Rekreasyon aktivitelerine katılımın özellikle orta okul ve lise öğrencilerinin gelişimi üzerindeki olumlu etkilerinin birçok çalışma tarafından vurgulanmaktadır. Buna rağmen Türkiye’de yaşayan gençler arasında serbest zaman aktivitelerine katılım oranı düşük düzeydedir. Bu durumun nedenlerinden biri de rekreasyon aktivitelerinin faydaları hakkında yeterince farkındalık ve bilgi sahibi olunmamasıdır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Sapanca’da yaşayan ortaokul ve lise öğrencileri arasındaki rekreasyon farkındalık düzeyini belirlemek ve rekreasyon farkındalığı açısından cinsiyet değişkeni bağlamında farklılığı araştırmaktır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Veriler, Sapanca'da bulunan üç farklı okula öğrenim gören 319 öğrenciden yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Eksik cevaplanan ve normallik dağılımda problem olan veriler göz önüne alınarak 33 anket yanıtı veri setinden çıkarılmış, analizler 286 katılımcı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, SPSS 21 paket programı ve EQS 6.2 yazılım araçlarını kullanarak Yapısal Eşitlik Modellemesi (SEM) ile gelişmiş doğrulayıcı faktör analizi (CFA) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin rekreasyon farkındalığında ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenine göre 'eğlence' boyutunda fark bulunmazken, kadınlar 'başarı' ve 'kendini geliştirme' boyutlarında kadınların erkeklere oranla anlamlı derecede daha yüksek puan aldığı tespit edilmiştir. Rekreasyon farkındalığını ve rekreasyonel katılım oranını artırmak için ortaokul ve liselerde teorik ve uygulamalı eğitim ve seminerler düzenlenmesi önerilmektedir. Bu bağlamda okul yönetimlerinin, bu tür rekreasyon programları tasarlamak için yerel yönetimlerle işbirliği yapması önerilir.
Sakarya University of Applied Sciences
099-2022
Sami Paşa, Alaçam Middle School and Sapanca Anadolu High School Principles and guidance counselor
The positive influence of the leisure activity participation on the development of adolescents is emphasized by many researchers. However, participation in leisure activities among Turkish young people are still low. One of the reasons for the lower participation rate is the lack of awareness of recreation and its benefits. Therefore, the purpose of this study is to detect the level of recreation awareness among middle and high school students residing in Sapanca, Turkey, and to investigate gender differences regarding recreation awareness. Quantitative research methods were employed in this study. The data were collected face-to-face from students attending three different schools located in Sapanca. In total, 319 questionnaires were obtained; 33 cases were excluded from the dataset due to normality issues and missing data. The analyses were conducted on 286 cases. The data were analysed using Structural Equation Modeling (SEM) with the software tools SPSS 21 and EQS 6.2, employing advanced confirmatory factor analysis (CFA). Recreation awareness was measured in three dimensions: fun, achievement, and self-improvement. Results showed that the respondents had above-average scores in recreation awareness. While no difference was found in the 'pleasure-fun' dimension between males and females, females scored significantly higher in the 'social-success' and 'self-improvement' dimensions. In order to increase recreation awareness and participation, especially among male students, middle and high schools should organize seminars and other types of events to promote the benefits of recreational activities. School management should collaborate with local government to design such programs.
099-2022
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation, Sport and Leisure Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 099-2022 |
Early Pub Date | September 27, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | February 9, 2024 |
Acceptance Date | September 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |