Son
yıllarda internet ve teknolojik aletlerin gelişmesi ile dijital oyunlara olan
ilginin artması, fiziksel aktiviteye katılımın azalması sorunu yaşanmaktadır.
Bu bağlamda mevcut araştırma, lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım
motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonunun belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada betimsel araştırma modellerinden tarama deseni
kullanılmıştır. Araştırmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde
Ankara-Etimesgut’taki Ufuk Arslan Anadolu Lisesi’nde 9., 10., 11. ve 12.
sınıfta eğitimine devam eden 305 öğrenci
katılmıştır. Araştırmada Tekkurşun Demir, Hazar (2018) tarafından geliştirilen
“Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOYMÖ)” ile Tekkurşun Demir ve
Cicioğlu (2018) tarafından geliştirilen “Fiziksel Aktiviteye Katılım
Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, aritmetik
ortalama (, standart sapma (ss), yüzde, frenkans,
Pearson Moment Korelasyon testi, t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA),
Post-Hoc test istatistiklerinden (Tukey HSD) yararlanılmıştır. Araştırmada
FAKMÖ toplam punaı ile DOOYMÖ arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı
ilişki saptanırken, yaş değişkenine göre farklılık saptanmamıştır. Cinsiyete
göre başarı ve canlanma ile merak ve sosyal kabul alt boyutlarında erkekler
lehine anlamlılık saptanmıştır. Sınıf düzeyine göre merak ve sosyal kabul, oyun
isteğinde belirsizlik ve FAKMÖ puanlarının istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmuştur. Katılımcıların günlük dijital oyun oynama süresine ve
fiziksel aktiviteye katılım süresine göre anlamlılık saptanmıştır. Araştırmada,
lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye
katılım motivasyonlarının yüksek düzeyde olduğu, fiziksel aktiviteye katılım
motivasyonları arttıkça bireylerin dijital oyun oynamaya yönelik dijital oyun
oynama arzusu, dijital oyun vasıtasıyla eğlenme güdüsünün azaldığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |