Destinasyon güvenliği, turistlerin özellikle yabancı oldukları bir destinasyona seyahat kararı verirken dikkate aldıkları önemli faktörlerden biridir. Seyahatin doğası gereği riskli olması aynı zamanda turistlerin ziyaret etmeyi düşündükleri destinasyona seyahat öncesi algılarını etkilediği gibi seyahat sonrası algılarını etkilemektedir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, destinasyon güvenlik iklimi unsurlarının destinasyona yönelik genel risk algısı üzerine etkisinde yerel halkın ziyaretçilere karşı tutum ve davranışlarının aracılık rolünü ölçümlemektir. Literatürden yararlanılarak oluşturulan anket formu Türkiye’de en fazla turist ağırlayan iki şehir olan İstanbul ve Antalya’da uygulanmıştır. Anket formu Türkçe, İngilizce, Almanca ve Rusça dillerinde uygulanmıştır. Elde edilen hatalı ve eksik anket formları çıkartıldıktan sonra 1299 anket formundan oluşturulan veri seti ile analizler gerçekleştirilmiştir. Öncelikle oluşturulan ölçeğin geçerliliğini test etmek amacıyla açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda oluşturulan hipotezleri test etmek amacıyla AMOS programı ile yapısal eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Araştırmada sonuç olarak destinasyon güvenlik iklimi unsurlarının destinasyona yönelik genel risk algısı üzerine etkisinde yerel halkın ziyaretçilere karşı tutum ve davranışlarının kısmi aracılık etkisi olduğu tespit edilmiştir.
Destination safety is one of the essential factors that tourists consider when making a travel decision, especially to a destination they are unfamiliar with. Many destinations' success depends on ensuring tourists feel safe and secure before and during their trips. The inherently risky nature of travel also affects tourists' pre-travel and post-travel perceptions of the destination they intend to visit. Accordingly, this study aims to measure the mediating role of local people's attitudes and behaviours toward visitors in the effect of destination safety climate elements on the general risk perception toward the destination. After reviewing existing research, we created a survey and administered it in Istanbul and Antalya, the top tourist destinations in Turkey. The survey was conducted in multiple languages, including Turkish, English, German, and Russian. After filtering out incorrect and incomplete responses, we analysed the dataset consisting of 1299 questionnaire forms. Initially, we used statistical analyses to ensure the scale's validity. We employed structural equation modelling with the AMOS software to examine the hypotheses based on the research objectives. The study found that how residents treat visitors plays a role in shaping tourists' overall perception of safety in a destination.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tourism Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2024 |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | February 29, 2024 |
Acceptance Date | September 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 32 Issue: 62 |