Research Article
BibTex RIS Cite

SERBEST ZAMAN AKIŞ DENEYİMİ VE CİDDİ SERBEST ZAMAN ARASINDAKİ İLİŞKİNİN DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 23 Issue: 1, 168 - 179, 30.03.2025

Abstract

Dijital teknolojilerin kullanımı, bireylerin zamanlarını nasıl harcadıkları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Dijital teknolojilerin yaygınlaşmasıyla birlikte, bireylerin boş zamanlarını geçirme biçimleri ve bu sürecin ciddi boş zaman algısı üzerindeki etkisi giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, dijital serbest zaman akışı kavramı ve ciddi boş zaman arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılması hem bireylerin hem de toplumun yaşam kalitesini ve refahını etkileyen önemli bir konudur. Bu araştırmanın amacı, dijital serbest zaman akış deneyimi ile ciddi boş zaman arasındaki ilişkiyi derinlemesine incelemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini Necmettin Erbakan Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise Rekreasyon Yönetimi bölüm öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 273 kişi oluşturmaktadır. Toplanan veriler Jamovi programı ile analiz edilmiştir. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmış ve verilerin parametrik dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda Anova ve T-testi yapılmış anlamlı farklılıkların yönünün tespiti için ise Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkinin tespiti için pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre dijital serbest zaman akış deneyimi ve ciddi boş zaman ölçekleri incelendiğinde yaş, cinsiyet ve günlük internet kullanım süresi değişkenlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Sonuç olarak; dijital serbest zaman akış deneyimi ve ciddi boş zaman arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (p=0.05).

References

  • Araneda-Guirriman, C., Sepúlveda-Páez, G., Pedraja-Rejas, L., & San Martín, J. (2023). Women in academia: an analysis through a scoping review. Frontiers in Education, 8, 1137866. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1137866
  • Avsar, Z., & Yanar Tunçel, N. (2023). Examination of Metaphorical Attitudes towards Physical Education Teacher and Lesson. Journal of Education and Learning (EduLearn), 17(4), 535-547. https://doi.org/547. 10.11591/edulearn.v17i4.21053
  • Avşar, Z. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Değerlendirme Süreci ile İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 81-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/151293
  • Avşar, Z. & Sağlam, M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmeni nasıl olmalıdır? -İlkokul öğrencilerinin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 738-747. https://www.ilkogretim-online.org/?mno=121714
  • Block, B.A., & Tietjen-Smith, T. (2016). The Case for Women Mentoring Women. Quest, 68(3), 306–315. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1190285
  • Burkinshaw, P., & White, K. (2020). Generation, gender, and leadership: Metaphors and images. In Frontiers in education, 5, (517497). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.517497
  • Ceylan, G., ve Kozak, M. (2021). Aktif zumbaya katılan üyelerin “zumba” kavramına ilişkin algıları: Bir metafor analizi çalışması. Journal of Human Sciences, 18(2), 233-242. https://doi.org/10.14687/jhs.v18i2.6149
  • Cirit, B. & Başpınar, S. G. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerine Yönelik Metaforlarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 106-117. http://doi.org/10.25307/jssr.907270
  • Çar, B. (2022). Beden Eğitimi Öğretmeni ve Gelecekteki Öğretmenlere Yönelik Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 80-95. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1093357
  • Diezmann, C., and Grieshaber, S. (2019). Women professors: who makes it and how?. Springer Publishing.
  • Egüz, Ş. & Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 79-91. https://doi.org/10.21666/muefd.336181
  • Ensher, E. A., & Murphy, S. E. (2011). The mentoring relationship challenges scale: The impact of mentoring stage, type, and gender. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 253-266. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.11.008
  • Göker, Z. G., & Polatdemir, A. (2019). Türkiye'de yükseköğretim kurumlarında toplumsal cinsiyet eşitliği mekanizmaları: bir temel değerlendirme çalışması. Sabancı üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları mükemmeliyet merkezi (su Gender) yayınları.
  • Görücü, A., Köksal, O. & Uslu, M. (2016). Examining the physical education teacher concept related metaphor perceptions of secondary school students. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(2), 128-139. http://doi.org/10.15314/tjse.79586
  • Hanin, Y. L., & Stambulova, N. B. (2002). Metaphoric description of performance states: An application of the IZOF model. The Sport Psychologist, 16(4), 396-415. https://doi.org/10.1123/tsp.16.4.396
  • Hotamışlı, M., Karcı, A., Çetinel, H., & Çetinkaya, F. (2011). University students’ view of academics as a profession: A comparative study in the faculty of economics and administrative sciences and the faculty of education. Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 144-159.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2017). Educational research quantitative, qualitative, and mixed approaches (6th ed.) Thousand Oaks, California: Sage Publication.
  • Karataş, E. Ö. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin İdeal Beden Eğitimi Öğretmen Algılarının İncelenmesi. Ankara: Efe Akademi Yayınları.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive Science, 4, 195-208. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0402_4
  • Maheshwari, G. (2021). A review of literature on women's leadership in higher education in developed countries and in Vietnam: barriers and enablers. Educational Management Administration & Leadership, 51, 1067–1086. https://doi.org/10.1177/17411432211021418
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Massengill, S.D., & Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers’ metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29(1), 31-60. https://doi.org/10.1080/02702710701568397
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Moratti, S. (2018). What’s in a word? On the use of metaphors to describe the careers of women academics. Gender and Education, 32(7), 862–872. https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1533927
  • Mula-Flacón, J., Cruz-González, C., Domingo Segovia, J., & Lucena Rodríguez, C. (2021). Being a female academic under neoliberal evaluation: a systematic review. Research Evaluation, 30, 552–562. https://doi.org/10.1093/reseval/rvab025
  • Özerim, G., Kalem, G., & Kiper, B. (2023). Yükseköğretim Kurumları İçin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planı Geliştirme: Caliper Projesi Deneyimi. All rights reserved© 2023 Transnational Press London, 7.
  • Ronksley-Pavia, M., Neumann, M. M., Manakil, J., and Pickard-Smith, K. (2023). “Concepts and perceptions of gendered Women's experiences in academia” in Academic women voicing narratives of gendered experiences, ed. M. Ronksley-Pavia (London: Bloomsbury Academic), 1–22.
  • Rosa, R. (2022). The trouble with 'work–life balance'in neoliberal academia: a systematic and critical review. Journal of Gender Studies, 31, 55–73. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1933926
  • Sezgin, F. H., & Hobikoğlu, E. H. (2022). Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında İstihdamda Cinsiyet Açığının İstatistiksel Analizi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 8(1), 69-93. https://doi.org/10.21798/kadem.2022.110
  • Şaban, A. (2008). Metaphors about school. Educational Administration: Theory and Practice, 14(3), 459–496.
  • Tahtalıoğlu, H. (2016). Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Cam Tavan Sendromunun Kadınlar Üzerindeki Etkileri. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 89-105.
  • Tight, M. (2012). Higher education research 2000–2010: changing journal publication patterns. Higher Education Research & Development, 31, 723–740. https://doi.org/10.1080/07294360.2012.692361
  • Wolfinger, N. H., Mason, M. A., & Goulden, M. (2009). Stay in the game: Gender, family formation and alternative trajectories in the academic life course. Social forces, 87(3), 1591-1621.
  • Yanar, N., ve Akpınar, Ö. (2023). Kadın akademisyenlerin cam tavan sendromundaki metaforik algıları. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 507-520. https://doi.org/10.38021asbid.1269776
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 10. Baskı.

EXAMINING THE RELATIONSHIP BETWEEN LEISURE FLOW EXPERIENCE AND SERIOUS LEISURE IN TERMS OF DEMOGRAPHIC VARIABLES

Year 2025, Volume: 23 Issue: 1, 168 - 179, 30.03.2025

Abstract

The use of digital technologies has a significant impact on how individuals spend their time. With the proliferation of digital technologies, the ways in which individuals spend their leisure time and the impact of this process on the perception of serious leisure are becoming increasingly important. In this context, a better understanding of the relationship between the concept of digital leisure flow and serious leisure is an important issue that affects the quality of life and well-being of both individuals and society. The purpose of this study is to examine the relationship between digital leisure streaming experience and serious leisure in depth. A descriptive survey model was used in the study. The research population consists of Necmettin Erbakan University students. The research sample consists of Recreation Management department students. The sample of the research consists of 273 people determined by simple random sampling method. The collected data were analyzed with Jamovi program. Skewness and kurtosis values of the data were examined and it was determined that the data showed parametric distribution. In this direction, Anova and T-test were performed and Tukey HSD multiple comparison test was performed to determine the direction of significant differences. Pearson correlation analysis was performed to determine the relationship between the scales. According to the findings obtained in the study, significant differences were found in age, gender and daily internet usage time variables when the digital leisure time flow experience and serious leisure time scales were examined. As a result, a significant relationship was found between digital leisure time streaming experience and serious leisure time (p=0.05).

References

  • Araneda-Guirriman, C., Sepúlveda-Páez, G., Pedraja-Rejas, L., & San Martín, J. (2023). Women in academia: an analysis through a scoping review. Frontiers in Education, 8, 1137866. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1137866
  • Avsar, Z., & Yanar Tunçel, N. (2023). Examination of Metaphorical Attitudes towards Physical Education Teacher and Lesson. Journal of Education and Learning (EduLearn), 17(4), 535-547. https://doi.org/547. 10.11591/edulearn.v17i4.21053
  • Avşar, Z. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Değerlendirme Süreci ile İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 81-89. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/151293
  • Avşar, Z. & Sağlam, M. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmeni nasıl olmalıdır? -İlkokul öğrencilerinin görüşleri. İlköğretim Online, 7(3), 738-747. https://www.ilkogretim-online.org/?mno=121714
  • Block, B.A., & Tietjen-Smith, T. (2016). The Case for Women Mentoring Women. Quest, 68(3), 306–315. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1190285
  • Burkinshaw, P., & White, K. (2020). Generation, gender, and leadership: Metaphors and images. In Frontiers in education, 5, (517497). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.517497
  • Ceylan, G., ve Kozak, M. (2021). Aktif zumbaya katılan üyelerin “zumba” kavramına ilişkin algıları: Bir metafor analizi çalışması. Journal of Human Sciences, 18(2), 233-242. https://doi.org/10.14687/jhs.v18i2.6149
  • Cirit, B. & Başpınar, S. G. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerine Yönelik Metaforlarının İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 106-117. http://doi.org/10.25307/jssr.907270
  • Çar, B. (2022). Beden Eğitimi Öğretmeni ve Gelecekteki Öğretmenlere Yönelik Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 80-95. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1093357
  • Diezmann, C., and Grieshaber, S. (2019). Women professors: who makes it and how?. Springer Publishing.
  • Egüz, Ş. & Öntaş, T. (2018). Ortaokul öğrencilerinin “öğretmen” kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 79-91. https://doi.org/10.21666/muefd.336181
  • Ensher, E. A., & Murphy, S. E. (2011). The mentoring relationship challenges scale: The impact of mentoring stage, type, and gender. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 253-266. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.11.008
  • Göker, Z. G., & Polatdemir, A. (2019). Türkiye'de yükseköğretim kurumlarında toplumsal cinsiyet eşitliği mekanizmaları: bir temel değerlendirme çalışması. Sabancı üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları mükemmeliyet merkezi (su Gender) yayınları.
  • Görücü, A., Köksal, O. & Uslu, M. (2016). Examining the physical education teacher concept related metaphor perceptions of secondary school students. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(2), 128-139. http://doi.org/10.15314/tjse.79586
  • Hanin, Y. L., & Stambulova, N. B. (2002). Metaphoric description of performance states: An application of the IZOF model. The Sport Psychologist, 16(4), 396-415. https://doi.org/10.1123/tsp.16.4.396
  • Hotamışlı, M., Karcı, A., Çetinel, H., & Çetinkaya, F. (2011). University students’ view of academics as a profession: A comparative study in the faculty of economics and administrative sciences and the faculty of education. Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 144-159.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2017). Educational research quantitative, qualitative, and mixed approaches (6th ed.) Thousand Oaks, California: Sage Publication.
  • Karataş, E. Ö. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin İdeal Beden Eğitimi Öğretmen Algılarının İncelenmesi. Ankara: Efe Akademi Yayınları.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive Science, 4, 195-208. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0402_4
  • Maheshwari, G. (2021). A review of literature on women's leadership in higher education in developed countries and in Vietnam: barriers and enablers. Educational Management Administration & Leadership, 51, 1067–1086. https://doi.org/10.1177/17411432211021418
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Massengill, S.D., & Mahlios, M. (2008). Pre-service teachers’ metaphors of teaching and literacy. Reading Psychology, 29(1), 31-60. https://doi.org/10.1080/02702710701568397
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Moratti, S. (2018). What’s in a word? On the use of metaphors to describe the careers of women academics. Gender and Education, 32(7), 862–872. https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1533927
  • Mula-Flacón, J., Cruz-González, C., Domingo Segovia, J., & Lucena Rodríguez, C. (2021). Being a female academic under neoliberal evaluation: a systematic review. Research Evaluation, 30, 552–562. https://doi.org/10.1093/reseval/rvab025
  • Özerim, G., Kalem, G., & Kiper, B. (2023). Yükseköğretim Kurumları İçin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planı Geliştirme: Caliper Projesi Deneyimi. All rights reserved© 2023 Transnational Press London, 7.
  • Ronksley-Pavia, M., Neumann, M. M., Manakil, J., and Pickard-Smith, K. (2023). “Concepts and perceptions of gendered Women's experiences in academia” in Academic women voicing narratives of gendered experiences, ed. M. Ronksley-Pavia (London: Bloomsbury Academic), 1–22.
  • Rosa, R. (2022). The trouble with 'work–life balance'in neoliberal academia: a systematic and critical review. Journal of Gender Studies, 31, 55–73. https://doi.org/10.1080/09589236.2021.1933926
  • Sezgin, F. H., & Hobikoğlu, E. H. (2022). Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında İstihdamda Cinsiyet Açığının İstatistiksel Analizi. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 8(1), 69-93. https://doi.org/10.21798/kadem.2022.110
  • Şaban, A. (2008). Metaphors about school. Educational Administration: Theory and Practice, 14(3), 459–496.
  • Tahtalıoğlu, H. (2016). Türkiye’de Yükseköğretim Kurumlarında Cam Tavan Sendromunun Kadınlar Üzerindeki Etkileri. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 89-105.
  • Tight, M. (2012). Higher education research 2000–2010: changing journal publication patterns. Higher Education Research & Development, 31, 723–740. https://doi.org/10.1080/07294360.2012.692361
  • Wolfinger, N. H., Mason, M. A., & Goulden, M. (2009). Stay in the game: Gender, family formation and alternative trajectories in the academic life course. Social forces, 87(3), 1591-1621.
  • Yanar, N., ve Akpınar, Ö. (2023). Kadın akademisyenlerin cam tavan sendromundaki metaforik algıları. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 507-520. https://doi.org/10.38021asbid.1269776
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 10. Baskı.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Demirel 0000-0003-1454-022X

Ali Bayrak 0000-0001-6814-2142

Alper Kaya 0000-0002-0364-4122

Early Pub Date March 27, 2025
Publication Date March 30, 2025
Submission Date September 16, 2024
Acceptance Date March 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Demirel, M., Bayrak, A., & Kaya, A. (2025). SERBEST ZAMAN AKIŞ DENEYİMİ VE CİDDİ SERBEST ZAMAN ARASINDAKİ İLİŞKİNİN DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 168-179. https://doi.org/10.33689/spormetre.1551254

Flag Counter