Bu araştırmanın amacı, spor kaya tırmanışında akran
öğretim modelinin uygulamalarına yönelik aday öğretmen ve akran öğrenci görüşlerinin
değerlendirilmesi. Araştırma, nitel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini
oluşturan aday öğretmenler, Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, Özel
Öğretim Yöntemi dersine giren 3. sınıf (5 kişi) öğrencileridir. Araştırmaya 6
erkek ve 5 kadın olmak üzere toplam 11 öğrenci katılmıştır. Akran eğitim
modeliyle işlenen spor kaya tırmanış etkinliği toplam 10 hafta sürmüştür. Uygulama sonunda görüşmeye gönüllü
olarak katılan aday öğretmenler ve akran öğrencilerden randevu alınarak, uzman
kişiler tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme soruları
kullanılmıştır. Görüşmeler, sessiz bir odada ses kayıt cihazı yardımıyla kayıt
altına alınmıştır. Görüşme formu aday öğretmenler için 8, akran öğreten için 11
ve akran öğrenen için ise 5 yarı yapılandırılmış soruyu içermektedir.
Araştırmada kullandığımız görüşme soruları bu konuda yapılan araştırmalar
derlenerek ve uzman görüşü alınarak oluşturulmuştur. Araştırma verileri içerik
analizi ve betimsel istatistik yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç
olarak, aday öğretmenler, bu modeli ilk kez uyguladıkları için ders planında
öncelikle zorlandıklarını, acemilik yaşadıklarını,1-2 hafta sonra planları daha
detaylı hazırladıklarını, bu deneyimlerin öğretmenlik yaşantılarında faydalı
olacağını, iletişimlerinin arttığını, anlık karar verme gibi bilişsel
katkılarının yanında, pratik düşünmeye başladıklarını, akranlarına geri
bildirim ve yönlendirmeler yaptıklarını belirtmişlerdir. Akran öğreten
öğrenciler, tırmanma etkinliğinde güvenlik önlemlerine çok dikkat ettiklerini,
öğretirken eksiklerini görüp tamamladıklarını, özgüvenlerinin arttığını
belirtirken; akran öğrenen öğrenciler, tırmanma etkinliğinde korku ve heyecan
hissettiklerini, güvenlik konusunda akranıyla olan iletişime dikkat ettiklerini,
tırmanmayı akranlarından iyi bir şekilde öğrendiklerini bildirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |