Alımlama Estetiği, okur merkezli kuramlar içinde
birkaç önemli kuramın bir araya gelmesiyle oluşturulmuş bir edebiyat
teorisidir. Edebiyata anlam üzerinden yaklaşır. Bu yaklaşımıyla dil felsefesi
alanına da girer. En belirgin özelliği ise araştırdığı anlam sorununda okuru
merkeze yerleştirmesidir. Bu bağlamda yazarı ve metni büyük ölçüde göz ardı
eder. Bu çalışmada Alımlama Kuramı’nı üç önemli teorisyeni üzerinden, onların
geliştirdiği kuramlara odaklanarak inceledik. Bu kuramcılar Wolfgang Iser,
Hans-Robert Jauss ve Stanley Fish’tir. Bu üç ismin eserlerinin Türkçe’ye
çevrilmemiş olması, İngilizce metinlerine de ulaşılamaması nedeniyle kurama
mecburen dolaylı yoldan yaklaşılmıştır. Metot olarak da üç kuramcının kuramları
örneklerle açıklanmış, daha sonra bu kuramların açıklarına ve onlara getirilen
eleştirilere değinilmiştir. Alımlama Estetiği’nin edebiyatı tanımlamak
hususunda da anlam sorununu çözmek iddiasında da yetersiz kaldığını iddia
ediyoruz. Fakat bu araştırmaların kapsamına okuru başarılı bir şekilde dahil
ederek dil felsefesinde ve edebiyat kuramında devrimsel bir yenilik
gerçekleştirdiğini ortaya koyuyoruz.
Reception
aesthetics is a literature theory constructed as a result of coming together
some important approaches in reader-oriented theories. It approaches to
literature through meaning. Hence, it also connects to the linguistic
philosophy. Its most salient feature is to see reader as a central element in
meaning/interpretation process. In this context, it highly ignores author and
text itself. In this study, we examined Reception Theory with its three
significant theorists and their assertions. They are Wolfgang Iser, Hans-Robert
Jauss and Stanley Fish. Methodologically at first, we explain their arguments
with examples and then, touch on their deficiencies and certain criticisms
about them. We reach the result that Reception Theory is inadequate in both defining
literature and solving the meaning problem. Yet, we reveal that it brings a
revolutionary innovation to the field of linguistic philosophy and literature
theory by including reader to the interpretation process.
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE ) |
Authors | |
Publication Date | June 19, 2017 |
Submission Date | January 20, 2017 |
Acceptance Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.