Futbol tüm
dünyada en popüler spor dalı olarak bilinir. Ülkelerde sosyo-ekonomik durumu
ayırt etmeksizin tüm kitlelerin takip ettiği bir olgu olan futbol, endüstri halini
almış ciddi bir istihdam alanına sahiptir. Sporun siyasi bir yapılanma içinde
olduğu kuşkusuzdur. Futbol birçok ülkede siyasi bir araç olmanın dışında, en
büyük reklam, propaganda haline gelmiş bir unsurdur. Hatta bazı ülkelerin yerel
bölgelerinde neredeyse gündemi sadece futbol oluşturmaktadır. Neden spor
denilince ilk akla gelen futbol oluyor? Bunun arkasında yatan sebep nedir?
İnsanların ilgisini bu kadar çekmesinin altında ne yatıyor? Futbola yapılan
yatırımlar diğer branşlara yapılırsa aynı ilgi ve endüstri oluşumu gerçekleşir
mi? Bu araştırmada bu soruları cevaplandırmak amacıyla nitel araştırma yöntemi
uygulanmıştır. Çeşitli spor programları, gazete ve dergiler incelenmiş, bazı
futbol yazarlarının yazıları takip edilmiştir. Elde edilen görüşler, takip
edilen yazılar ve ülkelerdeki branşlaşmaların analizi bulgular kısmında
tablolar halinde verilmiştir. Sonuç olarak araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak
futbola olan ilginin tüm dünyada ilerleyen teknolojiyle birlikte sürekli
arttığı ve bir rant olarak meslekler grubunda yerini aldığı ifade edilebilir.
Buna bağlı olarak medyanın futbol haber ve programlarını diğer haberlere göre
daha fazla yapmasının altında insanların ilgisinin olduğu ifade edilebilir.
Futbolun bir başka çarpıcı özelliği ise ekonomik ve milliyetçilik boyutudur.
İnsanlar farkında bile olmadan spor pazarında tüketici halindedirler. Gönül
verdikleri takımın herhangi bir ürününü satın alması ya da en az bir kere bilet
alıp maça gitmesi ya da maç yayını yapan ücretli kuruluşlara para ödeyip
maçları izlemesi bile dolaylı yönden insanı futbol pazarının içine alır.
Taraftarı oldukları takımı adeta milliyetçilik sembolü olarak algılarlar, bunun
sonucunda da özellikle bazı ülkelerde holiganizm kavramı oluşur. Dolayısıyla
futbolun kitlelere hitap eden ailelerin toplumsal yapısını içinde barındıran
sosyolojik, psikolojik boyutlarıyla da her daim popülerliğini giderek arttıran
sosyal bir olgu olarak varlığını sürdüreceği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Collection |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 2 |