Araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki eğitimlerinin özel alan yeterliliklerine etkisini incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Evreni Ankara-merkez ilçelerindeki resmi ortaokullarda görevli 872 beden eğitimi öğretmeni, örneklemi 311 ortaokul beden eğitimi öğretmenini oluşturmaktadır. Veriler, Kangalgil (2014) tarafından geliştirilen ‘’Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Eğitimlerinin Özel Alan Yeterliklerine Etkisi‘’ ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 23 programı kullanılmıştır. Verilerin cinsiyet, yaş, hizmet yılı analizinde Mann Whitney-U, Kruskall Wallis H, yeterlikler ile dersler arasındaki ilişkide Pearson Korelasyon Katsayısı testleri kullanılmıştır. Anlam seviyesi p<0.05 olarak alınmıştır. Sonuçta; Beden eğitimi öğretmenlerinin özel alan yeterlilikleri açısından iyi, mesleki eğitimlerinin özel alan yeterliliklerine etkisi üst düzeyde olup, en çok branş derslerinin katkısı olduğu saptanmıştır. Öğretim sürecini planlama ve düzenleme konusunda özel öğretim yöntemleri, fiziksel performans geliştirmeyi sağlama ve koruma konusunda psiko-motor, Ulusal bayramları anlam ve önemine yaraşır şekilde kutlamada hizmet yılının etkili ve beden eğitimi ve spor tarihi dersinin katkı sağladığı saptanmıştır. Gelişim performanslarını izleme ve değerlendirme yeterliliğinde eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, okul aile ve toplumla işbirliği yapma konusunu eğitim durumunun etkilediği ve drama dersinin katkı sağladığı, Mesleki gelişimi sağlama konusunda okul deneyimi ve staj dersinin katkı sağladığı, ayrıca mesleki eğitimin öğretmen yeterliliklerine katkısında sportif branş dersleri ve öğretmenlik alan derslerinin katkısı olduğu saptanmıştır
The aim of this study is to examine the effect of vocational training of physical education teachers on the special field sufficiency. This is a descriptive study which the relational screening model was used. The study scopes 872 physical education teachers who are formal secondary school employees, and the study sample constitutes 311 physical education teachers. The data was collected according to “The Effect of Vocational Training of Physical Education Teachers on Specialist Field Proficiencies” scale improved by Kangalgil (2014). The SPSS 23 program was used to analyze the data. The Mann Whitney U and Kruskal-Wallis H Tests were used to analyze gender, age, and service year of the data, and Pearson correlation coefficient tests were used in the relationship between qualifications and lessons. The significance level was taken as p<0.05. The results showed that in terms of their specialist field proficiencies, the physical education teachers are good, the effect of vocational training on their specialist field proficiencies is high, and it was determined that branch lessons contribute the most to specialist field proficiencies. It was determined that special teaching methods were important for planning and organizing the teaching process, while psychomotor skills were important for ensuring and maintaining the development of physical performance. Furthermore, in order for the meaning and importance of National Festivals to be celebrated in a proper manner, the number of years’ service, physical education and sports history courses were determined to make a valuable contribution. It was also determined that scientific research methods course in vocational training contributed to the proficiency of monitoring and evaluating development performance, that the level of education affected the ability to cooperate with the school, families and the community, and drama lessons made a positive contribution, and that’s school experience and work experience contributed to ensuring professional development. It was also found that sportive branch and major area courses contributed to teachers’ proficiencies in terms of vocational training
Physical education teacher vocational training self-sufficiency proficiency in specialist fields
Other ID | JA46BN25FT |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 15 Issue: 3 |