ABSTRACT
Viktoriya Tokareva, one of the strongest names of the short story genre and known for writing Chekhov-style stories, is one of the important writers of twentieth century Russian literature. The author, who, like her predecessor Chekhov, deals with ordinary, everyday subjects in her works, but harbours deep meanings in these subjects, differs from her contemporaries by clearly conveying the society she lives in through stories that seem insignificant. Tokareva, who is also among the contemporary Russian women writers, reflects the problems specific to Russia in the modernisation period and the solution of these problems from her own point of view, allowing her to take a strong stance in women's prose. The common point of many of the works of the author, who conveys the daily life in her stories written in a humorous language, is related to the fact that she continues her search for what is the phenomenon of happiness, which has been discussed since the existence of mankind, and reflects this in her works. The phenomenon of happiness, on the other hand, has been discussed in many fields of social sciences depending on the internal or external factors in a person's life, and disciplines such as philosophy, sociology, psychology, religion and literature have maintained their place at the focal point of this discussion. In our study, the definition of happiness, the answer to which is sought in Russian writer Viktoriya Tokareva's ‘The Happiest Day’, is evaluated through the perspectives of many ancient thinkers on happiness and these views are analysed in the context of the characters in the story.
Keywords: Russian literature, Soviet literature, Happiness, Tokareva, Chekhov
ÖZ
Kısa öykü türünün güçlü isimlerinden biri olan ve Çehov tarzı hikâyeler kaleme almasıyla bilinen Viktoriya Tokareva, XX. yüzyıl Rus edebiyatının önemli yazarlarındandır. Ortaya koyduğu eserlerde öncülü olan Çehov gibi sıradan, gündelik konuları işleyen ancak bu konularda derin anlamlar barındıran yazar, çağdaşlarından yaşadığı toplumu önemsiz gibi görülen hikâyeler üzerinden net bir şekilde aktarmasıyla ayrılır. Çağdaş Rus kadın yazarlar arasında da yer alan Tokareva’nın modernleşme dönemindeki Rusya’ya özgü sorunları ve bu sorunların çözümünü kendi bakış açısıyla yansıtması kadın nesri içinde güçlü bir duruş sergilemesine olanak tanır. Mizahi bir dille kaleme aldığı öykülerinde gündelik yaşamın getirilerini aktaran yazarın pek çok eserinin ortak noktası insanoğlunun varoluşundan bugüne kadar tartışılan mutluluk olgusunun ne olduğu üzerine arayışını sürdürmesi ve bunu eserlerine yansıtmasıyla bağlantılıdır. Mutluluk olgusunun ise kişinin yaşamında hangi içsel ya da dışsal etkenlere bağlı olarak ortaya çıktığı sosyal bilimlerin pek çok alanında ele alınmış felsefe, sosyoloji, psikoloji, din ve edebiyat gibi disiplinler de bu tartışmanın odak noktasında yerlerini korumuştur. Çalışmada Rus yazar Viktoriya Tokareva’nın “En Mutlu Gün” başlıklı eserinde cevabı aranan mutluluk tanımı Antik Çağ düşünürlerinin mutluluğa bakış açıları üzerinden değerlendirilmiş ve bu görüşler öyküde geçen karakterler bağlamında incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Rus edebiyatı, Sovyet edebiyatı, Mutluluk, Tokareva, Çehov.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 4, 2024 |
Acceptance Date | October 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.