The importance of sport and physical activity for children's healthy development and performance, especially during pre-adolescence, is well known. Pre-adolescence is critical for children's long-term healthy life and sports careers by increasing their athletic performance. In this context, this study aimed to investigate the effects of resistance training on some performance parameters of core, lower extremity, combined, and control groups in pre-adolescent children. For this purpose, the differences between the performance development of the training methods investigated will be investigated.
A total of 63 (27F/36M) healthy sedentary students aged 10-12 years (10.81±0.40 years) with no sports background participated in the study. The volunteers were randomly divided into 4 groups in double-blind groups (control: n=16, core: n=14, combined: n=16, lower extremity: n=17). Except for the control group, the other training groups were administered 12-week (3 days a week) star balance, Illinois and Arrowhead agility tests, and 5m, 10m, 30m sprint tests. The control group was not included in the training protocol; only pre-test and post-test values were taken.
SPSS V22 package program was used for statistical analysis of the findings. Analysis of variance (ANOVA) was used to determine the differences between the groups. Post-hoc and Wilcoxon tests were applied to determine which variables the differences in test score averages within the group were between. In our findings, while there was a statistically significant difference in balance data between groups (p<0.05), there was no difference in all other training types (p>0.05). In intra-group values, significant differences were observed in other variables due to the main effect of time (p<0,05).
In conclusion, the study's findings show that resistance training can effectively improve balance ability in pre-adolescent children. It also shows that core, lower extremity, resistance training, and combined training have similar effects on the development of children in pre-adolescents.
Özellikle ön ergenlik döneminde, çocukların sağlıklı gelişimi ve performanslarını artırmak için spor ve fiziksel aktivitenin hayati önemi bilinir. Ön ergenlik dönemi, çocukların atletik performanslarının artırılmasıyla birlikte uzun vadeli sağlıklı yaşam ve spor kariyerleri için kritik bir dönemdir. Bu bağlamda araştırmanın amacı; ön ergenlik dönemi çocuklarda core, alt ekstremite, kombine ve kontrol gruplarına direnç antrenmanlarının bazı performans parametreleri üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda araştırılan antrenman yöntemlerinin performans gelişimleri arasındaki farklılıklar araştırılacaktır.
Araştırmaya, spor geçmişi olmayan, 10-12 yaş aralığında (10,81±0,40 yıl) sağlıklı sedanter 63 (27 K/36E) öğrenci gönüllü katılmıştır. Gönüllüler rastgele çift kör şekilde 4 gruba ayrılmıştır (kontrol: n=16, core: n=14, kombine: n=16, alt ekstremite: n=17). Kontrol grubu hariç diğer antrenman gruplarına 12 haftalık (haftada 3 gün) yıldız denge, illinois ve arrowhead çeviklik testleri ve 5m, 10m, 30m sprint testleri uygulanmıştır. Kontrol grubu ise antrenman protokolüne dahil edilmemiş, sadece ön test ve son testte değerleri alınmıştır.
Bulguların istatistiksel analizi için SPSS V22 paket programı kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıkları belirlemek için varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Grup içi test skor ortalamalarındaki farklılıkların hangi değişkenler arasında olduğunu tespit etmek için Post-Hoc ve Wilcoxon testleri uygulanmıştır. Bulgularımızda, gruplar ararsı değerlerde denge verilerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken (p<0,05), diğer tüm antrenman türlerinde fark bulunmadı (p>0,05). Grup içi değerlerde ise, zaman ana etkisine bağlı olarak anlamlı farklılıklar görülmüştür (p<0,05).
Sonuç olarak, araştırmadan elde edilen bulgular, ön ergenlik dönemi çocuklarda direnç antrenmanlarının denge yeteneğini geliştirmede etkili olabileceğini göstermektedir. Ayrıca ön ergenlik dönemi çocuklarda core, alt ekstremite, direnç antrenmanı ve kombine antrenmanın çocukların gelişimlerine benzer etki yaptığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training, Physical Fitness, Movement Education in Sports Science |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | March 30, 2025 |
Submission Date | July 17, 2024 |
Acceptance Date | February 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 1 |