The purpose of the study is to compare leisure motivations of physical education and sport teachers in Kayseri according to gender, frequency of leisure participation, active or passive participation in social/cultural/sport activities. Also the relationship between life satisfaction, leisure motivation and frequency of leisure participation will be determined. Population of the study consists of 300 physical education and sport teachers working in primary and secondary schools. Accordingly the sample of the study consisted of 166 men (Mage=34.14±5.46) and 59 women (Mage=31.34±5.04) totaling 225 teachers (Mage=33.41±5.488). For testing the life satisfaction “Life Satisfaction Scale” which was developed by Diener et.al. (1985) and adapted to Turkish language by Köker (1991) and Yetim (1991) was utilized. For measuring leisure motivation “Leisure motivation scale” that was developed by Pelletier et al. (1991) and adapted to Turkish language by Mutlu (2008) was used. In statistical analyses; descriptive statistics, Pearson and Spearman Correlation analysis, Mann Whitney U, Kruskal Wallis Variance and One-way Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) tests were used. As a result; life satisfaction, leisure motivation and frequency of leisure participation yielded positive significant correlation. Significant differences were obtained in leisure motivation according to gender, frequency of leisure participation, active/passive participation in sport activities, meanwhile no significant difference was found according to active/passive participation in social/cultural activities
Bu çalışmanın amacı; Kayseri’de görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin serbest zaman motivasyonlarının cinsiyet, serbest zaman aktivitelerine katılım sıklığı ile sportif, sosyal ve sanatsal/kültürel aktivitelere aktif/pasif katılım değişkenlerine göre karşılaştırılması ve yaşam tatmini, serbest zaman motivasyonu, serbest zaman aktivitelerine katılım sıklığı arasındaki ilişkiyi saptanmasıdır. Araştırmanın evreni Kayseri merkez ilçelerdeki ilk ve ortaöğretim okullarında görev yapan 300 beden eğitimi ve spor öğretmeninden oluşmaktadır. Buna göre; çalışmanın örneklemini Kayseri’de beden eğitimi ve spor öğretmeni olan 166 erkek (Ortyaş=34.14±5.46) ve 59 kadın (Ortyaş=31.34±5.04) toplam 225 (Ortyaş=33.41±5.488) katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcıların; yaşam tatmininin belirlenmesinde Diener ve ark. (1985) tarafından geliştirilen ve Köker (1991) ve Yetim (1991) tarafından Türkçe ’ye uyarlanan “Yaşam Tatmini Ölçeği”, serbest zaman motivasyonlarını belirlemek amacıyla Pelletier ve ark. (1991) tarafından geliştirilen ve Mutlu (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Boş Zaman Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson ve Spearman Korelasyon Analizi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis Varyans Analizi ve Tek Yönlü Çok Değişkenli Varyans Analizi (Manova) kullanılmıştır. Sonuç olarak; yaşam tatmini, serbest zaman motivasyonu ve serbest zaman aktivitelerine katılım sıklığı arasında pozitif doğrusal ilişki saptanmıştır. Cinsiyete, serbest zaman aktivitelerine katılım sıklığına ve sportif aktivitelere aktif/pasif katılıma göre serbest zaman motivasyonu arasında fark anlamlı bulunurken,sosyal ve sanatsal/kültürel aktivitelere aktif/pasif katılıma göre anlamlı fark bulunamamıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Other ID | JA95KB64UJ |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 2 |