Bu araştırmada, Hansen ve Crawford (2011) tarafından modifiye edilen Gençlik Deneyimleri Ölçeği(GDÖ) 3.1’i Türkçeye uyarlayarak, gençlere yönelik hazırlanan spor programlarının gençler üzerindeki olumlu ve olumsuz deneyimlerini değerlendirmek için bir tanı aracı elde etmek amaçlanmıştır. Ölçme aracından veri toplayabilmek için öğrencilerden 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar döneminde ders dışı faaliyet olarak katıldıkları spor programlarını değerlendirmeleri istenmiştir. Ölçek, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) için 350sporcu öğrenciye, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için farklı 265 sporcu öğrenciye uygulanmıştır. Analizler sonucunda, uyarlanan ölçek maddelerinin faktör boyutundaki dağılımlarında özgün hali ile karşılaştırıldığında farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin özgün halinde,olumlu gelişim alanından altı faktör ve olumsuz deneyim alanından bir faktör olmak üzere toplam 21 alt faktörlü bir yapı sergilenmiştir. AFA’dan elde edilen bulgular, uyarlanan ölçeğin 13 alt faktörden oluştuğunu ve faktör yapısının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Güvenirlik çalışması kapsamında iç tutarlık katsayısı ,942 olarak hesaplanmıştır. Test–tekrar test güvenirlik çalışması için hesaplanan Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısınınanlamlı olduğu belirlenmiştir. DFA’dan elde edilen bulgular, AFA’da oluşan yapının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyarlanan ölçek 70 maddeden oluşmaktadır ve 7’li Likert tipindedir. Ölçek Türk kültüründe kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araçtır
In this study, it is aimed to develop a diagnostic tool to assess the positive and negative experiences of the sport programs prepared for young people on youth by adapting the Youth Experiences Scale (YES) 3.1 modified by Hansen and Crawford (2011) to Turkish. In order to collect data, it was requested from students to evaluate sports programs they participate in during the fall and spring terms of 2014-2015 academic years as extracurricular activities. The scale was applied to 350 athlete-students for Exploratory Factor Analysis (EFA), and 265 different athlete-students for Confirmatory Factor Analysis (CFA). According to the results, it has been determined that there are differences, compared to the original scale, regarding the distribution of items in terms of factors in the adapted scale. The original scale has 21 sub-factor structures in total, including six factors from positive experience and one negative experience in the field development. The findings obtained from EFA have shown that the adapted scale consists of 13 sub-factors and its factor structure is at the acceptable level. Within the scope of reliability study, the internal consistency coefficient was calculated as .942. The Correlation Coefficient of Pearson Moments Multiplication calculated for test-retest reliability study was determined as significant. Findings obtained from CFA indicate that the structure formed in EFA is at an acceptable level. The adapted scale consists of 70 items and is a7 point Likert-type. The scale is a valid and reliable tool that can be used in Turkish culture
Other ID | JA83AM46BA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 14 Issue: 1 |