The
aim of this study is to investigate the attention and decision making
characteristics of 11-16 years old children who play Badminton as a sportive
recreation activity. In the 2018-2019 academic year, 201 secondary school and
high school students with a mean age of 13.18 ± 1.76 studying in different
schools in the province of Muğla and engaged in Badminton sport as a
recreational recreation activity joined to this survey voluntarily. In addition
to the personal information form prepared by the researcher, Bourdon Attention
Test (1955) was used to determine attention levels, and Adolescent Decision Making
Scale (EIBS) developed by Mann, Harmoni and Power (1989) was used to determine
decision-making skills. Frequency analysis, Kruskal Wallis Test, t test, ANOVA
and pearson correlation and regression analysis were used to evaluate the data.
As a result, it was found that
the level of attention and self-esteem of the students differed significantly
according to family income. It is a remarkable finding that students, whose
monthly income is low, have high levels of self-esteem. Significant
relationship was found between students' sleep time and indifference dimension
of decision making. We can say that students who have a short sleep
time act unconcerned when they need to decide. We can say that the age, sports
age and income level of the students affect the attention level of students. It
has been found that attention quality decreases as the indifference and
avoidance of responsibility, which are sub-dimensions of decision making
skills, increase.
: Bu araştırmanın amacı, sportif rekreasyon faaliyeti olarak badminton
sporunu yapan 11-16 yaş çocuklarda, dikkat ve karar verme özelliğinin
incelenmesidir. Araştırmaya, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Muğla
ilinde farklı okullarda öğrenim gören, sportif rekreasyon faaliyeti olarak
badminton sporu ile uğraşan yaş ortalaması 13.18 ± 1.76 olan, 201 ortaöğretim ve
lise öğrencisi gönüllü katılmıştır. Öğrencilere araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu
yanında, dikkat düzeylerini belirlemek için Bourdon Dikkat testi (1955), karar
verme becerilerini belirlemek için Mann, Harmoni ve Power (1989) tarafından
geliştirilen Ergenlerde Karar Verme Ölçeği (EKVÖ) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, frekans
analizi, Kruskal Wallis Testi, t testi, ANOVA ve pearson korelasyon ve
regresyon analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin dikkat düzeyi ve
özsaygı düzeyinin aile gelir durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği
bulunmuştur. Aylık geliri düşük olan öğrencilerin özsaygı düzeylerinin yüksek
olması dikkat çekici bir bulgudur. Öğrencilerin uyku süreleri ile karar verme
becerisi umursamazlık boyutu arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Uyku
süresi kısa olan öğrencilerin karar vermesi gereken durumlarda umursamaz
davrandığını söyleyebiliriz. Öğrencilerin yaşı, spor yaşı ve gelir durumunun
dikkat düzeyini etkilendiğini söyleyebiliriz. Karar verme becerisi alt
boyutları umursamazlık ve sorumluluktan kaçma özelliği arttıkça dikkat
düzeyinin de azaldığı tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 1 |