The aim of present study is to examine willingness
levels of physical education teachers towards school management with respect to
several variables. This study was conducted using the survey model, which is a
member of qualitative research methods. Sample space of the study consists of
150 physical education teachers, who work in primary and elementary schools in
Yozgat province. The paradigm of the study, on the other hand, consists of
N=109 physical education teachers. In this study, “Willingness to Become School
Administrator and Adjustment Scale”, which was developed by Çalık and Tüzel
(2014) with the purpose of assessing teachers’ willingness of being in school
management and adaptation levels. The scale consists of 28 statements and each
statement has a Likert scale in the style of “1-Strongly disagree”,
“2-Disagree”, “3-Neither agree nor disagree”, “4-Agree” and “5-Strongly agree”.
The scale has four dimensions, which are “status and economic gains”, “work
conditions”, professional qualification and belief of success” and “work-life
balance”. While looking for an answer for the proposed problem, first step was
the examination of parametric test assumptions. Since it was determined that
the dependent variable did not show the signs of a normal distribution in any
category of the independent variable of parametric test assumptions,
non-parametric tests such as Mann Whitney U and Kruskall Wallis were performed.
To sum up, it can be concluded that the willingness levels of a physical
education teacher to become and administrator is affected by several variables
such as gender, marital status, seniority, level of education, school size,
having taken an exam for an administrative position, having gone through an
investigation, managerial experience and participation in organization
committees.
Bu araştırmanın
amacı beden eğitimi öğretmenlerinin okul yöneticisi olma isteklerinin çeşitli
değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden
tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Yozgat ilinde
ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 150 beden eğitimi öğretmeni
oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise ilköğretim ve ortaöğretim
kurumlarında çalışan 109 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Çalık
ve Tüzel (2014) tarafından öğretmenlerin okul yöneticisi olmalarına ilişkin
isteklilik ve uyum düzeylerini belirlemek amacıyla geliştirilen “Okul
Yöneticisi Olmaya İsteklilik ve Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 28
maddeden, “statü ve kazanç”, “çalışma koşulları”, “mesleki yeterlik ve başarı
inancı” ve “özel hayatı dengeleme” olmak üzere dört boyuttan oluşmaktadır.
Parametrik test varsayımlarından bağımsız değişkenin her bir kategorisinde
bağımlı değişkenin normal dağılım göstermediği tespit edildiğinden verilerin
analizi parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi
ile yapılmıştır. Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinin yöneticiliğe istek
duyma düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, kıdem, eğitim düzeyi, okul büyüklüğü,
daha önce yöneticilik sınavına girmiş olma, daha önce soruşturma geçirmiş olma,
yöneticilik tecrübesi, tören tertip komisyonlarında görev alma gibi
değişkenlerden etkilendiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 1 |