İnsanlar
hayatları boyunca belirli amaçları gerçekleştirmek için çabalarken bu amaçları
gerçekleştirmede onlara yön verecek liderlere ihtiyaç duymaktadırlar. Bu durum
spor yapan insanlar içinde geçerlidir ve gerek bireysel gerek takım sporcusu olsun,
kendisini yönlendirecek ve en üst seviyede gelişimlerine katkı sağlayacak
liderlere ihtiyaç duymaktadır. Antrenörler, sporcular için genellikle lider
konumundadır ve sporcular üzerinde büyük etkisi olmakla beraber başarılı
antrenörlerin sporcularla iletişim becerilerinin ve motivasyon seviyesinin daha
yüksek olması beklenmektedir. Bu araştırma antrenörlük kurslarına katılan
antrenör adaylarının iletişim ve liderlik becerilerini incelemek amacıyla
yapılmıştır. Nicel araştırma modelinin benimsendiği bu çalışmada ilişkisel tarama deseninden
yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu,
2017 yılında Spor Genel Müdürlüğü bünyesinde açılan birinci kademe yardımcı
antrenör yetiştirme kurslarına katılan 287 (188 erkek ve 99 kadın) antrenör
adayı oluşturmuştur. Üç bölümden oluşan anketin birinci bölümünde “Kişisel
Bilgi Formu” kullanılırken, ikinci bölümünde ise Korkut (1996) tarafından
geliştirilen “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” (İBDÖ)
kullanılmıştır. Son bölümde ise Luthans (1992) tarafından geliştirilen ve
Çömert (1999) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Liderlik Yönelimi Anketi” kullanılmıştır.
Verilerin normallik dağılımlarına bakılmış ve normal dağılım göstermediği için
non- parametrik testlerden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler Korelasyon, Mann Whitney-U
ve Kruskal Wallis H analizlerine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak antrenör
adaylarının iletişim becerileri arttıkça göreve yönelik (r =0,55**) ve insana
yönelik (r=0,54**) liderlik becerilerinin de arttığı tespit edilmiştir. Göreve
yönelik liderlik becerileri artan antrenörlerin insana yönelik liderlik
becerilerinde de artış olduğu sonucuna varılmıştır. Kadınların, erkeklere göre
iletişim becerileri (X=158,34, p<0,05) ve insana yönelik
(X=163,97, p<0,05) liderlik özelliklerinin daha yüksek
olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |