gender prejudices in society, organisational culture, some female-specific behavioural faults, personal compromises and encouragers for a career. Content analysis of the interviews conducted with senior female managers was carried out using the MAXQDA software program. As a result of the study, it has been determined that Turkish female managers apply different strategies in three areas: work-life and family balance, professional life, and career path. These are inspiring strategies for women at all management levels, which they can use to advance their career paths. Among these strategies, the approach that the organisation can support will also be a guide for human resources management practitioners, managers and leaders, and organisational structure and culture designers.
Role of the funding source: The financial support for the conduct of the research has been provided by Scientific Research Projects Application and Research Center in Istanbul Gelisim University
DUP-170220
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Labor Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | DUP-170220 |
Early Pub Date | April 28, 2024 |
Publication Date | April 28, 2024 |
Submission Date | August 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 32 Issue: 60 |