Marital quality has emerged as an important
topic in psychology över the I ast decade. Literatüre
on marital quality has been characterized by
considerable conceptual confusion and disagreement
about measurement for a long time. The
preseni paper aims to review the majör approaches
and emprical studies on marital quality conducted
in western cultures and our own culture.
İn this review, developmental studies investigating
the relationship betvveen marital quality and
some majör psychological variables, such as
psychosocial Development, self-esteem, psychological
adjustment and academic achievement
were summarized.. Moreover/ it was discussed
that both children's and parenfs understanding
of marital quality were important in terms of interpretation
offindings. Age differences regarding
how children respond to marital conflict are evident.
Fr om the ser i es of studies a findin g of particular
interest was that children of different ages
reacted to different types of conflicts very differently.
Preschoolers and young school-aged
children are more likely to blame themselves, for
parental conflict, than are adolescents. However,
it is not possible to conclude from developmental
studies that one age group is more vulnerable
than another. Finally, in the context of marital
quality/ cultural differences in perception and interpretation
of marital relationship were discussed
and some suggestions for the future research
in this area were made.
Eşler arasındaki uyum psikolojide son yıllarda
en çok incelenen konulardan biri olmuştur. Eşler
arasındaki uyumun Ölçümüne ilişkin, makalelerde
görüş ayrılıkları ve farklı yaklaşımlar yer almaktadır.
Bu yazıda eşler arasındaki uyum hakkında
kuramsal ve görgül araştırmalara yer verilmiş,
batı literatüründe ve ülkemizde yapılan çalışmalar
kısaca özetlenmiştir. Anılan çalışmalarda
eşler arasındaki uyum ile psikososyal gelişim,
benlik saygısı, psikolojik uyum ve akademik başarı
gibi bazı temel psikolojik değişkenler arasındaki
ilişkiyi inceleyen gelişimsel çalışmalar özetlenmiştir.
Buna ilaveten, eşler arasındaki uyumun
anne, baba ya da çocuklar tarafından değerlendirilmesinin
araştırma bulguları yorumlanırken dikkat
edilmesi gereken konular olduğu belirtilmiştir.
Literatürde, çocuğun çatışmayı yorumlamasının
gelişimsel olarak değiştiği vurgulanmaktadır.
Anılan çalışmalarda, farklı yaşlardaki çocukların
farklı türden çatışmalara farklı şekilde tepki verdikleri
ifade edilmektedir. Okul öncesi ve ilkokulun
ilk yıllarındaki çocuklar anne-babası arasındaki
çatışmadan," ergenlere kıyasla kendilerini
daha çok suçlamaktadırlar. Bununla birlikte gelişimsel
çalışmalarda, bu çatışmadan belirli bir yaş
grubunun diğerinden daha fazla etkilendiğini
söylemenin de güç olduğu belirtilmektedir. Son
olarak, eşler arasındaki uyumun algılanmasında
ve yorumlanmasında kültürel farklılıklara değinilmiş
ve ileride yapılacak olan araştırmalar için
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2001 |
Published in Issue | Year 2001 Issue: 4 |