Research Article
BibTex RIS Cite

The Effects of Translation Theories on the Assessment of Translations

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 225 - 236, 29.04.2022
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1076815

Abstract

This study has discussed the effects of translation theories on the assessment of translations. The fundamental argument which as been argued in this study was the fact that having a profound knowledge of translation theories gains more importance when assessing and criticising a translated work rather than the practice of translation. In this research the information about the history of translation has been given as well as the theories that an educator should know before he/she assesses a translated work, and how does the translation theories govern an assessment of translation has been elucidated respectively. The aim of this study is to explicate the effects of translation theories on the criticism, education and assessment of translation. The research model of this study is document analysis. Qualilative research has been carried out in this study rather than quantitative research. The fundamental finding which has been obtained in the conclusion of this study is the fact that it is absolutely mandatory for an educator who will assess a translated work to have a profound knowledge of translation theories.

References

  • Popovic, A. (1970). The Concept Shift of Expressions in Translation Analysis. The Nature of Translation: Essays on the Theory and Practice of Literary Translation. J, Holmes. (ed). (pp. 78-87). Mouton: Slovak Academy of Sciences.
  • Vinay, J. P., & J, Darbelnet. (1995). Comparative Stylistics of French and English: A Methodology for Translation. (translation by J, Sager). Philadeliphia: John Benjamins.

Çeviri Kuramlarının Çeviri Değerlendirmesi Üzerindeki Etkileri

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 225 - 236, 29.04.2022
https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1076815

Abstract

Bu çalışmada çeviri kuramlarının çevirilerin değerlendirilmesi üzerindeki etkisi ele alınmıştır. Bu araştırmada tartışılmış olan en temel argüman, çeviri kuramlarının bilinmesinin, çevirinin pratiğinden ziyade değerlendirmesini, eleştirisini ve öğretimini yaparken önem kazandığı gerçeğidir. Araştırmada sırasıyla çeviri tarihinden bahsedilmiş ve yapılan bir çeviriyi değerlendirmek için mutlaka bilinmesi gereken kuramlardan söz edilerek çeviri kuramlarının çeviri değerlendirmelerini nasıl yönlendirdiği izah edilmiştir. Bu çalışmanın amacı, çeviri kuramlarının, çeviri eğitimi, değerlendirmesi ve eleştirisi üzerine etkilerini izah etmek, araştırma modeli ise doküman incelemesidir. Bu çalışmada istatistiki verilere yer verilmeyip konuyla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen en temel bulgu ise çeviri değerlendirmesi yapacak olan bir eğitimcinin mutlaka çeviri kuramlarına hakim olması gerektiğidir.

References

  • Popovic, A. (1970). The Concept Shift of Expressions in Translation Analysis. The Nature of Translation: Essays on the Theory and Practice of Literary Translation. J, Holmes. (ed). (pp. 78-87). Mouton: Slovak Academy of Sciences.
  • Vinay, J. P., & J, Darbelnet. (1995). Comparative Stylistics of French and English: A Methodology for Translation. (translation by J, Sager). Philadeliphia: John Benjamins.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Language Studies
Journal Section DİLBİLİM / ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Hüseyin Selim Kocabıyık 0000-0002-3937-9527

Publication Date April 29, 2022
Submission Date February 21, 2022
Acceptance Date April 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kocabıyık, H. S. (2022). The Effects of Translation Theories on the Assessment of Translations. Söylem Filoloji Dergisi, 7(1), 225-236. https://doi.org/10.29110/soylemdergi.1076815