Research Article
BibTex RIS Cite

YENİ KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI BAĞLAMINDA TÜRK SPOR YAPILANMASINDAKİ DEĞİŞİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2018, Volume: 16 Issue: 3, 7 - 19, 30.09.2018

Abstract

Değişim örgütlerin devamlılığı için önem arz etmektedir.1970’li yıllarda mevcut sosyal devlet anlayışı ve dünyada yaşanan ekonomik kriz sonrası etkinlik ve verimliliği sağlamak amaçlı Yeni Kamu Yönetimi anlayışı ortaya çıkmıştır. Ülkemizde ise 1980’li yıllarda etkisini göstermiştir. Bu anlayış pek çok alanda olduğu gibi spor alanında da etkisini göstermiştir. İlk olarak 1988 yılında Türkiye Futbol Federasyonu için özel kanun çıkartılmış,2004 yılında bağlı federasyonlar özerkleştirilmesi sonrasında ise Spor Genel Müdürlüğü bünyesinde Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı kurulması, Tahkim Kurulu hakkındaki düzenlemeler, Sportif Değerlendirme ve Geliştirme Kurulunun kurulması ve son olarak insan kaynakları alanlarında düzenlemelere gidilmiştir. Yeni Kamu Yönetimi anlayışının spor yönetimi üzerindeki etkisini incelemek amaçlı,1986 yılında kabul edilen 3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun üzerinde yapılan düzenlemeler incelenmiştir. Sonuç olarak spor örgütlenmesinde gerçekleştirilen bu anlayış yönetimsel açıdan olumlu sonuçlar doğurmuştur.

References

  • 1. Ağcakaya, S., ve Yavuz, İ. S. (2008), “Piyasanın Çığlığı: Yirmi Birinci Yüzyıl İktisadında Bir Dönüm Noktası Mı?”, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, Sayı:526, s.8-15.
  • 2. Akil, C. (2011), “Genel Olarak Milletlerarası Spor Tahkim Mahkemesi (CAS) ve Bu Mahkemede Uygulanan Tahkim Çeşitleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Sayı:2, s.71-105.
  • 3. Ayanoğlu, T. (2005), “İdare Hukuku Çerçevesinde ‘Devlet Bakanlığı’ Uygulaması”, Amme İdaresi Dergisi, Sayı:4, s.59-84.
  • 4. Demir, Y., (2009), “1960-1980 Dönemi Türk-Arap Ekonomik İlişkileri”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, Sayı:18, s.209-227.
  • 5. Devecioğlu, S., ve Çoban, B. (2003),” Türkiye Futbol Federasyonun Özerkliği” Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Sayı:3, s.49-58.
  • 6. Erdönmez, P.A. (2009),” Küresel Kriz ve Ülkeler Tarafından Alınan Önlemler Kronolojisi”, Bankacılar Dergisi, Sayı:68, s.85-101.
  • 7. Ergül, O. (2015), “Sporda Zorunlu Tahkim- Bireysel Başvuru İlişkisi: ‘Yargı Denetimi Dışında Bırakılan İşlemleri’ Dar Yorumlamak Mümkün Değil mi?” Anayasa Yargısı Dergisi, Sayı:33, s.67-78.
  • 8. Erkiner, K. (2013), “Spor Yönetiminin Sorunları”, İktisadi Araştırmalar Vakfı Konferans,7 Şubat, İstanbul.
  • 9. Eroğlu, T. (2010), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türk Kamu Yönetimine Etkisi”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:12, s.225-233.
  • 10. Ertaş, Ş. ve Petek H. (2011), Spor Hukuku, 2.Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara.
  • 11. Eryılmaz, B. (2016), Kamu Yönetimi, 9.Baskı, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • 12. Eryılmaz, B., ve Biricikoğlu, H. (2011), “Kamuda Hesap verilebilirlik ve Etik”, İş Ahlakı Degisi, Sayı:7, s.19-45.
  • 13. Fişek, K. (1980), “Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • 14. Gök, Y., ve Sunay, H. (2010), “Türkiye ve Fransa’da Uygulanan Spor Yönetiminin Kamu Yönetimi Açısından Karşılaştırılması”, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Sayı:8, s.7-16.
  • 15. İmamoğlu, A.F. (2011), “Türkiye’de Sporun Yönetsel Yapısı İçerisinde Spor Federasyonları”, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Sayı:2, s.3-10.
  • 16. Kazgan, G. (2013), “2008 Küresel Krizi: Nedenleri, Etik İlkeleri ve İktisat Eğitimi” Türkiye Ekonomi Kurumu, Tartışma Metni, Ankara.
  • 17. Kazgan, G. (2016), Liberalizimden Neo Liberalizime Neo Liberalizimin Getirisi ve Götürüsü, 1.Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul. 18. Korkut, G., Acar, K. A., ve Tetik, A. (2015), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı İle Değişen Kamu Hizmeti ve Türkiye İş Kurumu”, İş ve Hayat Dergisi Ekonomi Hukuk ve Sosyal Politika, Sayı:2, s. 107-135.
  • 19. Küçükaksoy, İ., ve Ercan, E. (2015), “Keynesyen Görüş ile Monetarist Görüşün Yöntem Farklılıkları Üzerine Bir İnceleme: 1929 Krizi Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:45.
  • 20. Küçüktığlı, A.T., ve Aydın, V. (2017), “Yeni Kamu Yönetimi Bağlamında Stratejik Planlama Anlayışı”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:28, s.473-792.
  • 21. Lamba, M. (2014), “Yeni Kamu Yönetimi Perspektifinden Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformları: Genel Gerekçeler Üzerinden Bir İnceleme”, Süleyman Demirel İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:3, s.135-152.
  • 22. Lamba, M., Altan, Y., Aktel, M., ve Kerman, U. (2014), “ Sağlık Bakanlığı’nda Yeniden Yapılanma: Yeni Kamu Yönetimi Açısından Bir Değerlendirme”, Amme İdaresi Dergisi, Sayı:1, s.53-78.
  • 23. Özmaden, Harun (1999), “Cumhuriyet Dönemi İlk Spor Teşkilatı Türkiye İdman Cemiyetleri İttifakı (1922-1936)’nın Yapılanma Sürecinden Beden Eğitimi Ve Sporun Fonksiyonları, Fonksiyonlardaki Değişimler Ve Toplumsal Hayata Etkileri”, Yayınlanmış Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 24. Saylam, A., ve Öktem M.K. (2015), “Türk Kamu Yönetiminde Hizmet Bakanlığı Modeliyle Yeniden Yapılanma: Retrospektif Bir Yaklaşım mı?”, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Sayı:5, s.1-20.
  • 25. Sezer, Ö., ve Sarı, C. (2017), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türk Yargı Sistemine Etkileri” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:20, s.196-215.
  • 26. Songür, N. (2015), “Türk Kamu Yönetiminde Stratejik Planlama ve Uygulamalara İlişkin Genel Bir Değerlendirme”, Strategic Public Management Journal, Sayı:1, s.56-78.
  • 27. Sözen, S. (2005), Teori ve Uygulamada Yeni Kamu Yönetimi, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • 28. Şencan, H. (2006), “Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun”, Yasama Dergisi, Sayı:1, s.96-128.
  • 29. T.B.M.M., (Türkiye Büyük Millet Meclisi), (2011), Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 59 uncu Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Anayasa Komisyonu Raporu 2011.
  • 30. T.B.M.M., Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan Bütçe Komisyonu Raporu 2004, T.C. Başbakanlık.
  • 31. Talimciler, A., (2002), “Futbolun Metalaşması”, Toplum Bilim Futbol Özel Sayısı, Sayı:16.
  • 32. Tatar, M. (1993), “Desantralizasyon ve Sağlık Reformları: Türk Sağlık Sisteminde Yeni Yapılanma Modeline Teorik Bir Bakış”, Amme İdaresi Dergisi, Sayı:4, s.137-151.
  • 33. Tortop, N., İsbir, E. G., Aykaç, B., Yayman, H., ve Özer, M. A. (2010). Yönetim Bilimi, 8.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 34. Uzun, K.A. (2009), “Kamu Yönetiminde İç Kontrol ve İç Denetim Yaklaşımı”, Denetişim Dergisi, Sayı:3, s.59-65.
Year 2018, Volume: 16 Issue: 3, 7 - 19, 30.09.2018

Abstract

References

  • 1. Ağcakaya, S., ve Yavuz, İ. S. (2008), “Piyasanın Çığlığı: Yirmi Birinci Yüzyıl İktisadında Bir Dönüm Noktası Mı?”, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi, Sayı:526, s.8-15.
  • 2. Akil, C. (2011), “Genel Olarak Milletlerarası Spor Tahkim Mahkemesi (CAS) ve Bu Mahkemede Uygulanan Tahkim Çeşitleri”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Sayı:2, s.71-105.
  • 3. Ayanoğlu, T. (2005), “İdare Hukuku Çerçevesinde ‘Devlet Bakanlığı’ Uygulaması”, Amme İdaresi Dergisi, Sayı:4, s.59-84.
  • 4. Demir, Y., (2009), “1960-1980 Dönemi Türk-Arap Ekonomik İlişkileri”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, Sayı:18, s.209-227.
  • 5. Devecioğlu, S., ve Çoban, B. (2003),” Türkiye Futbol Federasyonun Özerkliği” Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Sayı:3, s.49-58.
  • 6. Erdönmez, P.A. (2009),” Küresel Kriz ve Ülkeler Tarafından Alınan Önlemler Kronolojisi”, Bankacılar Dergisi, Sayı:68, s.85-101.
  • 7. Ergül, O. (2015), “Sporda Zorunlu Tahkim- Bireysel Başvuru İlişkisi: ‘Yargı Denetimi Dışında Bırakılan İşlemleri’ Dar Yorumlamak Mümkün Değil mi?” Anayasa Yargısı Dergisi, Sayı:33, s.67-78.
  • 8. Erkiner, K. (2013), “Spor Yönetiminin Sorunları”, İktisadi Araştırmalar Vakfı Konferans,7 Şubat, İstanbul.
  • 9. Eroğlu, T. (2010), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türk Kamu Yönetimine Etkisi”, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:12, s.225-233.
  • 10. Ertaş, Ş. ve Petek H. (2011), Spor Hukuku, 2.Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara.
  • 11. Eryılmaz, B. (2016), Kamu Yönetimi, 9.Baskı, Umuttepe Yayınları, Kocaeli.
  • 12. Eryılmaz, B., ve Biricikoğlu, H. (2011), “Kamuda Hesap verilebilirlik ve Etik”, İş Ahlakı Degisi, Sayı:7, s.19-45.
  • 13. Fişek, K. (1980), “Devlet Politikası ve Toplumsal Yapıyla İlişkileri Açısından Spor Yönetimi”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • 14. Gök, Y., ve Sunay, H. (2010), “Türkiye ve Fransa’da Uygulanan Spor Yönetiminin Kamu Yönetimi Açısından Karşılaştırılması”, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Sayı:8, s.7-16.
  • 15. İmamoğlu, A.F. (2011), “Türkiye’de Sporun Yönetsel Yapısı İçerisinde Spor Federasyonları”, Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Sayı:2, s.3-10.
  • 16. Kazgan, G. (2013), “2008 Küresel Krizi: Nedenleri, Etik İlkeleri ve İktisat Eğitimi” Türkiye Ekonomi Kurumu, Tartışma Metni, Ankara.
  • 17. Kazgan, G. (2016), Liberalizimden Neo Liberalizime Neo Liberalizimin Getirisi ve Götürüsü, 1.Baskı, Remzi Kitapevi, İstanbul. 18. Korkut, G., Acar, K. A., ve Tetik, A. (2015), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı İle Değişen Kamu Hizmeti ve Türkiye İş Kurumu”, İş ve Hayat Dergisi Ekonomi Hukuk ve Sosyal Politika, Sayı:2, s. 107-135.
  • 19. Küçükaksoy, İ., ve Ercan, E. (2015), “Keynesyen Görüş ile Monetarist Görüşün Yöntem Farklılıkları Üzerine Bir İnceleme: 1929 Krizi Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:45.
  • 20. Küçüktığlı, A.T., ve Aydın, V. (2017), “Yeni Kamu Yönetimi Bağlamında Stratejik Planlama Anlayışı”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:28, s.473-792.
  • 21. Lamba, M. (2014), “Yeni Kamu Yönetimi Perspektifinden Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformları: Genel Gerekçeler Üzerinden Bir İnceleme”, Süleyman Demirel İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı:3, s.135-152.
  • 22. Lamba, M., Altan, Y., Aktel, M., ve Kerman, U. (2014), “ Sağlık Bakanlığı’nda Yeniden Yapılanma: Yeni Kamu Yönetimi Açısından Bir Değerlendirme”, Amme İdaresi Dergisi, Sayı:1, s.53-78.
  • 23. Özmaden, Harun (1999), “Cumhuriyet Dönemi İlk Spor Teşkilatı Türkiye İdman Cemiyetleri İttifakı (1922-1936)’nın Yapılanma Sürecinden Beden Eğitimi Ve Sporun Fonksiyonları, Fonksiyonlardaki Değişimler Ve Toplumsal Hayata Etkileri”, Yayınlanmış Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 24. Saylam, A., ve Öktem M.K. (2015), “Türk Kamu Yönetiminde Hizmet Bakanlığı Modeliyle Yeniden Yapılanma: Retrospektif Bir Yaklaşım mı?”, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Sayı:5, s.1-20.
  • 25. Sezer, Ö., ve Sarı, C. (2017), “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türk Yargı Sistemine Etkileri” Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:20, s.196-215.
  • 26. Songür, N. (2015), “Türk Kamu Yönetiminde Stratejik Planlama ve Uygulamalara İlişkin Genel Bir Değerlendirme”, Strategic Public Management Journal, Sayı:1, s.56-78.
  • 27. Sözen, S. (2005), Teori ve Uygulamada Yeni Kamu Yönetimi, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • 28. Şencan, H. (2006), “Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun”, Yasama Dergisi, Sayı:1, s.96-128.
  • 29. T.B.M.M., (Türkiye Büyük Millet Meclisi), (2011), Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 59 uncu Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Anayasa Komisyonu Raporu 2011.
  • 30. T.B.M.M., Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan Bütçe Komisyonu Raporu 2004, T.C. Başbakanlık.
  • 31. Talimciler, A., (2002), “Futbolun Metalaşması”, Toplum Bilim Futbol Özel Sayısı, Sayı:16.
  • 32. Tatar, M. (1993), “Desantralizasyon ve Sağlık Reformları: Türk Sağlık Sisteminde Yeni Yapılanma Modeline Teorik Bir Bakış”, Amme İdaresi Dergisi, Sayı:4, s.137-151.
  • 33. Tortop, N., İsbir, E. G., Aykaç, B., Yayman, H., ve Özer, M. A. (2010). Yönetim Bilimi, 8.Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 34. Uzun, K.A. (2009), “Kamu Yönetiminde İç Kontrol ve İç Denetim Yaklaşımı”, Denetişim Dergisi, Sayı:3, s.59-65.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Serdar Solmaz

A. Azmi Yetim This is me

Publication Date September 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 16 Issue: 3

Cite

APA Solmaz, S., & Yetim, A. A. (2018). YENİ KAMU YÖNETİMİ ANLAYIŞI BAĞLAMINDA TÜRK SPOR YAPILANMASINDAKİ DEĞİŞİMİN DEĞERLENDİRİLMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 7-19.

Flag Counter