BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİMDE GENÇLERİ ŞİDDETE YÖNELTEN NEDENLER VE ŞİDDETİ ENGELLEMEDE SPOR AKTİVİTELERİNİN ROLÜNÜN İNCELENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2007, Volume: 5 Issue: 4, 177 - 185, 01.10.2007
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000089

Abstract

Bu araştırma ortaöğretim kurumlarında yaşanan şiddet olaylarının nedenlerini ve şiddeti engellemede spor aktivitelerinin rolünü, öğrencilerin görüşleri doğrultusunda tespit etmek ve çözüm önerileri getirmek amacıyla hazırlanmıştır. Amasya İli merkezindeki 12 ortaöğretim kurumundan okul türleri dikkate alınarak 5 okulda öğrenim gören 3279 öğrenci çalışma evreni olarak alınmıştır. Bu evrenden random (tesadüf) yöntemiyle 328 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olup, verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel olarak frekans (f) ve yüzde (%) değerlerden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları şiddete neden olabilecek birçok faktörü ortaya koymuştur. Bunlardan özellikle; televizyon programları, genel eğitim eksikliği, ailede eğitim eksikliği, okullarda rehberlik hizmetlerindeki yetersizlikler ve kız- erkek arkadaşlığı gibi nedenler sayılabilir. Sonuçlar bize, şiddete eğilimi olan gençlerin spora ilgi düzeylerinin ve okul başarı düzeylerinin düşük olduğunu göstermektedir. Ayrıca ders içerikleri ve ders dışı spor etkinliklerinin de gençlerin beklentilerine yeteri kadar yanıt verebilecek düzeyde olmadığı anlaşılmıştır. Okullarda şiddetin önlenebilmesi için, ailelere, gençlere ve eğitimcilere yönelik sistemli eğitim programları düzenlenmelidir. Aynı zamanda okullarda çocukları olumlu yönde rahatlatacak, onların serbest zamanlarını en iyi şekilde değerlendirebileceği ilgi-ihtiyaçlarına yönelik sportif ve diğer sosyal etkinliklere daha fazla yer verilmeli ve bunun için gereken fiziksel şartlar oluşturulmalıdır

References

  • Twemlow, S. W.M.D., “Preventing Violence in Schools”, Psychiatric Times, Vol. XXI, Issue:4, April 2004
  • Işık, H., “Çocuk Suçluluğu ve Okullarla İlişkisi”, I. Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • Özönder, C., İlköğretim Okullarında Şiddet ve Taciz, Türk -Eğitimsen, Ankara, 2005
  • Gökçakan, N., “ Şiddetin Tanımı, Gençler Şiddete Neden Yöneliyor”, http:// www.trt.net.tr/wwwtrt/hdevam.aspx?hid=147948, 03.08.2005
  • Küçükturan, G., Akbaba-Altun, S., “Okulöncesi Dönem Çocuklarına Uygulanan Şiddetin Değerlendirilmesi”, I. Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • URL 1. Aile İçi Şiddet, http://dosyalar.hurriyet.com.tr/aileicisiddet 1.asp.17.07.2005
  • Artur, F. T., “Okulda Şiddet Nasıl Önlenir”, http://www.ogretmensayfasi.com. 06.06.2006
  • Massey, M.S., “The Effects of Violence on Young Children”, The ERİC Review, Vol.7 Issue :1,,Spring 2000
  • Dinçer, A.., “Okullarda Şiddet Olayları”, http://www.ozgurluk.org. 21.06.2005
  • Karataş, B.Z., “Anne Baba Saldırganlığı İle Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Çağdaş Eğitim, 317, (30– 39), 2005
  • Pişkin, M., “Akran Zorbalığı Olgusunun İlköğretim Öğrencileri arasındaki Yaygınlığın İncelenmesi”, I. Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • Pilz, G.A., (Schule) Sport in Bewegung-Möglickeiten im und durch Sport Aggressionen abzubauen und Gewalt vorzubeugen, Fachtagung Münchner, Schulesport,München, 2002
  • Şahin, H. N., Televizyonda Şiddet ve Çocuklarınız: Etkilenmemeleri İçin Neler Yapabilirsiniz, Türk Psikoloji Bülteni, 4 (8): 76–82, Ankara,1999
  • Altekin, S., “Televizyon, Şiddet ve Toplum”, http://www.dokudanismanlik.com/tvsiddetvetoplum.htm,03.08.2005.
  • Helga,R.T., “ Aile İçi Şiddet: Bir Sosyolojik Yaklaşım”, http://www.halkevleri.org.tr, 04.07.2006
  • Morris, L., Sallybanks, J., Willis, K.., Makkai,T., Sport, Physical Activity and Antisocial Behaviour in Youth, Australıan Instıtute Of Crımınology, April 2003
  • Ribler, A. , Blum, S., Brandi, H., Brever, C., Dawel, N., Koch, T., Kothy, J., Stender., E., Schulz, G., Sport und Gewalt,Deutscher Sportbund (DSB), December, 2001
  • Yurtal, F., Cenkseven, F., “İlköğretim Okullarında Zorbalığın incelenmesi”, I.Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • Mektepligil, Y., Yılmaz, Ç., İmamoğlu, O., Kılcıgil, E., “İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi”, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt:4, Sayı:4, 139-147, Aralık 2006
  • Pilz, G.A., “Gewaltprävention durch Sport-aber wie?” http://www.sportstattgewalt.de/dowload/pilz1.pdf .04.09.2006
  • Steinegger, A., Gevaltintervention-und Prävention im Sportunterricht, Universität Bern, Dornach, 2002
  • Amman, T., Ringen um Gewaltprävention- Aggressionsabbau bei Kindern und Jugendlichen,Schule für Diakonie Greifensee, C2, II, April 2004 .

TO EXAMINE THE REASONS DIRECTING YOUNG TO THE VIOLENCE AND THE ROLE OF THE SPORTS ACTIVITIES PREVENTING VIOLENCE IN SECONDRY SCHOOLS: AMASYA CITY CENTER SAMPLE

Year 2007, Volume: 5 Issue: 4, 177 - 185, 01.10.2007
https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000089

Abstract

This study is carried out to determine the reasons of violence in secondry schools and the role of sports activities preventing these violence regarding to the views of the students.The study contains 5 of which 12 schools regarding to their types including 3279 students in the city center of Amasya.328 students are chosen randomly. The data is evaluated by stastistical frequency and percent values.The results indicates many reasons causing violences. The main results includes TV programmes, lack of generel education, lack of education in the family, deficiency of guidance services in school and sex relation. The results also indicates that the young who have tendency towards violence have low level of school success and not interested in sports. Furthermore, the contents of the school subjects and the sports activities in schools do not meet the needs of the young students.To prevent the violence in schools systematical educational programmes should be developed towards families, young people and educationalists.In addition to these, schools should provide sports activities regarding to the needs of the young people to feel them more comfortable, relief and to organise their sparetime. Also schools should provide sports activity complexes

References

  • Twemlow, S. W.M.D., “Preventing Violence in Schools”, Psychiatric Times, Vol. XXI, Issue:4, April 2004
  • Işık, H., “Çocuk Suçluluğu ve Okullarla İlişkisi”, I. Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • Özönder, C., İlköğretim Okullarında Şiddet ve Taciz, Türk -Eğitimsen, Ankara, 2005
  • Gökçakan, N., “ Şiddetin Tanımı, Gençler Şiddete Neden Yöneliyor”, http:// www.trt.net.tr/wwwtrt/hdevam.aspx?hid=147948, 03.08.2005
  • Küçükturan, G., Akbaba-Altun, S., “Okulöncesi Dönem Çocuklarına Uygulanan Şiddetin Değerlendirilmesi”, I. Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • URL 1. Aile İçi Şiddet, http://dosyalar.hurriyet.com.tr/aileicisiddet 1.asp.17.07.2005
  • Artur, F. T., “Okulda Şiddet Nasıl Önlenir”, http://www.ogretmensayfasi.com. 06.06.2006
  • Massey, M.S., “The Effects of Violence on Young Children”, The ERİC Review, Vol.7 Issue :1,,Spring 2000
  • Dinçer, A.., “Okullarda Şiddet Olayları”, http://www.ozgurluk.org. 21.06.2005
  • Karataş, B.Z., “Anne Baba Saldırganlığı İle Lise Öğrencilerinin Saldırganlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Çağdaş Eğitim, 317, (30– 39), 2005
  • Pişkin, M., “Akran Zorbalığı Olgusunun İlköğretim Öğrencileri arasındaki Yaygınlığın İncelenmesi”, I. Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • Pilz, G.A., (Schule) Sport in Bewegung-Möglickeiten im und durch Sport Aggressionen abzubauen und Gewalt vorzubeugen, Fachtagung Münchner, Schulesport,München, 2002
  • Şahin, H. N., Televizyonda Şiddet ve Çocuklarınız: Etkilenmemeleri İçin Neler Yapabilirsiniz, Türk Psikoloji Bülteni, 4 (8): 76–82, Ankara,1999
  • Altekin, S., “Televizyon, Şiddet ve Toplum”, http://www.dokudanismanlik.com/tvsiddetvetoplum.htm,03.08.2005.
  • Helga,R.T., “ Aile İçi Şiddet: Bir Sosyolojik Yaklaşım”, http://www.halkevleri.org.tr, 04.07.2006
  • Morris, L., Sallybanks, J., Willis, K.., Makkai,T., Sport, Physical Activity and Antisocial Behaviour in Youth, Australıan Instıtute Of Crımınology, April 2003
  • Ribler, A. , Blum, S., Brandi, H., Brever, C., Dawel, N., Koch, T., Kothy, J., Stender., E., Schulz, G., Sport und Gewalt,Deutscher Sportbund (DSB), December, 2001
  • Yurtal, F., Cenkseven, F., “İlköğretim Okullarında Zorbalığın incelenmesi”, I.Şiddet ve Okul Sempozyumu, İstanbul, 28–31 Mart 2006
  • Mektepligil, Y., Yılmaz, Ç., İmamoğlu, O., Kılcıgil, E., “İlköğretim Okullarında Beden Eğitimi Ders Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyi”, Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt:4, Sayı:4, 139-147, Aralık 2006
  • Pilz, G.A., “Gewaltprävention durch Sport-aber wie?” http://www.sportstattgewalt.de/dowload/pilz1.pdf .04.09.2006
  • Steinegger, A., Gevaltintervention-und Prävention im Sportunterricht, Universität Bern, Dornach, 2002
  • Amman, T., Ringen um Gewaltprävention- Aggressionsabbau bei Kindern und Jugendlichen,Schule für Diakonie Greifensee, C2, II, April 2004 .
There are 22 citations in total.

Details

Other ID JA65BZ86UF
Journal Section Research Article
Authors

Şule Kırbaş This is me

Yalçın Taşmektepligil This is me

Ahmet Üstün This is me

Publication Date October 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Kırbaş, Ş., Taşmektepligil, Y., & Üstün, A. (2007). ORTAÖĞRETİMDE GENÇLERİ ŞİDDETE YÖNELTEN NEDENLER VE ŞİDDETİ ENGELLEMEDE SPOR AKTİVİTELERİNİN ROLÜNÜN İNCELENMESİ: AMASYA İLİ ÖRNEĞİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 177-185. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000089

Flag Counter