BibTex RIS Cite

GÜREŞ EĞİTİM MERKEZLERİNDEKİ GÜREŞÇİLERİN TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARININ VE DEPRESYON DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2011, Volume: 9 Issue: 1, 15 - 23, 01.04.2011
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000195

Abstract

Bu çalışmanın amacı, güreş eğitim merkezlerinde eğitim gören güreşçilerin temel psikolojik ihtiyaçları ile depresyon düzeylerinin çeşitli değişkenler (sosyal çevre, anne-baba öğrenim durumu ve aile gelir düzeyi) açısından incelenmesidir. Araştırma, 2008–2009 sezonunda Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne bağlı farklı bölgelerdeki 23 Güreş Eğitim Merkezinde eğitim gören 12–17 yaş arası 409 güreşçi öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak; “Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği” ile “Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizinde; değişkenlere göre Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği verileri sonucunda; sosyal çevre değişkeni köy olan güreşçilerin ilçe, il ve büyükşehir olanlara göre özerklik ihtiyaçlarının, baba öğrenim düzeyi ilkokul ve ortaokul olanların, lise ve üniversite olanlara göre yeterlik ve ilişki ihtiyaçlarının, anne öğrenim düzeyi ortaokul olanların ilkokul, lise ve üniversite olanlara göre ilişki ihtiyaçlarının, aile gelir düzeyi 800 TL ve altında olanların 800 TL üzerinde olanlara göre özerklik ihtiyaçlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği verileri sonucunda, sosyal çevre değişkeni köy olan güreşçilerin ilçe, il ve büyükşehir olanlara göre, aile gelir düzeyi 800 TL ve altında olanların 800 TL üzeri olanlara göre depresyon düzeylerinin yüksek olduğu, baba ve anne öğrenim düzeyi değişkenine göre ise depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak güreş eğitim merkezlerindeki güreşçilerin sosyal çevrelerinin, anne-baba eğitim durumlarının ve aile gelir düzeylerinin temel psikolojik ihtiyaçlarını; sosyal çevre ile aile gelir durumlarının da depresyon düzeylerini etkilediği saptanmıştır

References

  • Cüceloğlu, D., İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992. Gibson, T.J., Chandler, A. L., Educational Psychology. New York: Alyn & Bacon Inc.,1988.
  • Eysenck, H. J., Arnold, W. Meili, R., Encyclopedia of Psychology. Fontana/Collins, 1972.
  • Maslow, A., Motivation And Personality. New York: Harper, 1954.
  • Hall, C., Lindzey Introduction To Theories Of Personality. New York: John Wiley & Sons, 1985.
  • Ryan, R. M., Deci E. L., “Self-Determination Theory And The Facilitation Of İntrinsic Motivation, Social Development, And Well- Being”, American Psychologist, 55, pp. 68-78, 2000.
  • Andersen, S., “Fundamental Human Needs: Making Social Cognition Relevant”, Psychological Inquiry, 11 (4), pp. 269-276, 2000.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M., Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum, 1985. 9. Uz Baş, A., İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Okuyan Öğrencilerin Sosyal Becerileri ve Okul Uyumu ile Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2003.
  • Yüksel, N., “Bilişsel İşlevleri Yönünden Normallerle Depresif Hastaların Karşılaştırılması”, Psikoloji Dergisi, 5(117) s.14-15,1984.
  • Blackburn, I. M., Depresyon Ve Başaçıkma Yolları (Çev. N. H. Şahin ve R. N. Rugancı). İstanbul: Remzi Kitapevi, 1993.
  • Watson, D., Clark, L. A., “Depression And The Melancholic Temperament”, European Journal of Personality,9(5),pp.351-366,1995.
  • Öztürk, O., Psikanaliz ve Psikoterapi. Sevinç Matbaası, Ankara, 1985.
  • Atkinson, R., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Introduction To Psychology (10th ed.). San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1990.
  • Hirschfeld. R. M. A., “Care Of Sexually Active Depressed Patients”, Journal of Clinical Psychiatry, 60 (suppl,17), 1999.
  • Hisli, N., “Beck Depresyon Envanterinin Geçerliği Üzerine Bir Çalışma”, Psikoloji Dergisi, 6 (22),s.118-126, 1988.
  • Yıldırım, S.G., Kısa, C., Aydemir, Ç., “Postpartum Depresyon”, Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 12 (Ek 4), 2004.
  • Cimilli, C,, “Depresyonda Sosyal ve Kültürel Etmenler”, Duygudurum Dizisi, 4, s.157–168, 2001.
  • Güvercin, A,. Depremzede Anneler ve Çocuklarının Depresyon Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Marmara
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2006.
  • Gerede, A., İlköğretimde Okuyan Çocukların Umutsuzluk Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi. Eskişehir. (2002).
  • Yorgancı, Z. Öğrenme Güçlüğü Görülen Çocukların Anksiyete ve Depresyon Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından
  • Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi, Selçuk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2006.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M., Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press,1987.
  • Syer J., Connolly, C., Sporcular İçin Zihinsel Antrenman Rehberi, Çev: F. Umur Erkan, Bagırgan Yayınevi, s.85–87,Ankara, 1998.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M., The “What” And “Why” Of Goal Pursuits: Human Needs And The Self-Determination Of Behavior. Psychological Inquiry, 2000.
  • Kesici, Ş., Üre Ö., Bozgeyikli, H., Sünbül, A., M., Temel Psikolojik Ihtiyaçlar Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirliği. VII. Ulusal PDR
  • Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya, 2003.
  • Kovacs, M., “Rating Scale To Assess Depression In School Aged Children”, Açta Paedopsyhiatr, 46,pp. 305-315, 1981.
  • Öy, B., “Çocuklar Için Depresyon Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”, Türk Psikiyatri Dergisi, 2, s.132–136, 1991.
  • Savaşır, I., Şahin, N. Bilişsel - Davranışçı Terapilerde Değerlendirme : Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1997.
  • Çağlar, A.,”Marmara Üniversitesi Öğrencilerine Uygulanan Bir Anketin Değerlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim
  • Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2. Sayı,s. 45–66, 1990.
  • Kocacık, F., “Gençlik ve Sorunları”, Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ekim 10–11, s.19–34 1988.
  • Çelikkaleli, Ö., Gündoğdu, M., “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaçları”, Malatya İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6,
  • Kuzgun, Y., “Eğitimde Psikolojik Hizmetler ve Sorunlar”, Türk Eğitim Dergisi,10, 1986.
  • Çelikkaleli, Ö., Gökçakan, N., Çapri, B., “Lise Öğrencilerinin Bazı Psikolojik İhtiyaçlarının Cinsiyet, Okul Türü, Anne ve Baba Eğitim
  • Düzeyine Göre İncelenmesi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVIII (2), s.245-268, 2005.
  • Özgüven, İ.E.,“Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Zihinsel Olmayan Faktörler”, Ankara Hacettepe
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1974.
  • Avcı, A., Aslan, H., Alparslan, N., “Çocuk Psikiyatrisine Başvuran Olgularda Depresif Bulgular”, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi,
  • Türkleş, S., Hacıhasanoğlu, R., Çapar, S., “Lise Öğrencilerinde Depresyon Düzeyi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Atatürk
  • Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11:2, 2008.
  • Lefkowitz, M. M., Tesiny, E. P., “Depression in Children: Prevalence and Correlates”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53, pp.647–656,1985.
  • Cui, X. J., Vaillant, G. E., “Does Depression Generate Negative Life Events?”, Journal of Nervous and Mental Disease, 185, pp.145–150,1997.
  • Ayverdi, M., Erken Ergenlik Dönemi Ergenlerini Depresyon Düzeylerini Etkileyen Bazı Dış Etmenler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1990.
  • Özdemir, B., Üniversite Öğrencilerinde Görülen Depresyonun Giderilmesinde Dansın Etkisi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2007. Öztürk, Ö., Kur’an Kursu Öğrencilerinde Depresyon Düzeyi Üzerine Bir Araştırma (Konya Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Din Psikolojisi Bilim Dalı, Konya, 2007.

AN EVALUATION OF THE WRESTLERS’ BASIC PSYCHOLOGICAL NEEDS AND DEPRESSION LEVELS IN WRESTLING CENTERS WITH RESPECT TO VARIOUS VARIABLES

Year 2011, Volume: 9 Issue: 1, 15 - 23, 01.04.2011
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000195

Abstract

The aim of this study is to investigate wrestlers’ basic psychological needs and depression levels in wrestling centers according to various variables (social environment, parents education levels and family’s economic status). The study was conducted to 409 student wrestlers between 12 and 17 ages, who are getting training from 23 different wrestling centers, which are located different regions and operate General Management of Youthfulness and Sport in the term of 2008–2009. “Basic Psychological Needs scale” and “Depression Scale for Children” used as a tool for collecting data in this study. In the analysis of the data gathered, Kruskal Wallis Test was used according to the variables investigated. According to data gathered from Basic Psychological Needs Scale; if students social environment variable origins from village, they have high level of autonomy needs than those in district and metropolitan origins, and also if students’ father educational level is primary or secondary school they have sufficiency and high level of care needs than students whose father education is from high school and university; in addition, if students’ family income level is over 800 TL, they have high level of autonomy than those with under 800 TL of income level. The result of Depression Scale for Children data revealed that if students social environment variable origins from village, they have high depression level than those in district and metropolitan origins and students whose family income level is over 800 TL, they have high level autonomy than under 800 TL. In addition, there is, also, no meaningful different depression level found among students with different parent educational origins. As a result, it has been determined that; while social environment, education and income level of parents affect basic psychological needs, social environment and income level of parents affect depression level

References

  • Cüceloğlu, D., İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992. Gibson, T.J., Chandler, A. L., Educational Psychology. New York: Alyn & Bacon Inc.,1988.
  • Eysenck, H. J., Arnold, W. Meili, R., Encyclopedia of Psychology. Fontana/Collins, 1972.
  • Maslow, A., Motivation And Personality. New York: Harper, 1954.
  • Hall, C., Lindzey Introduction To Theories Of Personality. New York: John Wiley & Sons, 1985.
  • Ryan, R. M., Deci E. L., “Self-Determination Theory And The Facilitation Of İntrinsic Motivation, Social Development, And Well- Being”, American Psychologist, 55, pp. 68-78, 2000.
  • Andersen, S., “Fundamental Human Needs: Making Social Cognition Relevant”, Psychological Inquiry, 11 (4), pp. 269-276, 2000.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M., Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum, 1985. 9. Uz Baş, A., İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Okuyan Öğrencilerin Sosyal Becerileri ve Okul Uyumu ile Depresyon Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2003.
  • Yüksel, N., “Bilişsel İşlevleri Yönünden Normallerle Depresif Hastaların Karşılaştırılması”, Psikoloji Dergisi, 5(117) s.14-15,1984.
  • Blackburn, I. M., Depresyon Ve Başaçıkma Yolları (Çev. N. H. Şahin ve R. N. Rugancı). İstanbul: Remzi Kitapevi, 1993.
  • Watson, D., Clark, L. A., “Depression And The Melancholic Temperament”, European Journal of Personality,9(5),pp.351-366,1995.
  • Öztürk, O., Psikanaliz ve Psikoterapi. Sevinç Matbaası, Ankara, 1985.
  • Atkinson, R., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., Introduction To Psychology (10th ed.). San Diego: Harcourt Brace Jovanovich, 1990.
  • Hirschfeld. R. M. A., “Care Of Sexually Active Depressed Patients”, Journal of Clinical Psychiatry, 60 (suppl,17), 1999.
  • Hisli, N., “Beck Depresyon Envanterinin Geçerliği Üzerine Bir Çalışma”, Psikoloji Dergisi, 6 (22),s.118-126, 1988.
  • Yıldırım, S.G., Kısa, C., Aydemir, Ç., “Postpartum Depresyon”, Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 12 (Ek 4), 2004.
  • Cimilli, C,, “Depresyonda Sosyal ve Kültürel Etmenler”, Duygudurum Dizisi, 4, s.157–168, 2001.
  • Güvercin, A,. Depremzede Anneler ve Çocuklarının Depresyon Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Marmara
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2006.
  • Gerede, A., İlköğretimde Okuyan Çocukların Umutsuzluk Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi. Eskişehir. (2002).
  • Yorgancı, Z. Öğrenme Güçlüğü Görülen Çocukların Anksiyete ve Depresyon Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından
  • Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi, Selçuk Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2006.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M., Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press,1987.
  • Syer J., Connolly, C., Sporcular İçin Zihinsel Antrenman Rehberi, Çev: F. Umur Erkan, Bagırgan Yayınevi, s.85–87,Ankara, 1998.
  • Deci, E. L., Ryan, R. M., The “What” And “Why” Of Goal Pursuits: Human Needs And The Self-Determination Of Behavior. Psychological Inquiry, 2000.
  • Kesici, Ş., Üre Ö., Bozgeyikli, H., Sünbül, A., M., Temel Psikolojik Ihtiyaçlar Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirliği. VII. Ulusal PDR
  • Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, Malatya, 2003.
  • Kovacs, M., “Rating Scale To Assess Depression In School Aged Children”, Açta Paedopsyhiatr, 46,pp. 305-315, 1981.
  • Öy, B., “Çocuklar Için Depresyon Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması”, Türk Psikiyatri Dergisi, 2, s.132–136, 1991.
  • Savaşır, I., Şahin, N. Bilişsel - Davranışçı Terapilerde Değerlendirme : Sık Kullanılan Ölçekler, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1997.
  • Çağlar, A.,”Marmara Üniversitesi Öğrencilerine Uygulanan Bir Anketin Değerlendirilmesi”, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim
  • Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2. Sayı,s. 45–66, 1990.
  • Kocacık, F., “Gençlik ve Sorunları”, Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Ekim 10–11, s.19–34 1988.
  • Çelikkaleli, Ö., Gündoğdu, M., “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik İhtiyaçları”, Malatya İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6,
  • Kuzgun, Y., “Eğitimde Psikolojik Hizmetler ve Sorunlar”, Türk Eğitim Dergisi,10, 1986.
  • Çelikkaleli, Ö., Gökçakan, N., Çapri, B., “Lise Öğrencilerinin Bazı Psikolojik İhtiyaçlarının Cinsiyet, Okul Türü, Anne ve Baba Eğitim
  • Düzeyine Göre İncelenmesi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XVIII (2), s.245-268, 2005.
  • Özgüven, İ.E.,“Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Zihinsel Olmayan Faktörler”, Ankara Hacettepe
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1974.
  • Avcı, A., Aslan, H., Alparslan, N., “Çocuk Psikiyatrisine Başvuran Olgularda Depresif Bulgular”, Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi,
  • Türkleş, S., Hacıhasanoğlu, R., Çapar, S., “Lise Öğrencilerinde Depresyon Düzeyi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Atatürk
  • Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11:2, 2008.
  • Lefkowitz, M. M., Tesiny, E. P., “Depression in Children: Prevalence and Correlates”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53, pp.647–656,1985.
  • Cui, X. J., Vaillant, G. E., “Does Depression Generate Negative Life Events?”, Journal of Nervous and Mental Disease, 185, pp.145–150,1997.
  • Ayverdi, M., Erken Ergenlik Dönemi Ergenlerini Depresyon Düzeylerini Etkileyen Bazı Dış Etmenler, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1990.
  • Özdemir, B., Üniversite Öğrencilerinde Görülen Depresyonun Giderilmesinde Dansın Etkisi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler
  • Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2007. Öztürk, Ö., Kur’an Kursu Öğrencilerinde Depresyon Düzeyi Üzerine Bir Araştırma (Konya Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Din Psikolojisi Bilim Dalı, Konya, 2007.
There are 46 citations in total.

Details

Other ID JA84JU56NU
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Bayraktar This is me

Publication Date April 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Bayraktar, G. (2011). GÜREŞ EĞİTİM MERKEZLERİNDEKİ GÜREŞÇİLERİN TEMEL PSİKOLOJİK İHTİYAÇLARININ VE DEPRESYON DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(1), 15-23. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000195

Cited By

SPORDA TEMEL İHTİYAÇLAR TATMİN ÖLÇEĞİ GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI: (ÜÇ-BOYUTLU YAPI)
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.638340

Flag Counter