Bu
çalışmada sınıf öğretmenliği, okul öncesi ve özel eğitim bölümlerinde okuyan
öğretmen adaylarının engellilere karşı tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma verilerinin toplanmasında, Başbakanlık Özürler İdaresi
Başkanlığı tarafından geliştirilen “Özürlülere Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini,
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, sınıf öğretmenliği, okul
öncesi ve özel eğitim bölümlerindeki öğrenciler oluşturmaktadır. Evrenin
tamamına ulaşıldığı için ayrıca örneklem
alınmamıştır. Araştırmanın bulgularına
göre; genel olarak öğretmen adaylarının engellilere yönelik
tutumlarının olumlu olduğu; bayan öğretmen adaylarının erkek öğretmen
adaylarına göre engellilerin eğitim almaları ve çalışma hayatına katılmalarına
ilişkin daha olumlu tutuma sahip oldukları saptanmıştır. Öğretmen adaylarının
engellilere yönelik tutumları,
diğer bazı değişkenlere göre farklılaşmaktadır. Araştırma
sonucunda, aday öğretmenlerin engellilere karşı tutumlarının çok daha olumlu
olması için, engelli çocukların devam ettiği okul ve sınıflara ziyaretlerde
bulunmaları, gözlem yapmaları, engellilere yönelik etkinliklere katılmaları ve öğretmenlik
uygulaması dersi kapsamında kaynaştırma olan sınıflarda uygulama yapmaları önerilmektedir.
Engelli Bireylere Yönelik Tutum Öğretmen Adayları Öğretmenlik Mesleği Öğretmen Eğitimi ve Özel Eğitim
The purpose of this investigation is to identify preservice preschool and special education teachers’
perceptions towards individuals with disabilities. To collect research data, “Attitude Scale towards
Disabled” developed by Disability Management Department. Research population is students from
general education, preschool education and special education departments of Fatih Education Faculty
in Karadeniz Technical University. All population is reached by the researcher, so there is no research
sampling. According to the findings, preservice teachers’ attitudes are positive in general, female
preservice teachers are found to be more positive than male preservice teachers about the education
and the employment of individuals with disabilities. Preservice teachers’ perceptions towards
individuals with disabilities differentiated due to some variables. At the end of the research, to increase
preservice teachers’ perceptions about individuals with disabilities, it is suggested for them to visit
their classrooms and observe. They may take elective courses to be informed about individuals with
disabilities. It is also suggested for them to observe and join activities of individuals with disabilities
while they are in inclusion classrooms as a part of their practicum program
Attitudes Towards Disabilities Teacher Candidates Teaching Profession Education and Special Education
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 39 |