Bu çalışmada sınıf öğretmenliği, okul öncesi ve özel eğitim bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının engellilere karşı tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Başbakanlık Özürler İdaresi Başkanlığı tarafından geliştirilen “Özürlülere Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, sınıf öğretmenliği, okul öncesi ve özel eğitim bölümlerindeki öğrenciler oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşıldığı için ayrıca örneklem alınmamıştır. Araştırmanın bulgularına göre; genel olarak öğretmen adaylarının engellilere yönelik tutumlarının olumlu olduğu; bayan öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre engellilerin eğitim almaları ve çalışma hayatına katılmalarına ilişkin daha olumlu tutuma sahip oldukları saptanmıştır. Öğretmen adaylarının engellilere yönelik tutumları, diğer bazı değişkenlere göre farklılaşmaktadır. Araştırma sonucunda, aday öğretmenlerin engellilere karşı tutumlarının çok daha olumlu olması için, engelli çocukların devam ettiği okul ve sınıflara ziyaretlerde bulunmaları, gözlem yapmaları, engellilere yönelik etkinliklere katılmaları ve öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında kaynaştırma olan sınıflarda uygulama yapmaları önerilmektedir.
Engelli Bireylere Yönelik Tutum, Öğretmen Adayları, Öğretmenlik Mesleği, Öğretmen Eğitimi ve Özel Eğitim
The purpose of this investigation is to identify preservice preschool and special education teachers’
perceptions towards individuals with disabilities. To collect research data, “Attitude Scale towards
Disabled” developed by Disability Management Department. Research population is students from
general education, preschool education and special education departments of Fatih Education Faculty
in Karadeniz Technical University. All population is reached by the researcher, so there is no research
sampling. According to the findings, preservice teachers’ attitudes are positive in general, female
preservice teachers are found to be more positive than male preservice teachers about the education
and the employment of individuals with disabilities. Preservice teachers’ perceptions towards
individuals with disabilities differentiated due to some variables. At the end of the research, to increase
preservice teachers’ perceptions about individuals with disabilities, it is suggested for them to visit
their classrooms and observe. They may take elective courses to be informed about individuals with
disabilities. It is also suggested for them to observe and join activities of individuals with disabilities
while they are in inclusion classrooms as a part of their practicum program
Attitudes Towards Disabilities, Teacher Candidates, Teaching Profession, Education and Special Education
Subjects | Social |
---|---|
Published Date | Haziran-Aralık |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017, Volume 17, Issue 39 |
Bibtex | @research article { spcd338158, journal = {Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi}, issn = {2148-9424}, eissn = {2651-4265}, address = {}, publisher = {Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı}, year = {2017}, volume = {17}, number = {39}, pages = {141 - 169}, doi = {10.21560/spcd.vi.338158}, title = {ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ}, key = {cite}, author = {Akyıldız, Salih} } |
APA | Akyıldız, S. (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ . Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi , 17 (39) , 141-169 . DOI: 10.21560/spcd.vi.338158 |
MLA | Akyıldız, S. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ" . Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 17 (2017 ): 141-169 <https://dergipark.org.tr/en/pub/spcd/issue/33911/338158> |
Chicago | Akyıldız, S. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ". Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 17 (2017 ): 141-169 |
RIS | TY - JOUR T1 - EXAMINATION OF THE TEACHER CANDIDATES’ ATTITUDES TOWARDS PEOPLE WITH DISABILITIES AU - SalihAkyıldız Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.21560/spcd.vi.338158 DO - 10.21560/spcd.vi.338158 T2 - Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 141 EP - 169 VL - 17 IS - 39 SN - 2148-9424-2651-4265 M3 - doi: 10.21560/spcd.vi.338158 UR - https://doi.org/10.21560/spcd.vi.338158 Y2 - 2017 ER - |
EndNote | %0 Journal of Social Policy Studies ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ %A Salih Akyıldız %T ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ %D 2017 %J Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi %P 2148-9424-2651-4265 %V 17 %N 39 %R doi: 10.21560/spcd.vi.338158 %U 10.21560/spcd.vi.338158 |
ISNAD | Akyıldız, Salih . "ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ". Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi 17 / 39 (December 2017): 141-169 . https://doi.org/10.21560/spcd.vi.338158 |
AMA | Akyıldız S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2017; 17(39): 141-169. |
Vancouver | Akyıldız S. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 2017; 17(39): 141-169. |
IEEE | S. Akyıldız , "ÖĞRETMEN ADAYLARININ ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ", Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, vol. 17, no. 39, pp. 141-169, Dec. 2017, doi:10.21560/spcd.vi.338158 |