Research Article
BibTex RIS Cite

MASA TENİSİ SPORCULARINDA ZİHİNSEL ANTRENMAN, DUYGU DÜZENLEME VE KARAR VERME STİLLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 23 Issue: 3, 1 - 14, 30.09.2025
https://doi.org/10.33689/spormetre.1538907

Abstract

Yapılan bu araştırmada, masa tenisi sporcularında zihinsel antrenman, duygu düzenleme ve karar verme sitilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma katılımcılarını Ankara ilindeki lisanlı, yetişkin 121 (%89,6) erkek 14 (%10,4) kadın 135 masa tenisi sporcusu oluşturmuştur. Katılımcıların sosyo-demografik bilgilerini belirlemek için araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, zihinsel antrenman durumlarını belirlemede; “Zihinsel Antrenman Envanteri” duygu düzenleme durumları için “Sporcu Duygu Düzenleme Ölçeği” karar verme sitillerini belirlemek için “Melbourne Karar Verme Ölçeği II” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS Statistics 23 programı aracılığıyla, zihinsel antrenman, duygu düzenleme, karar verme sitilleri ve sosyo-demografik değişkenler arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarında; yaş ve spor yılı değişkeninin karar verme sitillerinden kaçıngan ve panik karar verme ile negatif yönde anlamlı ilişkisi tespit edilmiştir. Zihinsel antrenman ile karar verme sitilleri arasında ilişki görülmemişken; zihinsel antrenman alt boyutları ile duygu düzenleme alt boyutları arasında ilişki belirlenmiştir. Duygu düzenleme ve karar verme sitilleri arasındaki ilişkide ise bastırma ile erteleyici karar verme alt boyutları arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki görülmüştür.

References

  • Adeyeye, M., Edward, H., Kehinde, A., & Afolabi, F. (2013). Effects of mental-skills training on the performance of table tennis players of National Institute for Sport, Lagos. IOSR Journal of Research & Method in Education, 3(2), 22–27. https://doi.org/10.9790/7388-0322227
  • Akyüz, A., Karaçam, A., Tunç, A. Ç., & Özdemir, A. S. (2022). Examnation of the relationship between emotion regulation and decision-making skills of orienteering athletes. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 2068-2071.
  • Bayrakdaroğlu, Y., Şenel, E., & Karakuş, K. (2022). Çok yönlü liderlik ile duygu düzenleme arasındaki ilişki. Spor Eğitim Dergisi, 6(3), 228-239.
  • Calculator, B. M. I. (2021). Calculator.net. DisponÃvel em: http://www.calculator.net/bmi-calculator.html
  • Cankurtaran, Z. (2020). Okçuların rekabet ortamında kullandıkları zihinsel antrenman becerilerinin sıralama atış skorlarına etkisi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 13-29.
  • Çakır, G., & Kalkavan, A. (2021). Masa tenisi ve zihinsel dayanıklılık. Spor Bilimlerinde Araştırma ve Değerlendirmeler- III içinde (238-251), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çolak, M., Çolak, B., & Terzioğlu, E. S. (2022). Oryantiring sporcularının öz-saygı ve karar verme stratejilerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 1168-1179.
  • Demir, B. M. (2018). Futbol hakemlerinin karar verme stilleri ile kişilik özellikleri yaratıcılık ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Kayseri, 22-37.
  • Demir, G. T., Namlı, S., Hazar, Z., Türkeli, A., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Bireysel ve takım sporcularının karar verme stilleri ve mental iyi oluş düzeyleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 176-191.
  • Deniz, M. (2004). Investigation of the relation between decision making self-esteem, decision making style and problem solving skills of universıty students. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 23-35.
  • Devonport, T. J. (2006). Perceptions of the contribution of psychology to success in elite kickboxing. Journal of Sports Science and Medicine, 5, 99-107.
  • Ekmekçi, R. (2017). Sporda zihinsel antrenman (Bir adım önde). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Filiz, M. K. (2019). Spor tesislerinde çalışan yöneticilerin karar verme stillerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual differences, 40(8), 1659-1669. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.009
  • Göral, K. (2014). Futbol antrenörlerinin yeterlilikleri, karar verme stratejileri ve takım performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Grecucci, A., & Sanfey, A. G. (2014). Emotion regulation and decision making. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (2nd ed., pp. 140–153). The Guilford Press.
  • Gross, J. J., Carstensen, L. L., Pasupathi, M., Tsai, J., Skorpen, C. G., & Hsu, A. Y. C. (1997). Emotion andaging: Experience, expression, and control. Psychology and Aging, 12, 590–599. https://doi.org/10.1037//0882-7974.12.4.590
  • Gross, J. J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224–237. https://doi.org/10.1037//0022-3514.74.1.224
  • Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. https://doi.org/10.1017/s0048577201393198
  • Gross, J. J., & Feldman Barrett, L. (2011). Emotion generation and emotion regulation: One or two depends on your point of view. Emotion Review, 3(1), 8–16. https://doi.org/10.1177/1754073910380974
  • Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
  • Güler, B. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygu düzenleme becerilerinin incelenmesi. Sportive, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.53025/sportive.1065415
  • Güvendi, B., Can, H. C., & Işım, A. T. (2020). Triatlon sporcularının zihinsel dayanıklılıklarının karar verme stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 146-160.
  • Güvendi, B., Güçlü, M., & Türksoy, A. (2018). Amerikan futbol sporcularında imgeleme vekarar verme. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 28, 67-78.
  • Hai, L. (2012). On mental regulation of table tennis student players in contests. Academic Journal of Shaolin and Taiji, 39(3), 5.
  • Hardy, J., Gammage, K., & Hall, C. A. (2001) Descriptive study of athlete self-talk. Sport Psychology. 15, 306-318. https://doi.org/10.1123/tsp.15.3.306
  • Hatzigeorgiadis, A., Theodorakis, Y., & Zourbanos, N. (2004). Self-talk in the swimming pool: The effects of self-talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied Sport Psychology, 16(2), 138-150. https://doi.org/10.1080/10413200490437886
  • Kalkavan, A., Acet, M., & Çakır, G. (2017). Investigation of the mental endurance levels of the athletes participating in the table tennis championship of universities in Turkey. International Journal of Sport Culture and Science, 5(4), 356-363.
  • Kalkavan, A., Acet, M., & Çakir, G. (2017). Investigation of the Mental Endurance Levels of the Athletes Participating in the Table Tennis Championship of Universities in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport, 5(4), 356-364. https://doi.org/10.14486/IntJSCS699
  • Kara, Ö., & Hoşver, P. U. (2019). Play-off müsabakalarında yer alan kadın voleybolcuların zihinsel antrenman düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 35-42.3
  • Karaca, R., & Gündüz, N. (2021). Oryantiring sporcularında zihinsel antrenman ve performans ilişkisinin incelenmesi. Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 99-115. https://doi.org/10.33689/spormetre.719991
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kartal, Z., Güvendi, B., Türksoy, & A., Altıncı, E. (2017), Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başarı motivasyonları arasındaki ilişki. İÜ Spor Bilimler Dergisi, 7, 13-28
  • Kelecek, S., Altınbaş, A., & Aşçı, H. (2013). Sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 21-27.
  • Keskin, B., Güvendi, B., & Kaplan, M. (2020). Masa tenisi oynayan sporcuların kendi kendine konuşmalarının karar verme stilleri ile ilişkisi. Sport Sciences, 15(4), 44-52. https://doi.org/10.12739/NWSA.2020.15.4.2B0126
  • Kıloğlu, M. (2017). Türkiye olimpiyat hazırlık merkezlerine devam eden sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kubiak, J., Rother, S., & Egloff, B. (2019). Keep your cool and win the game: Emotion regulation and performance in table tennis. Journal of Personality, 87(5), 996-1008. https://doi.org/10.1111/jopy.12451
  • Kudaybergenova, A. (2022). Masa tenisi sporcularının psikolojik dayanıklılık ve karar verme düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bişkek.
  • Kulak, A., Kerkez, F. İ., & Aktaş, Y. (2011). Zihinsel antrenman programının 10-12 yaş futbolcularda bazı motor özelliklere etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 104-114. https://doi.org/10.17644/sbd.171372
  • Kumartaşlı, M., Gülen, Ö., Serçe, B., Madak, E., & Bakır, Ş. (2021). Farklı branşlardaki sporcuların çeşitli değişkenlere göre imgeleme biçimlerinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 136-146.
  • Levillain, G., Martinent, G., Laborde, S., Vacher, P., Saby, Y., & Nicolas, M. (2023). Emotional competencies training for tennis players: effectiveness of an online individualised psychological support program. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1–19. https://doi.org/10.1080/1612197X.2023.2193957
  • Lim, T. H., Jang, C. Y., O’Sullivan, D., & Oh, H. K. (2018). Applications of psychological skills training for Paralympic table tennis athletes. Journal of Exercise Rehabilitation, 14(3), 462–468. https://doi.org/10.12965/jer.1836236.157
  • Maranan, M. J. D., & Lopez, A. V. (2021). Exploring the link between athletic identity, self-compassion, communication, and mental toughness of table tennis student-athletes. International Journal of Racket Sports Science 3(1), 1-9. https://doi.org/10.30827/Digibug.70277
  • Martinent, G., & Decret, J. C. (2014). Motivational profiles among young table-tennis players in ıntensive training settings: A latent profile transition analysis. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 268-287. https://doi.org/10.1080/10413200.2014.993485
  • Mohebi, M., Zarei, S., & Sohbatiha, M. (2017). The relationship between emotion regulation strategies and mental toughness in elite taekwondo athletes. Sport Psychology Studies, 6(21), 29-42. https://doi.org/10.22089/SPSYJ.2017.2830.1294
  • Okan, I., Kaya, A., Bilgin, U., & Gokyurek, B. (2023). U-19 akademi gelişim liglerinde oynayan futbolcuların ruminatif düşünce biçimleri ve sporcu duygu düzenleme becerilerinin incelenmesi. Journal of ROL Sport Sciences, 4(2), 698-713. https://doi.org/10.5281/zenodo.8005432
  • Öner, Ç., & Aşçı, F. H. (2020). Sporcularda bağlanma stillerinin duyguları düzenleme becerileri ve bilişsel duygu düzenleme stratejilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 202-219. https://doi.org/10.25307/jssr.798619
  • Örel, M. Z., & Çalık, F. (2024). The relationship between mental training skills and emotion regulation in wrestlers. International Journal of Eurasian Education and Culture, 9(25), 66-104. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.1819
  • Pagdato, J. V., Gallardo, M., Fadare, S. A., & Adlawan, H. A. (2021). Motivation and mental toughness among table tennis athletes: Achievement in sports performance. International Journal of Science and Management Studies, 4(3), 162–170. https://doi.org/10.51386/25815946/ijsms-v4i3p114
  • Prakash, R. S., Whitmoyer, P., Aldao, A., & Schirda, B. (2017). Mindfulness and emotion regulation in older and young adults. Aging & mental health, 21(1), 77-87. https://doi.org/10.1080/13607863.2015.1100158
  • Pulur, A., & Akcan, İ. O. (2017). Elit oryantiring sporcularının görsel reaksiyon süreleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 53-61.
  • Raab, M., Masters, R. S., & Maxwell, J. P. (2005). Improving the ‘how’and ‘what’decisions of elite table tennis players. Human Movement Science, 24(3), 326-344. https://doi.org/10.1016/j.humov.2005.06.004
  • Scott, M. J. (2013, 11-12 May). The mental image in high level table tennis. The 13th ITTF Sports Science Congress, Paris, France.
  • Selvi, S. (2018). Farklı klasmanlardaki futbol hakemlerinde şiddet eğilimi, psikolojik dayanıklılık ve karar verme düzeyi: Türkiye açısından bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Smith, J. P., & Brown, D. M. (2022). The impact of mental rehearsal on table tennis performance. International Journal of Sports Psychology, 36(2), 123-137. https://doi.org/10.1016/j.sportspsych.2022.05.003
  • Şahin, T., & Güçlü, M. (2018). Sporcularda psikolojik dayanıklılığın duygu düzenleme becerilerine etkisi: Türkiye korumalı futbol 1. ligi oyuncuları örneği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 204-216. https://doi.org/10.1501/sporm_0000000388
  • Tekin, M., Özmutlu, İ., & Erhan, S. E., (2009). Özel yetenek sınavlarına katılan öğrencilerin karar verme ve düşünme stillerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 42-56
  • Tingaz, E. O., & Ekiz, M. A. (2021). Duygu düzenleme ölçeğinin sporcular için uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 301-313.
  • Totan, T., Danacı, F. N., & Bedir, İ. (2023). Duygu düzenleme stratejilerinin karar verme stilleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 86-93. https://doi.org/10.47770/ukmead.1298997
  • Uzunnoğlu, Ö. U., Şahin, M., & Fişekçioğlu, İ. B. (2009). Türk futbol hakemlerinin karar verme stillerinin klasmanlarına ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11(1), 32-36.
  • Vural, M. (2013). Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında görev yapan spor yöneticilerinin düşünme ve karar verme stillerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Williams, H. L., & Johnson, M. T. (2021). Positive self-talk as a tool for performance enhancement in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 14(4), 202-209. https://doi.org/10.1123/jssm.2021.0234
  • Yamak, B., Çebi, M., Eliöz, M., Küçük, H., & Ceylan, L. (2018). Kadın basketbolcuların spor yaşına göre imgeleme puanlarının karşılaştırılması. The Journal of International Anatolia Sport Science, 3(1), 274-280.
  • Yarayan, Y. E., & Ayan, S. (2018). Farklı takım sporlarında olan sporcuların imgeleme biçimlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60), 1415-1422. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2889
  • Yarayan, Y. E., & İlhan, E. L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanterinin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yerebatan, Z. (2019). Basketbol klasman hakemlerinin karar verme stilleri ve özgüven düzeylerinin incelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yue, Z. X., Txi, M. R. S., Razak, N. B. A., & Yin, T. T. (2025). Psychological profiling of table tennis players: A comparative study of mental toughness, anxiety, and concentration in Perak and Yinchuan. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 14(1), 710–724. https://doi.org/10.6007/IJARPED/v14-i1/24528
  • Yüksel, Ö., & Orhan, Ö. (2021). Farklı spor dalları ile ilgilenen sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin incelenmesi. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 56-63.

RELATIONSHIP BETWEEN MENTAL TRAINING, EMOTION REGULATION, AND DECISION MAKING STYLES AMONG TABLE TENNIS ATHLETES: A CASE OF ANKARA PROVINCE

Year 2025, Volume: 23 Issue: 3, 1 - 14, 30.09.2025
https://doi.org/10.33689/spormetre.1538907

Abstract

This study aimed to examine the relationship between mental training, emotion regulation, and decision-making styles among table tennis athletes. The participants of the study consisted of 135 licensed adult table tennis players from Ankara, including 121 males (89.6%) and 14 females (10.4%). To gather socio-demographic information about the participants, the "Personal Information Form" developed by the researchers was utilized. The "Mental Training Inventory" was used to assess the mental training status, the "Athlete Emotion Regulation Scale" for evaluating emotion regulation, and the "Melbourne Decision-Making Questionnaire II" for identifying decision-making styles. The relationships between mental training, emotion regulation, decision-making styles, and socio-demographic variables were analyzed using Pearson correlation analysis via SPSS Statistics 23. The results indicated a significant negative relationship between the variables of age and years of sports experience with avoidant and panic decision-making styles. While no relationship was found between mental training and decision-making styles, a relationship was identified between the subdimensions of mental training and emotion regulation. Additionally, a low-level but significant positive relationship was found between suppression and procrastination decision-making subdimensions within the context of emotion regulation and decision-making styles.

References

  • Adeyeye, M., Edward, H., Kehinde, A., & Afolabi, F. (2013). Effects of mental-skills training on the performance of table tennis players of National Institute for Sport, Lagos. IOSR Journal of Research & Method in Education, 3(2), 22–27. https://doi.org/10.9790/7388-0322227
  • Akyüz, A., Karaçam, A., Tunç, A. Ç., & Özdemir, A. S. (2022). Examnation of the relationship between emotion regulation and decision-making skills of orienteering athletes. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 2068-2071.
  • Bayrakdaroğlu, Y., Şenel, E., & Karakuş, K. (2022). Çok yönlü liderlik ile duygu düzenleme arasındaki ilişki. Spor Eğitim Dergisi, 6(3), 228-239.
  • Calculator, B. M. I. (2021). Calculator.net. DisponÃvel em: http://www.calculator.net/bmi-calculator.html
  • Cankurtaran, Z. (2020). Okçuların rekabet ortamında kullandıkları zihinsel antrenman becerilerinin sıralama atış skorlarına etkisi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 13-29.
  • Çakır, G., & Kalkavan, A. (2021). Masa tenisi ve zihinsel dayanıklılık. Spor Bilimlerinde Araştırma ve Değerlendirmeler- III içinde (238-251), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Çolak, M., Çolak, B., & Terzioğlu, E. S. (2022). Oryantiring sporcularının öz-saygı ve karar verme stratejilerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 1168-1179.
  • Demir, B. M. (2018). Futbol hakemlerinin karar verme stilleri ile kişilik özellikleri yaratıcılık ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Üniversitesi, Kayseri, 22-37.
  • Demir, G. T., Namlı, S., Hazar, Z., Türkeli, A., & Cicioğlu, H. İ. (2018). Bireysel ve takım sporcularının karar verme stilleri ve mental iyi oluş düzeyleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1), 176-191.
  • Deniz, M. (2004). Investigation of the relation between decision making self-esteem, decision making style and problem solving skills of universıty students. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 23-35.
  • Devonport, T. J. (2006). Perceptions of the contribution of psychology to success in elite kickboxing. Journal of Sports Science and Medicine, 5, 99-107.
  • Ekmekçi, R. (2017). Sporda zihinsel antrenman (Bir adım önde). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Filiz, M. K. (2019). Spor tesislerinde çalışan yöneticilerin karar verme stillerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual differences, 40(8), 1659-1669. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.009
  • Göral, K. (2014). Futbol antrenörlerinin yeterlilikleri, karar verme stratejileri ve takım performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Grecucci, A., & Sanfey, A. G. (2014). Emotion regulation and decision making. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (2nd ed., pp. 140–153). The Guilford Press.
  • Gross, J. J., Carstensen, L. L., Pasupathi, M., Tsai, J., Skorpen, C. G., & Hsu, A. Y. C. (1997). Emotion andaging: Experience, expression, and control. Psychology and Aging, 12, 590–599. https://doi.org/10.1037//0882-7974.12.4.590
  • Gross, J. J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224–237. https://doi.org/10.1037//0022-3514.74.1.224
  • Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. https://doi.org/10.1017/s0048577201393198
  • Gross, J. J., & Feldman Barrett, L. (2011). Emotion generation and emotion regulation: One or two depends on your point of view. Emotion Review, 3(1), 8–16. https://doi.org/10.1177/1754073910380974
  • Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
  • Güler, B. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin duygu düzenleme becerilerinin incelenmesi. Sportive, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.53025/sportive.1065415
  • Güvendi, B., Can, H. C., & Işım, A. T. (2020). Triatlon sporcularının zihinsel dayanıklılıklarının karar verme stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 146-160.
  • Güvendi, B., Güçlü, M., & Türksoy, A. (2018). Amerikan futbol sporcularında imgeleme vekarar verme. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 28, 67-78.
  • Hai, L. (2012). On mental regulation of table tennis student players in contests. Academic Journal of Shaolin and Taiji, 39(3), 5.
  • Hardy, J., Gammage, K., & Hall, C. A. (2001) Descriptive study of athlete self-talk. Sport Psychology. 15, 306-318. https://doi.org/10.1123/tsp.15.3.306
  • Hatzigeorgiadis, A., Theodorakis, Y., & Zourbanos, N. (2004). Self-talk in the swimming pool: The effects of self-talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied Sport Psychology, 16(2), 138-150. https://doi.org/10.1080/10413200490437886
  • Kalkavan, A., Acet, M., & Çakır, G. (2017). Investigation of the mental endurance levels of the athletes participating in the table tennis championship of universities in Turkey. International Journal of Sport Culture and Science, 5(4), 356-363.
  • Kalkavan, A., Acet, M., & Çakir, G. (2017). Investigation of the Mental Endurance Levels of the Athletes Participating in the Table Tennis Championship of Universities in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport, 5(4), 356-364. https://doi.org/10.14486/IntJSCS699
  • Kara, Ö., & Hoşver, P. U. (2019). Play-off müsabakalarında yer alan kadın voleybolcuların zihinsel antrenman düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 1(1), 35-42.3
  • Karaca, R., & Gündüz, N. (2021). Oryantiring sporcularında zihinsel antrenman ve performans ilişkisinin incelenmesi. Spormetre, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 99-115. https://doi.org/10.33689/spormetre.719991
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kartal, Z., Güvendi, B., Türksoy, & A., Altıncı, E. (2017), Takım sporcularının imgeleme kullanımları ile başarı motivasyonları arasındaki ilişki. İÜ Spor Bilimler Dergisi, 7, 13-28
  • Kelecek, S., Altınbaş, A., & Aşçı, H. (2013). Sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 21-27.
  • Keskin, B., Güvendi, B., & Kaplan, M. (2020). Masa tenisi oynayan sporcuların kendi kendine konuşmalarının karar verme stilleri ile ilişkisi. Sport Sciences, 15(4), 44-52. https://doi.org/10.12739/NWSA.2020.15.4.2B0126
  • Kıloğlu, M. (2017). Türkiye olimpiyat hazırlık merkezlerine devam eden sporcuların karar verme stillerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kubiak, J., Rother, S., & Egloff, B. (2019). Keep your cool and win the game: Emotion regulation and performance in table tennis. Journal of Personality, 87(5), 996-1008. https://doi.org/10.1111/jopy.12451
  • Kudaybergenova, A. (2022). Masa tenisi sporcularının psikolojik dayanıklılık ve karar verme düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bişkek.
  • Kulak, A., Kerkez, F. İ., & Aktaş, Y. (2011). Zihinsel antrenman programının 10-12 yaş futbolcularda bazı motor özelliklere etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 104-114. https://doi.org/10.17644/sbd.171372
  • Kumartaşlı, M., Gülen, Ö., Serçe, B., Madak, E., & Bakır, Ş. (2021). Farklı branşlardaki sporcuların çeşitli değişkenlere göre imgeleme biçimlerinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 136-146.
  • Levillain, G., Martinent, G., Laborde, S., Vacher, P., Saby, Y., & Nicolas, M. (2023). Emotional competencies training for tennis players: effectiveness of an online individualised psychological support program. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1–19. https://doi.org/10.1080/1612197X.2023.2193957
  • Lim, T. H., Jang, C. Y., O’Sullivan, D., & Oh, H. K. (2018). Applications of psychological skills training for Paralympic table tennis athletes. Journal of Exercise Rehabilitation, 14(3), 462–468. https://doi.org/10.12965/jer.1836236.157
  • Maranan, M. J. D., & Lopez, A. V. (2021). Exploring the link between athletic identity, self-compassion, communication, and mental toughness of table tennis student-athletes. International Journal of Racket Sports Science 3(1), 1-9. https://doi.org/10.30827/Digibug.70277
  • Martinent, G., & Decret, J. C. (2014). Motivational profiles among young table-tennis players in ıntensive training settings: A latent profile transition analysis. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 268-287. https://doi.org/10.1080/10413200.2014.993485
  • Mohebi, M., Zarei, S., & Sohbatiha, M. (2017). The relationship between emotion regulation strategies and mental toughness in elite taekwondo athletes. Sport Psychology Studies, 6(21), 29-42. https://doi.org/10.22089/SPSYJ.2017.2830.1294
  • Okan, I., Kaya, A., Bilgin, U., & Gokyurek, B. (2023). U-19 akademi gelişim liglerinde oynayan futbolcuların ruminatif düşünce biçimleri ve sporcu duygu düzenleme becerilerinin incelenmesi. Journal of ROL Sport Sciences, 4(2), 698-713. https://doi.org/10.5281/zenodo.8005432
  • Öner, Ç., & Aşçı, F. H. (2020). Sporcularda bağlanma stillerinin duyguları düzenleme becerileri ve bilişsel duygu düzenleme stratejilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 202-219. https://doi.org/10.25307/jssr.798619
  • Örel, M. Z., & Çalık, F. (2024). The relationship between mental training skills and emotion regulation in wrestlers. International Journal of Eurasian Education and Culture, 9(25), 66-104. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.1819
  • Pagdato, J. V., Gallardo, M., Fadare, S. A., & Adlawan, H. A. (2021). Motivation and mental toughness among table tennis athletes: Achievement in sports performance. International Journal of Science and Management Studies, 4(3), 162–170. https://doi.org/10.51386/25815946/ijsms-v4i3p114
  • Prakash, R. S., Whitmoyer, P., Aldao, A., & Schirda, B. (2017). Mindfulness and emotion regulation in older and young adults. Aging & mental health, 21(1), 77-87. https://doi.org/10.1080/13607863.2015.1100158
  • Pulur, A., & Akcan, İ. O. (2017). Elit oryantiring sporcularının görsel reaksiyon süreleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 53-61.
  • Raab, M., Masters, R. S., & Maxwell, J. P. (2005). Improving the ‘how’and ‘what’decisions of elite table tennis players. Human Movement Science, 24(3), 326-344. https://doi.org/10.1016/j.humov.2005.06.004
  • Scott, M. J. (2013, 11-12 May). The mental image in high level table tennis. The 13th ITTF Sports Science Congress, Paris, France.
  • Selvi, S. (2018). Farklı klasmanlardaki futbol hakemlerinde şiddet eğilimi, psikolojik dayanıklılık ve karar verme düzeyi: Türkiye açısından bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Smith, J. P., & Brown, D. M. (2022). The impact of mental rehearsal on table tennis performance. International Journal of Sports Psychology, 36(2), 123-137. https://doi.org/10.1016/j.sportspsych.2022.05.003
  • Şahin, T., & Güçlü, M. (2018). Sporcularda psikolojik dayanıklılığın duygu düzenleme becerilerine etkisi: Türkiye korumalı futbol 1. ligi oyuncuları örneği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 204-216. https://doi.org/10.1501/sporm_0000000388
  • Tekin, M., Özmutlu, İ., & Erhan, S. E., (2009). Özel yetenek sınavlarına katılan öğrencilerin karar verme ve düşünme stillerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 42-56
  • Tingaz, E. O., & Ekiz, M. A. (2021). Duygu düzenleme ölçeğinin sporcular için uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 301-313.
  • Totan, T., Danacı, F. N., & Bedir, İ. (2023). Duygu düzenleme stratejilerinin karar verme stilleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 86-93. https://doi.org/10.47770/ukmead.1298997
  • Uzunnoğlu, Ö. U., Şahin, M., & Fişekçioğlu, İ. B. (2009). Türk futbol hakemlerinin karar verme stillerinin klasmanlarına ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11(1), 32-36.
  • Vural, M. (2013). Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında görev yapan spor yöneticilerinin düşünme ve karar verme stillerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Williams, H. L., & Johnson, M. T. (2021). Positive self-talk as a tool for performance enhancement in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 14(4), 202-209. https://doi.org/10.1123/jssm.2021.0234
  • Yamak, B., Çebi, M., Eliöz, M., Küçük, H., & Ceylan, L. (2018). Kadın basketbolcuların spor yaşına göre imgeleme puanlarının karşılaştırılması. The Journal of International Anatolia Sport Science, 3(1), 274-280.
  • Yarayan, Y. E., & Ayan, S. (2018). Farklı takım sporlarında olan sporcuların imgeleme biçimlerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60), 1415-1422. https://doi.org/10.17719/jisr.2018.2889
  • Yarayan, Y. E., & İlhan, E. L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanterinin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yerebatan, Z. (2019). Basketbol klasman hakemlerinin karar verme stilleri ve özgüven düzeylerinin incelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yue, Z. X., Txi, M. R. S., Razak, N. B. A., & Yin, T. T. (2025). Psychological profiling of table tennis players: A comparative study of mental toughness, anxiety, and concentration in Perak and Yinchuan. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 14(1), 710–724. https://doi.org/10.6007/IJARPED/v14-i1/24528
  • Yüksel, Ö., & Orhan, Ö. (2021). Farklı spor dalları ile ilgilenen sporcuların zihinsel antrenman düzeylerinin incelenmesi. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 56-63.
There are 68 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Training
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Kadir Önder 0000-0002-1325-2675

Ulviye Bilgin 0000-0001-5871-0089

Emre Ozan Tingaz 0000-0002-7048-2055

Early Pub Date September 22, 2025
Publication Date September 30, 2025
Submission Date August 26, 2024
Acceptance Date July 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 23 Issue: 3

Cite

APA Önder, Ö. K., Bilgin, U., & Tingaz, E. O. (2025). MASA TENİSİ SPORCULARINDA ZİHİNSEL ANTRENMAN, DUYGU DÜZENLEME VE KARAR VERME STİLLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 1-14. https://doi.org/10.33689/spormetre.1538907