Bu çalışmanın amacı; aktif olarak yüzme sporu yapan genç kadın sporcuların, farklı menstruasyon dönemlerindeki fiziksel performans farklılıklarını incelemektir. Bu amaçla 28 yüzücüye, öncelikle anket uygulanarak, düzenli ve düzensiz menstrual siklusa sahip olanlar tespit edilmiş ve sonrasında, düzenli menstrual siklusa sahip olanlara; dikey sıçrama ve 25 m. serbest yüzme testleri uygulanmıştır. Ölçümler, her bireyden, aynı menstrual siklusun 1-2. (menstrual faz), 13-15. (ovulatuvar faz) ve 24-26. (luteal faz) günlerinde olmak üzere 3 kez alınmıştır. Toplam test süresi 2 ay sürmüştür. Yapılan testlerin sonucunda, ölçüm günlerine göre, dikey sıçrama performansları arasında anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca, ölçüm günlerine göre, 25 m. serbest yüzme performansları incelendiğinde, 2. – 15. Günleri ve 15. - 26. Günleri arasında bir fark bulunamazken, 2. gün ile 26. gün dereceleri arasında anlamlı fark gözlemlenmiştir (p<0,05)
The purpose of this study is; young female athletes who actively participate in swimming to examine the differences in physical performance during different menstrual periods. For this purpose, 28 swimmers were firstly surveyed and found to have regular and irregular menstrual cycles and then to those who had a regular menstrual cycle; vertical jump and 25 m. crawl-swimming tests were applied. Measurements, for every individual, the same menstrual cycle 1-2. (menstrual phase), 13-15. (ovulatory phase) and 2426. (luteal phase) days. The total test duration lasted 2 months. As a result of the tests performed, there was a significant difference between the vertical jump performance and the measurement days (p <0.05). Furthermore, according to the measuring days, 25 m. When there was no difference between 2nd and 15th days and between 15th and 26th days, there was a significant difference between 2nd and 26th day (p <0,05)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Other ID | JA64JE86KD |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 15 Issue: 2 |