Modern
Türk edebiyatının en temel taşlarından biridir Ahmet Hamdi Tanpınar. Sanatçı, kaleme
aldığı eserlerin arka planında yer alan derin tarihî, felsefi, sosyolojik ve
psikolojik muhakeme yetisi ile araştırmacılar için heyecan verici, bir o kadar
da zahmetli ve çetin bir yazar olma özelliği taşır. İçine doğduğu edebî dönemle
uyuş(a)mayan Tanpınar’ın yoğun imgelerle örülü “yüklü metinler”i yaşadığı çağda
büyük bir ilgi görmemiştir. Değişen ve gelişen zamanla beraber sanatçının
metinlerindeki “sıkı örgüler” çözümlenmeye, “örtülü anlamlar” da açımlanmaya
başlamış; Huzur ve Saatleri Ayarlama Enstitüsü başta olmak üzere
yazara ait tüm romanlar, denemeler, mektuplar ve röportajlar üzerine ayrıntılı
ve yoğun bir inceleme sürecine girişilmiştir. Ancak sanatçının düzyazıları üzerine
yapılan çalışmalarla şiirleri üzerine odaklanan araştırmalar nicelik ve nitelik
bakımından birbirinden uzak bir görünüm sunar, başka bir deyişle Tanpınar’ın
nesrine nazaran nazmı ihmal edilmiştir. Mehmet Kaplan’ın 1964 yılında çıkardığı
Tanpınar’ın Şiir Dünyası incelemesi ile hızlı açılan Tanpınar’ın şiir
tahlilleri kapısı, sonraki yıllarda başlangıçtaki ivmesini sürdürememiştir. Bu
bağlamda Yunus Balcı’nın 2016 Haziran’ında ikinci basımı yapılan Tanpınar:
Trajik Bir Şair ve Şiiri başlıklı kitabının bu açığı fark edip doldurma
niyetiyle kaleme alındığı söylenebilir.
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | KİTAP İNCELEMELERİ |
Authors | |
Publication Date | June 19, 2017 |
Submission Date | February 28, 2017 |
Acceptance Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.