Metaphors are mental constructs that underlie a person's awareness and serve as a cognitive tool for analogical framing and description of experience in order to derive meaning. This study aimed to reveal the thoughts of sports science students about female academics with the help of metaphors. The study group consisted of 144 students studying sports sciences. As a data collection tool, a metaphor form was prepared to determine the participants' perceptions of female academics. Data were analyzed using content analysis method to create categories and themes. It was observed that participants produced 53 types of metaphors. The metaphors produced were gathered under the theme of female academics in four categories: as a parent, as a guide, as professional knowledge and as a fighter. As a result, it was concluded in this study that they had a positive perspective on female academics and created metaphors that evoked positive connotations towards female academics. Female academics who can communicate well with sports science students, value their students, and earn their respect by teaching their lessons efficiently have caused students to develop positive metaphors.
YOK
Metaforlar, bir kişinin farkındalığının altında yatan ve anlam elde etmek için analojik çerçeveleme ve deneyimin tanımlanması için bilişsel bir araç olarak hizmet eden zihinsel yapılardır. Bu araştırmada spor bilimleri öğrencilerinin kadın akademisyenler hakkındaki düşüncelerini metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışma grubu spor bilimlerinde öğrenim gören 144 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma da veri toplama aracı olarak katılımcılara kadın akademisyenlere ilişkin algılarını belirlemek için metafor formu hazırlanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek, kategoriler ve temalar oluşturulmuştur. Katılımcıların 53 çeşit metafor ürettiği görülmüştür. Üretilen metaforlar kadın akademisyen teması altında ebeveyn olarak, yol gösterici olarak, meslek bilgisi olarak ve mücadeleci biri olarak olmak üzere dört kategoride toplanmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada kadın akademisyenlere ilişkin olumlu bir bakış açısına sahip oldukları ve kadın akademisyenlere yönelik olumlu çağrışım yapan metaforlar oluşturdukları sonucuna varılmıştır. Kadın akademisyenlerin spor bilimleri öğrencileri ile iyi iletişim kurabilen, öğrencilere değer veren, dersini verimli bir şekilde işleyerek öğrencilerin saygısını kazanabilen kadın akademisyenler öğrencilerin olumlu metaforlar geliştirmelerine neden olmuştur.
YOK
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | YOK |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | March 30, 2025 |
Submission Date | September 16, 2024 |
Acceptance Date | March 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 1 |