ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN E-SAĞLIKLI BESLENME OKURYAZARLIĞI SEVİYELERİNİN İNCELENMESİ
Year 2025,
Volume: 23 Issue: 3, 224 - 230, 30.09.2025
Ramazan Şeker
,
Gürkan Yılmaz
,
İzzet Turasan
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde eğitim alan öğrencilerin e-Sağlıklı Beslenme Okuryazarlığı seviyelerini tespit etmektir. Çalışmaya, Spor Bilimleri Fakültesi'nde farklı bölümlerde eğitim gören 295 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Öğrencilerin sağlıklı beslenme okuryazarlığı durumlarını belirlemek için e-Sağlıklı Beslenme Okuryazarlığı Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 24 yazılımı kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalar için Bağımsız T testi ve gruplar arası farklılıkların belirlenmesi için Tek Yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları, cinsiyet ve branş değişkenlerine göre e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı toplam puanı ve alt boyutlarında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Ancak bölüm değişkeninde öğretmenlik ve yöneticilik bölümleri lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin genel e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı düzeylerinin orta seviyede olduğu sonucuna varılmıştır.
References
-
Aydın, R., Genc, A., Dere, G., & Kayar, O. Y. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 237-249.
-
Erem, S., & Bektaş, Z. (2023). Genç erişkinlerde beslenme okuryazarlığı düzeyi yaşam kalitesi ile ilişkili midir?. Food and Health, 9(2), 129-138.
-
Ergün S., Kızıl Sürücüler, H., & Işık R. (2019). Ergenlerde e-sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları: Balıkesir örneği. Jaren. 5(3):194-203.
-
Gökçe, D., & Yeşil, E. (2023). Lise öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarıyla e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 3(1), 17-27.
-
Habipoğlu, S., & Turasan, İ. (2022). İşitme engelli güreşçilerin beslenme bilgi ve alışkanlıklarının incelenmesi. Uluslararası Beden Eğitimi Spor ve Teknolojileri Dergisi, 3(1), 1-9.
-
Kaçar, E. Y., & Türker, P. (2024). Sağlık çalışanlarının yeme farkındalığı ve e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı düzeyleri ile beslenmeye ilişkin parametreler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(2), 206-222.
-
Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi; kavramlar ilkeler teknikler. (37. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık.
Nakas, D. (2017). Üniversite öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). T.C. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
-
Onbaşı, Ö., & Türker, P. F. (2023). e-Sağlıklı beslenme okuryazarlığı ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 51(2), 24-33.
-
Özdenk, S. (2020). Genç Sporcuların beslenme okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi (Sinop İli Örneği). Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(2), 121-129.
-
Silva, P., Araújo, R., Lopes, F. & Ray, S. (2023). Beslenme ve gıda okuryazarlığı: sağlık iletişiminin önündeki zorlukların çerçevelenmesi. Besinler, 15(22), 4708.
-
Sitti, S., & Apaydın, M. B. (2023). Basketbolcuların branşa yönelik tutum ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 485-494. https://doi.org/10.38021/asbid.1351124
-
Şengür, E., Yılmaz, G., & Turasan, İ. (2023). Üniversitelerin spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin yeme davranışlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 7(3), 257-265.
-
Van Duong, T., Chiu, C. H., Lin, C. Y., Chen, Y. C., Wong, T. C., Chang, P. W., & Yang, S. H. (2021). E-healthy diet literacy scale and its relationship with behaviors and health outcomes in Taiwan. Health promotion international, 36(1), 20-33.
-
Yeşildemir, Ö. (2023). Yetişkin bireylerde sürdürülebilir ve sağlıklı yeme davranışları ile e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı ve beslenme bilgi düzeyi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(3), 250-260. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1307125
-
Yılmaz, G., Şengür, E., & Turasan, İ. (2022). Covid 19 döneminde üniversite öğrencilerinin sağlıklı beslenme tutum puanlarının incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-10.
INVESTIGATION OF E-HEALTH NUTRITION LITERACY LEVELS OF UNIVERSITY STUDENTS
Year 2025,
Volume: 23 Issue: 3, 224 - 230, 30.09.2025
Ramazan Şeker
,
Gürkan Yılmaz
,
İzzet Turasan
Abstract
The aim of this study was to determine the levels of e-Healthy Diet Literacy among students studying at the Faculty of Sports Sciences at Hatay Mustafa Kemal University. A total of 295 students from various departments at the Faculty of Sports Sciences voluntarily participated in the study. The e-Healthy Diet Literacy Scale was used to assess the students’ healthy diet literacy status. SPSS 24 software was used for data analysis. Independent T-tests were used for binary comparisons, while One-Way ANOVA tests were conducted to identify differences between groups. The results indicated no significant differences in diet literacy scores and subdimensions based on gender and field variables. However, a statistically significant difference was found in favor of the teaching and management departments when considering the department variable. The overall levels of e-healthy diet literacy were moderate among the participants.
References
-
Aydın, R., Genc, A., Dere, G., & Kayar, O. Y. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 237-249.
-
Erem, S., & Bektaş, Z. (2023). Genç erişkinlerde beslenme okuryazarlığı düzeyi yaşam kalitesi ile ilişkili midir?. Food and Health, 9(2), 129-138.
-
Ergün S., Kızıl Sürücüler, H., & Işık R. (2019). Ergenlerde e-sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları: Balıkesir örneği. Jaren. 5(3):194-203.
-
Gökçe, D., & Yeşil, E. (2023). Lise öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarıyla e-sağlık okuryazarlığı düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 3(1), 17-27.
-
Habipoğlu, S., & Turasan, İ. (2022). İşitme engelli güreşçilerin beslenme bilgi ve alışkanlıklarının incelenmesi. Uluslararası Beden Eğitimi Spor ve Teknolojileri Dergisi, 3(1), 1-9.
-
Kaçar, E. Y., & Türker, P. (2024). Sağlık çalışanlarının yeme farkındalığı ve e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı düzeyleri ile beslenmeye ilişkin parametreler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(2), 206-222.
-
Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi; kavramlar ilkeler teknikler. (37. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık.
Nakas, D. (2017). Üniversite öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). T.C. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
-
Onbaşı, Ö., & Türker, P. F. (2023). e-Sağlıklı beslenme okuryazarlığı ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 51(2), 24-33.
-
Özdenk, S. (2020). Genç Sporcuların beslenme okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi (Sinop İli Örneği). Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(2), 121-129.
-
Silva, P., Araújo, R., Lopes, F. & Ray, S. (2023). Beslenme ve gıda okuryazarlığı: sağlık iletişiminin önündeki zorlukların çerçevelenmesi. Besinler, 15(22), 4708.
-
Sitti, S., & Apaydın, M. B. (2023). Basketbolcuların branşa yönelik tutum ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 485-494. https://doi.org/10.38021/asbid.1351124
-
Şengür, E., Yılmaz, G., & Turasan, İ. (2023). Üniversitelerin spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin yeme davranışlarının incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 7(3), 257-265.
-
Van Duong, T., Chiu, C. H., Lin, C. Y., Chen, Y. C., Wong, T. C., Chang, P. W., & Yang, S. H. (2021). E-healthy diet literacy scale and its relationship with behaviors and health outcomes in Taiwan. Health promotion international, 36(1), 20-33.
-
Yeşildemir, Ö. (2023). Yetişkin bireylerde sürdürülebilir ve sağlıklı yeme davranışları ile e-sağlıklı beslenme okuryazarlığı ve beslenme bilgi düzeyi arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(3), 250-260. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1307125
-
Yılmaz, G., Şengür, E., & Turasan, İ. (2022). Covid 19 döneminde üniversite öğrencilerinin sağlıklı beslenme tutum puanlarının incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-10.