Conference Paper
BibTex RIS Cite

Kamu Yönetiminde Değişime Direnç: İç Denetim Örneği

Year 2017, Volume: 3 Özel Sayı , 1 - 15, 29.12.2017
https://doi.org/10.25069/spmj.343054

Abstract

Değişim,
yüzyıllardır pek çok alanda konuşulan, tartışılan, fikirler üretilen
kavramların başında gelmektedir. En genel anlamda değişimi, mikro ölçekte
bireylerin ve örgütlerin, makro ölçekte toplumların ve devletlerin yaşam
döngüsündeki kırılma noktaları, var olan düzenin yeni bir düzenle ikamesi
olarak tanımlamak mümkündür. Hem mikro ölçekte hem de makro ölçekte meydana
gelen mevcut düzenden ayrılış/kopuş/vazgeçiş, farklı seviyelerde dirençle
karşılaşmaktadır. Esasında bu direncin temelinde değişimin getireceği yeni
durumun belirsizliği nedeniyle ortaya içgüdüsel olarak da tanımlayacağımız hem
bireysel hem de örgütsel korkular yer almaktadır. Ancak bu sürecin
yönetilmesiyle ortaya çıkacak olan yeni durumun kabullenilmesi ve hayata
geçirilmesi mümkün olacaktır.



Hem özel
sektörde hem de kamu sektöründe meydana gelen değişim ekonomik, siyasi,
kültürel ve yönetsel nedenlerle ve genellikle zorunluluk olarak karşımıza
çıkmaktadır. Değişimin hayata geçirilmesi ise sektörel (kamu veya özel)
farklılıklara rağmen belli bir süreçte gerçekleşmektedir. Bu değişim
hareketleri organizasyonların/kurumların yapısını yeniden şekillendirirken
örgütte çalışanların örgüt içindeki rollerini de yeniden tanımlamaktadır.



Kamu
yönetiminde değişimin ilk adımları mevzuat değişiklikleriyle ve genellikle
idari reformlar ile atılmaktadır. Ancak, örgütsel değişimin amacına
ulaşabilmesi için tek başına mevzuat değişikliğinin yeterli olmadığı hem
küresel hem de ulusal pek çok örnekte görülmektedir. Değişim yönetimi olarak da
ifade edilen bu süreçte temel prensip, yasal mevzuat ile birlikte örgüt
kültüründe ve çalışanların davranışlarında da bu değişimin istenmesi ve
kabullenilmesidir.



5018
Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu idari
bir
reform olarak kabul etmek mümkündür. Mali denetim sürecinden çok daha öte bir anlama
ve içeriğe sahip olan iç denetim sistemi
5018
Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 2003 yılında kabul edilip 2006
yılında yürürlüğe girmesine rağmen Türk
kamu yönetiminde
henüz tam anlamıyla işlerlik kazanamamıştır.
Bu çalışma kamu yönetiminde değişime direnci, 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile öngörülen iç denetim sistemi üzerinden
ele almakta ve bu direncin sebeplerini sorgulamaktadır. 

References

  • -----2015 Yılı Kamu İç Denetim Genel Raporu,http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Faaliyet%20Raporlar%C4%B1/2015KamuicDenetimGenelRaporu.pdf,(Son Erişim Tarihi: 10.10.2016).
  • -----5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu.
  • Aydemir, S.R, (2004). “Kamu Yönetimi Kanunu Taslağı İncelemesi (II)”, Yerel Yönetim ve Denetim, C.9, S.4
  • Aykaç, B. (2002). “21. Yüzyılda Kamu Yönetiminde Yeni Eğilimler”, Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.4, S.2, ss. 15-23,
  • Bakır, T. (2013). "Bürokrasinin İç Kontrol Algısı Ve Sistemin Uygulanmasına Karşı Direnci", Denetişim, S.12, ss. 29-34
  • Balcı, A.,(2016) “Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar ve Kamu Hizmet Sunumuna Etkileri ”, http://canaktan.org/politika/kamuda-kalite/balci.pdf , (Son Erişim Tarihi: 15.09.2016)
  • Batmaz, Y. (2015). "Denetim Üzerinden Kamu Yönetimindeki Değişimi Anlamak", Sayıştay Dergisi, S.98, Temmuz-Eylül, ss. 5-18.
  • Bayter, M. (2016), “Bilgi Merkezlerinin Örgütsel Davranışının Değişimi ve Gelişimi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4), 1684-1696.
  • Bell, D. (1988). “ Previewing Planet Earth in 2013”, Https://Www.Washingtonpost.Com/Archive/Opinions/1988/01/03/Previewing-Planet-Earth-İn-2013/3e316a37-0d62-49fb-96d2-C544f2fa70d4/?Utm_Term=.Eea864549988, (Son Erişim Tarihi: 10.09.2016).
  • Bilge, S. (2014). “Kamu Sektöründe İç Denetimin Başarıyla Uygulanmasında Rol Oynayan Faktörler”, İç Denetim -Yönetime Değer Katmak, İçinde Ed: Halis Kıral, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Yayınları, Ankara, ss. 21-54.
  • Bozkurt,Ö.,Ergun,T., ve Sezen,S.(1998), “Kamu Yönetimi Sözlüğü”, TODAİE, Ankara.
  • Bulut, Ç.,H.Arbak (2012). “İnovasyon, Direnç ve İletişim: Kavramsal Bir Tartışma”, Yenilik, Yenileşim, İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk (ed. Selçuk Karaata), EGIAD Yayınları, İzmir.
  • Demir, F. (2011). “Bürokratik Kültür”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.16, S.2, 153-178.
  • Demir F. (2011)."Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi ve Bürokratların Seçilmişlerce Kontrolü Sorunu", Yönetim Ve Ekonomi, C.18, S.2 , ss. 63-84
  • Dent, E. B.,S.Galloway Goldberg (1999). "Challenging Resistance to Change", The Journal of Applied Behavioral Science, Vol.31, No.1, March, ss. 25-41.
  • Ercan, Ü.(2014). “Öğrenen Örgütler, Örgütsel Değişim ve Değişime Direnç”, İş ve İnsan Dergisi, C.1, S.1, ss. 33-42.
  • Gönülaçar, Ş. (2007). "İç Denetimde Hedefler ve Beklentiler", Mali Hukuk Dergisi, Temmuz-Ağustos, ss. 1-21.
  • Gönülaçar, Ş.(2008)."İç Denetimin Bürokratik Serencamı", Mali Hukuk Dergisi, S.135, Mayıs -Haziran.
  • Göymen, K. (2000). “Türkiye’de Yerel Yönetimler Ve Yönetişim: Gereksinimler, Önermeler, Yönelimler”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, C. 9, S.2.
  • Gözel, K. A. (2003). “Yeni Kamu Yönetimi Nedir?”, Türk İdare Dergisi, Yıl:75, S. 438, ss. 195-208.
  • Güneri, M. (2015). Uluslararası İç Denetim Standartları Çerçevesinde Belediyelerde İç Denetim. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hood, C., (1991): “A Public Management for All Seasons?”, Public Administration, Vol.69, pp. 3-19.
  • Gürdal, T., V. Çıplak (2010). "Türkiye’de Kamu İç Denetim Sisteminde Bir Alan Araştırması", Denetişim, S.4, ss. 93-108.
  • Kamu İç Denetim Kalite Güvence ve Geliştirme Rehberi, http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Kalite%20Guvence/KaliteGuvenceRehberi.pdf , , (Son Erişim Tarihi: 10.10.2016).
  • Kamu İç Denetim Rehberi , http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Mevzuat/Ucuncul%20Duzey%20Mevzuat/K%C4%B0DR_v1.0.pdf ,(Son Erişim Tarihi: 10.10.2016).
  • Kapucu , N.(2003). “Yeni Yönetim Yaklaşımları ve Yerel Yönetimler” , Yerel ve Kentsel Politikalar, Ed: M. Akif Çukurçayır, Ayşe Tekel, Konya, Çizgi Yayınevi.
  • Karakuş, Ş.,M.Yardım (2014). "Algılanan Örgütsel Değişim, Belirsizlik, İş Doyumu ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkiler", İş ve İnsan Dergisi, C.1, S.1, ss. 21-31.
  • Kıral, H. (2014). “İç Denetimin Kurumsal Risk Yönetimindeki Rolü”, İç Denetim -Yönetime Değer Katmak, içinde Ed: Halis Kıral, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Yayınları, Ankara,317-332.
  • Kızılboğa, R. (2013). “İç Denetim Sisteminde Denetçilerin Bağımsızlık Ve Tarafsızlığının Önemi”, Siyasal Bilgiler Dergisi , ss. 107-121.
  • Koç, Z. (2014). “Örgütsel Değişim, Değişim Yönetimi ve Örgütsel Davranışlar Üzerine Örnek Bir Uygulama”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayınevi, İstanbul.
  • Özdemir, E. (2015). Kamu Sektöründe İç Denetim: Genel Bütçe Kapsamındaki İdarelere Yönelik Bir Araştırma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer; M. A., (2005),“Yeni Kamu Yönetimi -Japonya Uygulaması”, Türk İdare Dergisi, Sayı:447 .
  • Sancak H.Ö., S. Güleç (2009). "Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirliğin Önündeki Yapısal Engeller: Türkiye Açısından Bir İnceleme", Süleyman Demirel Üniversitesi I. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiriler Kitabı, 1201-1216.
  • Steers, R. M., J. S. Black (1994). “Organizational Behavior”, Harper Collins College Publishers, New York.
  • Şimşek, Ş.,T.Akgemci, A. Çelik (2008). “Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış”, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Tekeli, İ.,(1999). “Modernite Aşılırken Siyaset”, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Tortop,N., İspir,E.G., Aykaç,B., Yayman, H. ve Özer, M.A. (2016). “Yönetim Bilimi”, Nobel Yayımları, 10. Basım, Ankara.
  • Tunçer, P.(2011). “Yerel Yönetimlerde Değişim Yönetimi”, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • Türkyılmaz, F. (2009). “Çalışanların Özdeğerlendirme, Değişim Yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Algılarının Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Uyar, S., E. Yelgen (2015). "Bilgi İfşası (Whıstleblowıng) Ve Denetim", Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, C.13, S. 1, http://dx.doi.org/10.11611/JMER412 85
  • Uzun, A.K., (2014), “İç Denetin Ne (Değil)dir?”, İç Denetim-Yönetime Değer Katmak, İçinde Ed: Halis Kıral, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Yayınları, Ankara. Ss. 55-68.

Resistance to Change in Public Administration: Internal Audit Case

Year 2017, Volume: 3 Özel Sayı , 1 - 15, 29.12.2017
https://doi.org/10.25069/spmj.343054

Abstract

References

  • -----2015 Yılı Kamu İç Denetim Genel Raporu,http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Faaliyet%20Raporlar%C4%B1/2015KamuicDenetimGenelRaporu.pdf,(Son Erişim Tarihi: 10.10.2016).
  • -----5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu.
  • Aydemir, S.R, (2004). “Kamu Yönetimi Kanunu Taslağı İncelemesi (II)”, Yerel Yönetim ve Denetim, C.9, S.4
  • Aykaç, B. (2002). “21. Yüzyılda Kamu Yönetiminde Yeni Eğilimler”, Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.4, S.2, ss. 15-23,
  • Bakır, T. (2013). "Bürokrasinin İç Kontrol Algısı Ve Sistemin Uygulanmasına Karşı Direnci", Denetişim, S.12, ss. 29-34
  • Balcı, A.,(2016) “Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar ve Kamu Hizmet Sunumuna Etkileri ”, http://canaktan.org/politika/kamuda-kalite/balci.pdf , (Son Erişim Tarihi: 15.09.2016)
  • Batmaz, Y. (2015). "Denetim Üzerinden Kamu Yönetimindeki Değişimi Anlamak", Sayıştay Dergisi, S.98, Temmuz-Eylül, ss. 5-18.
  • Bayter, M. (2016), “Bilgi Merkezlerinin Örgütsel Davranışının Değişimi ve Gelişimi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(4), 1684-1696.
  • Bell, D. (1988). “ Previewing Planet Earth in 2013”, Https://Www.Washingtonpost.Com/Archive/Opinions/1988/01/03/Previewing-Planet-Earth-İn-2013/3e316a37-0d62-49fb-96d2-C544f2fa70d4/?Utm_Term=.Eea864549988, (Son Erişim Tarihi: 10.09.2016).
  • Bilge, S. (2014). “Kamu Sektöründe İç Denetimin Başarıyla Uygulanmasında Rol Oynayan Faktörler”, İç Denetim -Yönetime Değer Katmak, İçinde Ed: Halis Kıral, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Yayınları, Ankara, ss. 21-54.
  • Bozkurt,Ö.,Ergun,T., ve Sezen,S.(1998), “Kamu Yönetimi Sözlüğü”, TODAİE, Ankara.
  • Bulut, Ç.,H.Arbak (2012). “İnovasyon, Direnç ve İletişim: Kavramsal Bir Tartışma”, Yenilik, Yenileşim, İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk (ed. Selçuk Karaata), EGIAD Yayınları, İzmir.
  • Demir, F. (2011). “Bürokratik Kültür”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.16, S.2, 153-178.
  • Demir F. (2011)."Bürokrasi-Demokrasi İlişkisi ve Bürokratların Seçilmişlerce Kontrolü Sorunu", Yönetim Ve Ekonomi, C.18, S.2 , ss. 63-84
  • Dent, E. B.,S.Galloway Goldberg (1999). "Challenging Resistance to Change", The Journal of Applied Behavioral Science, Vol.31, No.1, March, ss. 25-41.
  • Ercan, Ü.(2014). “Öğrenen Örgütler, Örgütsel Değişim ve Değişime Direnç”, İş ve İnsan Dergisi, C.1, S.1, ss. 33-42.
  • Gönülaçar, Ş. (2007). "İç Denetimde Hedefler ve Beklentiler", Mali Hukuk Dergisi, Temmuz-Ağustos, ss. 1-21.
  • Gönülaçar, Ş.(2008)."İç Denetimin Bürokratik Serencamı", Mali Hukuk Dergisi, S.135, Mayıs -Haziran.
  • Göymen, K. (2000). “Türkiye’de Yerel Yönetimler Ve Yönetişim: Gereksinimler, Önermeler, Yönelimler”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, C. 9, S.2.
  • Gözel, K. A. (2003). “Yeni Kamu Yönetimi Nedir?”, Türk İdare Dergisi, Yıl:75, S. 438, ss. 195-208.
  • Güneri, M. (2015). Uluslararası İç Denetim Standartları Çerçevesinde Belediyelerde İç Denetim. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hood, C., (1991): “A Public Management for All Seasons?”, Public Administration, Vol.69, pp. 3-19.
  • Gürdal, T., V. Çıplak (2010). "Türkiye’de Kamu İç Denetim Sisteminde Bir Alan Araştırması", Denetişim, S.4, ss. 93-108.
  • Kamu İç Denetim Kalite Güvence ve Geliştirme Rehberi, http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Kalite%20Guvence/KaliteGuvenceRehberi.pdf , , (Son Erişim Tarihi: 10.10.2016).
  • Kamu İç Denetim Rehberi , http://www.idkk.gov.tr/SiteDokumanlari/Mevzuat/Ucuncul%20Duzey%20Mevzuat/K%C4%B0DR_v1.0.pdf ,(Son Erişim Tarihi: 10.10.2016).
  • Kapucu , N.(2003). “Yeni Yönetim Yaklaşımları ve Yerel Yönetimler” , Yerel ve Kentsel Politikalar, Ed: M. Akif Çukurçayır, Ayşe Tekel, Konya, Çizgi Yayınevi.
  • Karakuş, Ş.,M.Yardım (2014). "Algılanan Örgütsel Değişim, Belirsizlik, İş Doyumu ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkiler", İş ve İnsan Dergisi, C.1, S.1, ss. 21-31.
  • Kıral, H. (2014). “İç Denetimin Kurumsal Risk Yönetimindeki Rolü”, İç Denetim -Yönetime Değer Katmak, içinde Ed: Halis Kıral, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Yayınları, Ankara,317-332.
  • Kızılboğa, R. (2013). “İç Denetim Sisteminde Denetçilerin Bağımsızlık Ve Tarafsızlığının Önemi”, Siyasal Bilgiler Dergisi , ss. 107-121.
  • Koç, Z. (2014). “Örgütsel Değişim, Değişim Yönetimi ve Örgütsel Davranışlar Üzerine Örnek Bir Uygulama”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Koçel, T. (2005). İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayınevi, İstanbul.
  • Özdemir, E. (2015). Kamu Sektöründe İç Denetim: Genel Bütçe Kapsamındaki İdarelere Yönelik Bir Araştırma. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer; M. A., (2005),“Yeni Kamu Yönetimi -Japonya Uygulaması”, Türk İdare Dergisi, Sayı:447 .
  • Sancak H.Ö., S. Güleç (2009). "Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirliğin Önündeki Yapısal Engeller: Türkiye Açısından Bir İnceleme", Süleyman Demirel Üniversitesi I. Uluslararası Davraz Kongresi Bildiriler Kitabı, 1201-1216.
  • Steers, R. M., J. S. Black (1994). “Organizational Behavior”, Harper Collins College Publishers, New York.
  • Şimşek, Ş.,T.Akgemci, A. Çelik (2008). “Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış”, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Tekeli, İ.,(1999). “Modernite Aşılırken Siyaset”, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Tortop,N., İspir,E.G., Aykaç,B., Yayman, H. ve Özer, M.A. (2016). “Yönetim Bilimi”, Nobel Yayımları, 10. Basım, Ankara.
  • Tunçer, P.(2011). “Yerel Yönetimlerde Değişim Yönetimi”, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • Türkyılmaz, F. (2009). “Çalışanların Özdeğerlendirme, Değişim Yönetimi ve Örgütsel Bağlılık Algılarının Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Uyar, S., E. Yelgen (2015). "Bilgi İfşası (Whıstleblowıng) Ve Denetim", Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, C.13, S. 1, http://dx.doi.org/10.11611/JMER412 85
  • Uzun, A.K., (2014), “İç Denetin Ne (Değil)dir?”, İç Denetim-Yönetime Değer Katmak, İçinde Ed: Halis Kıral, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Yayınları, Ankara. Ss. 55-68.
There are 42 citations in total.

Details

Subjects Political Science
Journal Section Articles
Authors

Sevcan Güleç Solak

Ercan Oktay This is me

Şerife Pekküçükşen

Publication Date December 29, 2017
Submission Date October 12, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Özel Sayı

Cite

APA Güleç Solak, S., Oktay, E., & Pekküçükşen, Ş. (2017). Resistance to Change in Public Administration: Internal Audit Case. Strategic Public Management Journal, 3 Özel Sayı, 1-15. https://doi.org/10.25069/spmj.343054

STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International