BibTex RIS Cite

TEMEL HAREKETLER KONTROL LİSTELERİ GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2008, , 199 - 205, 01.10.2008
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000113

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi ve ilköğretim 1-2-3. sınıflarında öğrencilerin yer değiştirme hareketleri ve nesne kontrolü gerektiren düzeylerini daha objektif değerlendirebilmek için kontrol listeleri geliştirmek ve aracın güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Bu çalışmada “Temel Hareketler Kontrol Listeleri” (THKL) geliştirilmiştir. Bu form 2 bölümden oluşmaktadır. I. Bölümde Yer Değiştirme Hareketleri, II. Bölümde Nesne Kontrolü Gerektiren Hareketler bulunmaktadır. Bu çalışmada güvenirlik katsayısı olarak da bilinen testtekrar-test güvenirliği incelenmiştir. Genel olarak incelendiğinde, test-tekrar-test güvenirliği katsayılarının yüksek olduğu görülmektedir. Buna bağlı olarak elde edilen güvenirlik katsayıları Temel Hareketler Kontrol Listelerinin güvenilir olduğuna dair bilgi vermektedir. Yapılan test-tekrar-test güvenirliği r=.706.982 arasında çıkmıştır. Yalnızca yukarıdan yakalama r=.608 p<0.01 ile yerden yuvarlama r=.469 p<0.05 hareketleri düşük gibi görünse de 1. ve 2. değerlendirme arasında anlamlı bir ilişki vardır. Tüm bu veriler dikkate alındığında, katsayıları Temel Hareketler Kontrol Listelerinin beden eğitimi derslerinde temel hareketlerin gözlenmesinde beden eğitimi öğretmenlerinin kullanımına uygun olduğu görülmektedir

References

  • Anonymous, National Council for Curriculum and Assessment (NCCA) Junior Cycle Physical Education Syllabus, Publications Dublin: s.53-55, 2003. 2. Alberta,
  • Gallahue, D.L., Donnelly, F.C., Assessing Progress: Motor, Fitness, and Physical Activity Assessment. Development Physical Education for All Children, s. 282–313, 2003.
  • Anonim, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim Beden Eğitimi (1-8. Sınıflar) Dersi Öğretim Programı Kitabı, Ankara, s.19, 2007.
  • Horvat, M., Block, M.E., Kelly, L.E., Developmental and Adapted Physical activity Assessment. Champaign, IL: Human Kinetics, s.37, 2007.
  • Gallahue D.L., Ozmun J.C., Understanding Motor Development: Infant, Children, Adolescents, Adults. Sixth Edition.2006.
  • Ulrich, A., Test of Gross Motor Development II. Austin. TX: Pro-Ed. 2000. 8. Field,
  • Miller, S., The Facilitation of Fundamental Motor Skill Learning in Young Children, Unpublished Doctoral Dissertation, Michigan State University, 1978.
  • Leudke, G.C., Range of Motion as the focus of teaching the overhand throwing Pattern to children. Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, 1980.
  • Lagendorfer, S., Goal of a Motor Task as a Constraint on Developmental Status. In J. Clark & J. Humphrey (Eds), Advances in Motor Development Research, New York: AMS Pres, 1988.
  • Diler, S., “7–14 Yaş Arası Hafif Zihinsel Engelli Çocuklarda İşitsel ve Görsel Geri Bildirimin Öğrenmeye Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, 2007

STUDY OF REABILITY OF FUNDAMENTAL MOVEMENT CHECK LIST

Year 2008, , 199 - 205, 01.10.2008
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000113

Abstract

The purpose of this study is to develop check list and to do the reliability test of the material in order to assess the pre-school and primary school students of locomotors and manipulation movements. In this study “Fundamental Movement Check Lists” have been developed. This form consists of two parts. There are locomotors movement in the first part and manipulation movement in the second. In this study it has been analyzed the reliability of test- re-test also known as reliability coefficient. Generally, it is obvious that the reliability coefficient is high. The reliability coefficient increased in this base informs that the fundamental movement check lists are reliable. The results of test-re-test reliability is r=706.982. Although overhead throw (r=.608 p<0.01) and rolling (469 p<0.05) seems low, there is a significant relation between the first and second measurements. Taking all these outputs into consideration, it is obviously seen that these fundamental movement check lists are applicable to be checked the fundamental movements in the physical education courses

References

  • Anonymous, National Council for Curriculum and Assessment (NCCA) Junior Cycle Physical Education Syllabus, Publications Dublin: s.53-55, 2003. 2. Alberta,
  • Gallahue, D.L., Donnelly, F.C., Assessing Progress: Motor, Fitness, and Physical Activity Assessment. Development Physical Education for All Children, s. 282–313, 2003.
  • Anonim, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) İlköğretim Beden Eğitimi (1-8. Sınıflar) Dersi Öğretim Programı Kitabı, Ankara, s.19, 2007.
  • Horvat, M., Block, M.E., Kelly, L.E., Developmental and Adapted Physical activity Assessment. Champaign, IL: Human Kinetics, s.37, 2007.
  • Gallahue D.L., Ozmun J.C., Understanding Motor Development: Infant, Children, Adolescents, Adults. Sixth Edition.2006.
  • Ulrich, A., Test of Gross Motor Development II. Austin. TX: Pro-Ed. 2000. 8. Field,
  • Miller, S., The Facilitation of Fundamental Motor Skill Learning in Young Children, Unpublished Doctoral Dissertation, Michigan State University, 1978.
  • Leudke, G.C., Range of Motion as the focus of teaching the overhand throwing Pattern to children. Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, 1980.
  • Lagendorfer, S., Goal of a Motor Task as a Constraint on Developmental Status. In J. Clark & J. Humphrey (Eds), Advances in Motor Development Research, New York: AMS Pres, 1988.
  • Diler, S., “7–14 Yaş Arası Hafif Zihinsel Engelli Çocuklarda İşitsel ve Görsel Geri Bildirimin Öğrenmeye Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, 2007
There are 10 citations in total.

Details

Other ID JA46VC38JA
Journal Section Research Article
Authors

Ferda Gürsel This is me

Nebibe Yıldız This is me

Publication Date October 1, 2008
Published in Issue Year 2008

Cite

APA Gürsel, F., & Yıldız, N. (2008). TEMEL HAREKETLER KONTROL LİSTELERİ GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 199-205. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000113

Flag Counter