BibTex RIS Kaynak Göster

The Evaluation of the Efficiency of Mother Education Program

Yıl 2008, Sayı: 15, 55 - 66, 01.12.2008

Öz

Studies that use both the development psychology and family therapies literature together are very scarce in Turkey. The purpose of this study was to prepare the psycho educational program that takes into account both the developmental psychology and family therapies literature and evaluate the effectiveness of this program. The title of the program is “Mothers Training Program”. The content of the program is made up of the topics of child development, coping with intrafamilial problems and communication skills. In this study one-group pretest-posttest quasiexperimental design was employed. Though 17 mothers participated in the group, 6 of them dropped out during the group process. The program was planned as twelve sessions that lasted approximately 2 hour each. Pretest and posttest was used to determine the effects of the group process on participants’ self-respect, coping mechanisms and communication skills. Data were analyzed with Wilcoxon Matched Pairs Singed Ranks test and t-test. Results showed that the Mothers Training Program was effective on the variables intended. Statistical significant increase was observed in the self-respect and coping skills of mothers when pre and pos test were compared. There was a relative increase in mothers satisfactions in the area of sexual relationship with their partners and life satisfaction at the end of the training program.

Kaynakça

  • Blocher D.H. (2000). Counseling:A developmental app- roach (4th ed.). New York. Wiley.
  • Bekman S. (1998). Eşit fırsat: Anne-çocuk eğitim prog- ramının değerlendirilmesi (1.Baskı). İstanbul. Ya- pım Matbaası.
  • Corey G., Corey M.S., (2002). Groups Process and Practice (6th ed.). Pacific Grove.
  • Durlak J.A. (1998). Primary prevention mental healt programs for children and adolescents are effe- ctive. Journal of Mental Health, 7 (5), 463-469.
  • Girli A. (2002). Otistik çocukların ailelerine yönelik grup rehberliğinin ailelerin kabul düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Ey- lül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Puckering C., Rogers J., Mills M ., Coort. A. D. ve Graff M. M. (1994). Process and evaluation of a group intervention for mothers with parenting difficulties. Child Abuse Reivew, 3, 299-310.
  • Sanders M. R. (2000). Community-based parenting and family support interventions and the prevention of drug abuse. Addictive Behaviors, 25 (6), 929- 942.
  • Smith E. P., Gorman-Smith D., Quinn W. H., Rabiner D. L., Tolan P. H. ve Winn D. M.
  • (2004). Community-based multiple family groups to prevent and reduce violent and aggressive be- havior. American Journal of Preventive Medicine, 26, 39-47.
  • Yavuzer H., Aydoğmuş K., Batlaş A., Batlaş Z., Davaş- lıgil Ü., Güngörmüş O., Konuk E., yınları.

Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2008, Sayı: 15, 55 - 66, 01.12.2008

Öz

Türkiye’de gelişim psikolojisi literatürü ile aile
terapileri literatürünü birleştirip uygulamaya dönüştüren
çok az çalışma vardır. Bu çalışmada, gelişim psikolojisi
ve aile terapileri literatürü kullanılarak bir psiko-
eğitim programı hazırlanması ve programın etkiliğinin
ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışma Anne Eğitim
Programı adı altında hazırlanmıştır. Programın içeriğinde
çocuk gelişim dönemleri, aile içinde problemlerle
baş etme ve iletişim becerilerinin arttırılmasıyla
ilgili konulara yer verilmiştir. Çalışmada, ön test-son
test uygulamalı, tek gruplu, yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Programa 17 anne katılmıştır ancak 6 anne
grup sürecinde gruptan ayrılmıştır. Program, her biri
yaklaşık 2 saat olmak üzere, toplam 12 oturum olarak
planlanmıştır. Grup üyelerinin benlik saygısı, yaşam
doyumu, baş etme ve iletişim becerileri konularında
ön test-son test ölçümleri yapılmıştır. Verilerin analizinde;
bağlantılı örneklemler için Wilcoxon İşaretli
Mertebeler testi ve t testi kullanılmıştır. Bu araştırmanın
bulguları, uygulanan Anne Eğitim Programının,
değişim yaratması amaçlanan alanlarda, etkili olduğunu
göstermiştir. Annelerin benlik saygısında ve baş
etme becerilerinde, eğitim öncesine göre eğitim sonrasında,
istatistiksel açıdan anlamlı bir artış söz konusudur.
Annelerin yaşam doyumu düzeyleri, eşleri ile
yaşadıkları ilişkiden memnunluk düzeyleri, cinsel
yaşantılarından memnunluk düzeyleri alanlarında,
eğitim öncesine göre eğitim sonrasında, görece bir
artış vardır.

Kaynakça

  • Blocher D.H. (2000). Counseling:A developmental app- roach (4th ed.). New York. Wiley.
  • Bekman S. (1998). Eşit fırsat: Anne-çocuk eğitim prog- ramının değerlendirilmesi (1.Baskı). İstanbul. Ya- pım Matbaası.
  • Corey G., Corey M.S., (2002). Groups Process and Practice (6th ed.). Pacific Grove.
  • Durlak J.A. (1998). Primary prevention mental healt programs for children and adolescents are effe- ctive. Journal of Mental Health, 7 (5), 463-469.
  • Girli A. (2002). Otistik çocukların ailelerine yönelik grup rehberliğinin ailelerin kabul düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Dokuz Ey- lül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Puckering C., Rogers J., Mills M ., Coort. A. D. ve Graff M. M. (1994). Process and evaluation of a group intervention for mothers with parenting difficulties. Child Abuse Reivew, 3, 299-310.
  • Sanders M. R. (2000). Community-based parenting and family support interventions and the prevention of drug abuse. Addictive Behaviors, 25 (6), 929- 942.
  • Smith E. P., Gorman-Smith D., Quinn W. H., Rabiner D. L., Tolan P. H. ve Winn D. M.
  • (2004). Community-based multiple family groups to prevent and reduce violent and aggressive be- havior. American Journal of Preventive Medicine, 26, 39-47.
  • Yavuzer H., Aydoğmuş K., Batlaş A., Batlaş Z., Davaş- lıgil Ü., Güngörmüş O., Konuk E., yınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uzm. Psikolog Hanife Pehlivan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Pehlivan, U. P. H. (2008). Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 15(15), 55-66. https://doi.org/10.21560/spcd.27263
AMA Pehlivan UPH. Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. Aralık 2008;15(15):55-66. doi:10.21560/spcd.27263
Chicago Pehlivan, Uzm. Psikolog Hanife. “Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 15, sy. 15 (Aralık 2008): 55-66. https://doi.org/10.21560/spcd.27263.
EndNote Pehlivan UPH (01 Aralık 2008) Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 15 15 55–66.
IEEE U. P. H. Pehlivan, “Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 15, sy. 15, ss. 55–66, 2008, doi: 10.21560/spcd.27263.
ISNAD Pehlivan, Uzm. Psikolog Hanife. “Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 15/15 (Aralık 2008), 55-66. https://doi.org/10.21560/spcd.27263.
JAMA Pehlivan UPH. Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2008;15:55–66.
MLA Pehlivan, Uzm. Psikolog Hanife. “Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi”. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, c. 15, sy. 15, 2008, ss. 55-66, doi:10.21560/spcd.27263.
Vancouver Pehlivan UPH. Anne Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2008;15(15):55-66.