Research Article
BibTex RIS Cite

ERASMUS+ KA152-YOU GENÇLİK PROJESİ LETONYA: ORYANTİRİNG SPORUNUN KİŞİLERARASI KÜLTÜREL TANITIM VE SOSYALLEŞME SÜREÇLERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2024, , 82 - 98, 25.03.2024
https://doi.org/10.33689/spormetre.1380636

Abstract

Çalışmanın amacı; kültürel aktarım konulu gençlik etkinlikleri içeren Erasmus+ KA152-YOU projesinde; oryantiring sporu etkinliklerinin, kişilerarası kültürel tanıtım ve sosyalleşme süreçlerindeki etkilerini araştırmaktır. Çalışma, Future Europe Derneği tarafından, 21-30 Ekim 2021 tarihlerinde Letonya’nın başkenti Riga şehrinde, dört farklı ülkeden yaşları 19-25 arasında değişen 3’ü Türkiye, 3’ü Letonya, 3’ü İspanya ve 3’ü Portekiz olmak üzere (6 kadın ve 6 erkek) toplam 12 katılımcı ile “Run and Explore” adlı Erasmus+ Projesi sürecinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi içerisinde bulunan bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Veriler araştırma ekibi tarafından geliştirilen ve altı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Görüşmeler yüz yüze gerçekleşmiş ve her katılımcı için en az 40 dakika sürmüştür. Sonrasında elde edilen tüm veriler içerik analizi yapılarak yorumlanmıştır. Bu çalışma, Erasmus+ KA152-YOU projesi kapsamında gerçekleştirilen oryantiring etkinliklerinin kültür paylaşımını teşvik ettiğini, takım ruhunu desteklediğini ve katılımcıların farklı dillerde bilgi alışverişi yaparak dil becerilerini geliştirdiğini göstermektedir. Bu sonuçlar, oryantiringin gençlerin sosyal, zihinsel ve duygusal gelişimine olumlu etkiler sağlayabileceğini ve uluslararası projelerde etkili bir araç olarak kullanılabileceğini açığa çıkarmıştır. Kültürel temalı programlar ve gençlik etkinlikleri için önemli bir rehber olabilecek bu bulgular, Erasmus+ projelerinin kültürel anlayışı teşvik etme ve geleceğin hoşgörülü toplumunu inşa etme potansiyelini göstermektedir.

References

  • Akseonova, E., Varetska, O., Klopov, R., & Bida, O. (2020). Efficiency of Social and Educational Experimental Training “New Physical Culture for the New Ukrainian School”. Romanian Journal for Multidimensional Education / Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12, 1-18. https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/220
  • Bektaş, F., Kaya, S., Karademir, E., Kalın, C., Şeker, T., Kurtoğlu, E., Öztürk, F., Arslan, E., Aydın, Ö., Ataklı, G., & Oymak, Ö. (2019). Oryantiring Eğitimi. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Bektaş, F. & Kaya, S. (2023). Current destination management approaches in outdoor recreation and sports tourism. Altıntaş, H. Mete, M. and Bolat, B, N. (Ed.), International Research and Reviews in Social, Human and Administrative Science (s.257-275) Ankara: Serüven Publishing. Access address: https://www.seruvenyayinevi.com/Webkontrol/uploads/Fck/socialaralik23_6.pdf
  • Chalmeau, R., & Julien, M.-P. (2022). Why do French students like fieldwork? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1-16. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2054836
  • Çiftçi, A. (2020). Impact of Historic Environments on Child’s Cultural Identity and Architectural Heritage Awareness: C.A.T.C.H. (Children-Architects to Create Homes), Erasmus + Project Experience. The Historic Environment: Policy & Practice, 11(2-3), 127-157. https://doi.org/10.1080/17567505.2020.1750291
  • Davey, L. (1991). The Application of Case Study Evaluations. ERIC/TM Digest. https://eric.ed.gov/?id=ED338706 Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2012). Schools as Developmental Contexts During Adolescence. Içinde Handbook of Psychology, Second Edition. John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118133880.hop206013
  • Erasmus+ Eurodesk. (2023). Eurodesk. https://eurodesk.eu/policy-points/erasmus/
  • Ferguson, C., & Turbyfill, R. (2020). Oryantiringi Keşfetmek (A. Kara & C. Kalın, Çev.). 4 Renk Grup Yayıncılık.
  • Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2008). Participation in extracurricular activities in the middle school years: Are there developmental benefits for African American and European American youth? Journal of Youth and Adolescence, 37(9), 1029-1043. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9309-4
  • Jacobone, V., & Moro, G. (2015). Evaluating the impact of the Erasmus programme: Skills and European identity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(2), 309-328. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.909005
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, S. (2020). Eğitimde kullanılan oryantiring etkinliklerinin eğiticiler ve branş öğretmenleri tarafından farklı dersler kapsamında uygulanma sürecinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Kaya, S. & Mutlu, O. (2023). Özel gereksinimli öğrenciler için doğa yürüyüşünün meb derslerinde kullanılabilirliğin özel eğitim öğretmenlerinin görüşleriyle incelenmesi. Erol, H. (Ed.), Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar XXII (s.13-47) İstanbul: Eğitim Yayınevi
  • Kurar, İ. (2014). Peoples Leisure Habits Review: Case of Alanya. International journal of Science Culture and Sport, 2(6), 39-39. https://doi.org/10.14486/IJSCS177
  • Lamoneda, J., González-Víllora, S., Evangelio, C., & Fernandez-Rio, J. (2022). Hybridizing Outdoor Adventure Education and Cooperative Learning in physical education. Students and teachers’ views. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1-16. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2087194
  • Merriam, S. B. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. [Çev. Ed. S. Akbaba Altun - A. Ersoy (Giriş Bölümünü Çev. A. Ç. Kılınç)]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir Işık, B. & Kaya, S. (2023). The importance of open space designs in recreation education. Koca Ş. and Pekdağ, B. (Ed.), International research and reviews in educational sciences (s. 189-205) Ankara: Serüven Publishing. Access address: https://www.seruvenyayinevi.com/Webkontrol/uploads/Fck/eduaralik2023_6.pdf
  • Prieto-Arranz, J. I., Juan-Garau, M., & Mesquida-Mesquida, F. (2023). “Open Your Mind, Sharpen Your Wits”: A Narrative Approach to the Benefits of Study Abroad as Perceived by Erasmus+ Students. Journal of Language, Identity & Education, 22(3), 216-231. https://doi.org/10.1080/15348458.2020.1871352
  • Sim, D., Boyle, E., Leith, M. S., Williams, A., Jimoyiannis, A., & Tsiotakis, P. (2021). Learning about Europe through educational gaming. Journal of Geography in Higher Education, 45(1), 155-161. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1803816
  • Ulusal Ajans. (2023). https://www.ua.gov.tr/, [Erişim tarihi: 20.10.2023]
  • Uzuner, F. G. (2019). İlkokul öğrencilerinin matematiksel problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde oryantiringin etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Vaskan, I., Koshura, A., Kurnyshev, Y., Moseychuk, Y., Yarmak, O., & Galan, Y. (2019). Orienteering in the system of recreational and health-improving activity of student youth. Journal of Physical Education and Sport.
  • Wei, Y., Zhang, H., & Li, X. (2019). Youth and teenager health service in community organizing: Prevention health care in China. International Journal of Adolescence and Youth, 24(3), 265-273. https://doi.org/10.1080/02673843.2018.1524331
  • Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, T., & Karatekin, K. (2021). The Effect of Orienteering Applications on Students’ Spatial Thinking Skills in Social Studies: The Case of Turkey. Review of International Geographical Education Online, 11(1), 75-99. https://doi.org/10.33403/rigeo.839193
  • Yüzlü, M. Y. (2022). Embracing ELF through Erasmus+ mobility: A case study. Asian Englishes, 1-16. https://doi.org/10.1080/13488678.2022.2132129

ERASMUS+ KA152-YOU YOUTH PROJECT LATVIA: THE IMPACT OF ORIENTEERING ON INTERPERSONAL CULTURAL PROMOTION AND SOCIALIZATION PROCESSES

Year 2024, , 82 - 98, 25.03.2024
https://doi.org/10.33689/spormetre.1380636

Abstract

The aim of the study is to investigate the effects of orienteering sport activities on interpersonal cultural promotion and socialization processes in the Erasmus+ KA152-YOU project, which includes youth activities on cultural transmission. The study was carried out by Future Europe Association in the capital city of Latvia, Riga, on October 21-30, 2021, during the Erasmus+ Project "Run and Explore" with a total of 12 participants (6 women and 6 men) from four different countries, 3 from Turkey, 3 from Latvia, 3 from Spain and 3 from Portugal, aged between 19-25. A holistic single case design within the qualitative research method was used in the study. The data were collected using a semi-structured interview form consisting of six questions developed by the research team. The interviews were conducted face-to-face and lasted at least 40 minutes for each participant. Afterwards, all the data obtained were interpreted through content analysis. This study shows that orienteering activities carried out within the scope of Erasmus+ KA152-YOU project encouraged cultural exchange, promoted team spirit and improved language skills of the participants by exchanging information in different languages. These results reveal that orienteering can have a positive impact on the social, mental and emotional development of young people and can be used as an effective tool in international projects. These findings, which can be an important guide for culturally themed programs and youth activities, demonstrate the potential of Erasmus+ projects to promote cultural understanding and build a tolerant society of the future.

References

  • Akseonova, E., Varetska, O., Klopov, R., & Bida, O. (2020). Efficiency of Social and Educational Experimental Training “New Physical Culture for the New Ukrainian School”. Romanian Journal for Multidimensional Education / Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12, 1-18. https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/220
  • Bektaş, F., Kaya, S., Karademir, E., Kalın, C., Şeker, T., Kurtoğlu, E., Öztürk, F., Arslan, E., Aydın, Ö., Ataklı, G., & Oymak, Ö. (2019). Oryantiring Eğitimi. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Bektaş, F. & Kaya, S. (2023). Current destination management approaches in outdoor recreation and sports tourism. Altıntaş, H. Mete, M. and Bolat, B, N. (Ed.), International Research and Reviews in Social, Human and Administrative Science (s.257-275) Ankara: Serüven Publishing. Access address: https://www.seruvenyayinevi.com/Webkontrol/uploads/Fck/socialaralik23_6.pdf
  • Chalmeau, R., & Julien, M.-P. (2022). Why do French students like fieldwork? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1-16. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2054836
  • Çiftçi, A. (2020). Impact of Historic Environments on Child’s Cultural Identity and Architectural Heritage Awareness: C.A.T.C.H. (Children-Architects to Create Homes), Erasmus + Project Experience. The Historic Environment: Policy & Practice, 11(2-3), 127-157. https://doi.org/10.1080/17567505.2020.1750291
  • Davey, L. (1991). The Application of Case Study Evaluations. ERIC/TM Digest. https://eric.ed.gov/?id=ED338706 Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2012). Schools as Developmental Contexts During Adolescence. Içinde Handbook of Psychology, Second Edition. John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118133880.hop206013
  • Erasmus+ Eurodesk. (2023). Eurodesk. https://eurodesk.eu/policy-points/erasmus/
  • Ferguson, C., & Turbyfill, R. (2020). Oryantiringi Keşfetmek (A. Kara & C. Kalın, Çev.). 4 Renk Grup Yayıncılık.
  • Fredricks, J. A., & Eccles, J. S. (2008). Participation in extracurricular activities in the middle school years: Are there developmental benefits for African American and European American youth? Journal of Youth and Adolescence, 37(9), 1029-1043. https://doi.org/10.1007/s10964-008-9309-4
  • Jacobone, V., & Moro, G. (2015). Evaluating the impact of the Erasmus programme: Skills and European identity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(2), 309-328. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.909005
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, S. (2020). Eğitimde kullanılan oryantiring etkinliklerinin eğiticiler ve branş öğretmenleri tarafından farklı dersler kapsamında uygulanma sürecinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Kaya, S. & Mutlu, O. (2023). Özel gereksinimli öğrenciler için doğa yürüyüşünün meb derslerinde kullanılabilirliğin özel eğitim öğretmenlerinin görüşleriyle incelenmesi. Erol, H. (Ed.), Eğitim Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar XXII (s.13-47) İstanbul: Eğitim Yayınevi
  • Kurar, İ. (2014). Peoples Leisure Habits Review: Case of Alanya. International journal of Science Culture and Sport, 2(6), 39-39. https://doi.org/10.14486/IJSCS177
  • Lamoneda, J., González-Víllora, S., Evangelio, C., & Fernandez-Rio, J. (2022). Hybridizing Outdoor Adventure Education and Cooperative Learning in physical education. Students and teachers’ views. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 1-16. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2087194
  • Merriam, S. B. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. Jossey-Bass Publishers.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. [Çev. Ed. S. Akbaba Altun - A. Ersoy (Giriş Bölümünü Çev. A. Ç. Kılınç)]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir Işık, B. & Kaya, S. (2023). The importance of open space designs in recreation education. Koca Ş. and Pekdağ, B. (Ed.), International research and reviews in educational sciences (s. 189-205) Ankara: Serüven Publishing. Access address: https://www.seruvenyayinevi.com/Webkontrol/uploads/Fck/eduaralik2023_6.pdf
  • Prieto-Arranz, J. I., Juan-Garau, M., & Mesquida-Mesquida, F. (2023). “Open Your Mind, Sharpen Your Wits”: A Narrative Approach to the Benefits of Study Abroad as Perceived by Erasmus+ Students. Journal of Language, Identity & Education, 22(3), 216-231. https://doi.org/10.1080/15348458.2020.1871352
  • Sim, D., Boyle, E., Leith, M. S., Williams, A., Jimoyiannis, A., & Tsiotakis, P. (2021). Learning about Europe through educational gaming. Journal of Geography in Higher Education, 45(1), 155-161. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1803816
  • Ulusal Ajans. (2023). https://www.ua.gov.tr/, [Erişim tarihi: 20.10.2023]
  • Uzuner, F. G. (2019). İlkokul öğrencilerinin matematiksel problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde oryantiringin etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Vaskan, I., Koshura, A., Kurnyshev, Y., Moseychuk, Y., Yarmak, O., & Galan, Y. (2019). Orienteering in the system of recreational and health-improving activity of student youth. Journal of Physical Education and Sport.
  • Wei, Y., Zhang, H., & Li, X. (2019). Youth and teenager health service in community organizing: Prevention health care in China. International Journal of Adolescence and Youth, 24(3), 265-273. https://doi.org/10.1080/02673843.2018.1524331
  • Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, T., & Karatekin, K. (2021). The Effect of Orienteering Applications on Students’ Spatial Thinking Skills in Social Studies: The Case of Turkey. Review of International Geographical Education Online, 11(1), 75-99. https://doi.org/10.33403/rigeo.839193
  • Yüzlü, M. Y. (2022). Embracing ELF through Erasmus+ mobility: A case study. Asian Englishes, 1-16. https://doi.org/10.1080/13488678.2022.2132129
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Research Article
Authors

Sabiha Kaya 0000-0002-0883-4486

Fatih Bektaş 0000-0002-4569-4662

Caner Kalın 0009-0004-9116-7961

Early Pub Date March 25, 2024
Publication Date March 25, 2024
Submission Date October 24, 2023
Acceptance Date February 22, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Kaya, S., Bektaş, F., & Kalın, C. (2024). ERASMUS+ KA152-YOU GENÇLİK PROJESİ LETONYA: ORYANTİRİNG SPORUNUN KİŞİLERARASI KÜLTÜREL TANITIM VE SOSYALLEŞME SÜREÇLERİNDEKİ ETKİSİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 82-98. https://doi.org/10.33689/spormetre.1380636

Flag Counter