Orienteering
stands out as an activity type that comes to the fore with the educational
aspect that contributes to individuals' gain. At this point, individuals have
experience and skill development in line with their participation in the
orienteering branch for recreational purposes and a personal effort is made for
this purpose. With this approach, which presents the serious leisure, it is
aimed to clarify what serious leisure perspective of orienteering athletes and
whether these variables change certain perspectives.. In this study, 128 women 121 man, 249
students who are interested in oryantiring sport as a serious leisure activity
in Ankara were the study group, while the data of the study were developed by
Gould et al. (2008), which were adapted into Turkish by Akgül et al. (2016).
Measure / SLIM). Kolmogorov-Smirnov, Shaphiro-Wilks and Skewness-Kurtosis tests
were used to show the normal distribution of the data. The Mann Whitney-U test
was used for two groups and the Kruskall-Wallis test was used for groups of
three and more. According to the findings obtained from the study, it was
observed that the participants showed a high serious leisure score, the highest
sub-dimension score was determined by perseverance and the lowest sub-dimension
score was obtained with identification in the occupation sub-dimension. According
to the findings of the research, the relationship of the participants with the
orienteering branch is intertwined with the concept of serious leisure, and
that this relationship changes the gender, perceived welfare, region of living,
orienteering time, and recent participation in competitions. As a result, it is
recommended to contribute to this field where different studies such as
recreation are needed and that need to be expanded with studies to be tested on
different branches such as orienteering.
Oryantiring bireylerin kazanım elde etmesine katkı sağlayan eğitici
yönüyle ön plana çıkan bir aktivite türü olarak göze çarpmaktadır. Bu noktada
bireylerin rekreasyonel amaçlı oryantiring branşına katılımları doğrultusunda deneyim,
beceri geliştirmeleri söz konusudur ve bu amaçla kişisel bir çaba
harcanmaktadır. Ciddi boş zaman olgusunu ortaya koyan bu yaklaşımla bu
araştırmada, oryantiring sporcularının ciddi boş zaman perspektiflerinin ne
olduğu, bu perspektifi belirli değişkenlerin değiştirip değiştirmediği sorularına
açıklık getirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Ankara ilinde bir ciddi boş
zaman aktivitesi olarak oryantiring sporu ile ilgilenen 128’i kadın 121’i erkek
249 öğrenci çalışma grubunu oluştururken, araştırmanın verileri Gould ve arkadaşları
(2008) tarafından geliştirilen, Akgül ve arkadaşları (2016) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan Ciddi Boş Zaman Envanteri (Serious Leisure Inventory and
Measure / SLIM) ile toplanmıştır. Verilerin normal dağılım göstermediği
Kolmogorov-Smirnov, Shaphiro-Wilks ve Skewness-Kurtosis testleriyle ortaya
koyulmuş, katılımcıların demografik verilerine yönelik dağılımları betimleyici
istatistikler ile gösterilmiştir. İkili gruplar için MannWhitney-U testinden,
üç ve üzeri gruplar için Kruskall-Wallis testinden yararlanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara bakıldığında katılımcıların yüksek bir ciddi boş zaman
puanı sergiledikleri, en yüksek alt boyut puanını azim, en düşük alt boyut
puanını ise uğraşla özdeşim alt boyutunda elde ettikleri görülmüştür.Araştırmadan
elde edilen bulgulara bakıldığında katılımcıların oryantiring branşıyla
ilişkilerinin ciddi boş zaman kavramıyla iç içe olduğu, bu ilişkiyi cinsiyet,
algılanan refah, yaşanılan bölge, oryantiring yapma süresi ve son zamanlarda
yarışmalara katılma durumunun değiştirdiği ifade edilebilir. Sonuç olarak oryantiring
gibi farklı branşlar üzerinde sınanacak çalışmalarla, rekreasyon gibi farklı
çalışmalara ihtiyaç duyulan, genişletilmesi gereken bu alana katkı sağlanması
önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |