Bu araştırmanın amacı, ortaöğretimde beden eğitimi dersinin seçmeli olarak işlenmesinin öğrenciler üzerindeki etkisini belirlemektedir. Araştırmaya Ankara il merkezinde eğitim öğretim veren 6 ortaöğretim kurumundan toplam 417 öğrenci (224 erkek, 193 kız) katılmıştır. Öğrencilere ortaöğretim kurumlarında uygulanan beden eğitimi dersinin seçmeli olmasıyla ilgili hazırlanan görüş anketi uygulanmıştır. Anketten elde edilen veriler frekans ve yüzdelerle açıklanmış ve yorumlanmıştır. İstatistiksel anlamlılık için ise 0,05 anlamlılık düzeyi seçilmiştir. Araştırma sonucunda, beden eğitimi dersinin sağlıklı olmayı, fiziksel gelişimi sağlamayı, düzenli spor yapma alışkanlığı kazanmayı sağladığı, özellikle üniversite sınavına hazırlanma aşamasında zihinsel yorgunluğu azaltmada, kaygı ve stresi azaltmada, huzurlu ve gevşemiş hissetmede büyük öneme sahip olduğu dolayısıyla programda yer alması gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır
The purpose of this study was to determine the evaluation of physical education lessons as elective courses in secondary education schools by students. Totally 417 students (224 boys, 193 girls) from 6 high schools in Ankara participated in this research. The measurement tool about physical education lessons as elective courses in secondary education schools was given to the students. The data obtained from the scales have been explained and interpreted with numbers and percentages. Alpha level of 0,05 was set for Statistical signifiance for all analyzes. Based on the results of this investigation, it can be seen that, physical education is very important in fitness and physical development, in acguiring the habit of making sports regularly and moreover it is very important in decreasing stress and anxiety and feeling ease and relax in the pace of preparation to university exams. So, it must take a part in the curriculum
Physical Education and Sport Secondary Education Elective Course Physical Education Lesson.
Other ID | JA62BZ23TJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 |