Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SPOR MEDYASINDA ÇALIŞAN KADINLARIN UĞRADIKLARI SİBER ZORBALIK HAKKINDA GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel Sayı 1, 15 - 23, 25.09.2021
https://doi.org/10.52272/srad.972355

Öz

Amaç: Bu çalışmada görsel spor medyasında çalışan kadınların uğradıkları siber zorbalık ve bu zorbalığı engellemek için ne yapılması gerektiği hakkında görüşleri alınmıştır.
Yöntem: Çalışma nitel araştırma tekniklerinden fenomonoloji araştırması şeklinde desenlenmiştir. Çalışmada veriler açık uçlu anket formu ile toplanmıştır. Tasarlanan formlar Google Formlar aracılığıyla çevrimiçi hale getirilmiş ve ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen, çeşitli sosyal medya platformlarında 10.000 ve üzeri takipçi sayısına sahip görsel spor medyasında çalışan kadın iş görenlere gönderilmiştir. Oluşturulan çevrimiçi forma onam vererek dolduran 6 görsel spor medyası çalışanı kadın ise çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Oluşturulan formda katılımcılara kariyerleri boyunca maruz kaldıkları siber zorbalığa ve siber zorbalığın önlenmesi için gerekenlere dair toplam iki açık uçlu soru sorulmuştur. Ortaya çıkan temel görüşler içerik analizine tabii tutulmuş, kod, kategori ve temalara ayrılmıştır.
Sonuç: Sonuç olarak görsel spor medyasında çalışan kadınların uğradıkları siber zorbalığın psikolojik temelli ve cinsiyet temelli olmak üzere iki kategori altında toplandığı ve siber zorbalığın önlenmesinde hukuksal önlemlere ihtiyaç duyulduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Spor, basın, medya, görsel medya, siber zorbalık

Kaynakça

  • Akkaya, C., & Kaplan, Y. (2014). Toplumsal cinsiyet bağlamında spor medyasında kadın. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 177-182.
  • Bölükbaş, K., & Kırık, A. M. (2020). Siber zorbalık bağlamında twitter fenomenleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 944-966. https://doi.org/10.33437/ksusbd.764804
  • Çınkır, Ş. & Kepenekçi, Y. K. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34(34), 236-253.
  • Güler, L., & Demir, V. (1995). Spor ve medya ilişkisi ve Türkiye'de spor medyası. Marmara İletişim Dergisi, 9(9), 285-306.
  • Dinç, E. S. (2019). Türk spor medyasında kadın gazetecilere yönelik cinsiyet ayrımcılığı. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 97-112. https://doi.org/10.25307/jssr.529861
  • Eroğlu, Y., & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Hanedar, O. (2021). Spor medyasının liselerde okuyan sporcu öğrenciler üzerindeki etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Rize.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni medya aracılığıyla değişen iletişim süreci: sosyal paylaşım ağlarında gençlerin konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 230-261.
  • Özsoy, S. (2008). Türk spor medyasında kadın. Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 201-219.
  • Serin, H. (2012). Ergenlerde siber zorbalık/siber mağduriyet yaşantıları ve bu davranışlara ilişkin öğretmen ve eğitim yöneticilerinin görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezer, N., & Tunçer, S. (2021). Cyberbullying hurts: the rising threat to youth in the digital age. Doruk, K., Mengü, S., & Ulusoy, E. (Eds.). Digital siege (ss.179-194). Istanbul: Istanbul University Press. https://doi.org/10.26650/B/SS07.2021.002.09
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H., & Arıcak, O. T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 38-47.
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Tozlu, N., & Solak, A. (2007). Medya ve şiddet. Solak, A. (Ed.). Küresel süreçte medya ve şiddet içinde, (s. 53-162). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2021). 29.05.2021, https://www.tuik.gov.tr/
  • Yaman, E. (2012). Ergenlerin siber zorbalık ve siber mağduriyete ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819-833.
  • Yurdakul, Y. (2020). Siber zorbalık farkındalık programının ergenlerin siber zorbalığa ilişkin farkındalıklarına ve siber zorbalıkla baş etme becerilerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

VIEWS OF WOMEN WORKING IN VISUAL SPORTS MEDIA ON CYBERBULLYING

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: Özel Sayı 1, 15 - 23, 25.09.2021
https://doi.org/10.52272/srad.972355

Öz

Aim In this study, the views of women working in visual sports media about cyber bullying and what should be done to prevent this bullying were taken.
Method: The study was designed as a phenomenology research, one of the qualitative research techniques. In the study, data were collected with an open ended interview form. The interview form were brought online via Google Forms and sent to female employees working in the visual sports media, who had 10,000 or more followers on various social media platforms, determined by criterion sampling method. Six visual sports media employees, who filled out the online form with their consent, constitute the participants of the study. In the form, participants were asked a total of two open-ended questions about cyberbullying they have been exposed to throughout their careers and what is needed to prevent cyberbullying. The basic views that emerged were subjected to content analysis and divided into codes, categories and themes.
Conclusion: As a result, it was revealed that cyberbullying of women working in visual sports media is grouped under two categories as psychological-based and gender-based, and legal measures are needed to prevent cyberbullying..
Keywords: Sports, press, media, visual media, cyberbullying

Kaynakça

  • Akkaya, C., & Kaplan, Y. (2014). Toplumsal cinsiyet bağlamında spor medyasında kadın. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 177-182.
  • Bölükbaş, K., & Kırık, A. M. (2020). Siber zorbalık bağlamında twitter fenomenleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 944-966. https://doi.org/10.33437/ksusbd.764804
  • Çınkır, Ş. & Kepenekçi, Y. K. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34(34), 236-253.
  • Güler, L., & Demir, V. (1995). Spor ve medya ilişkisi ve Türkiye'de spor medyası. Marmara İletişim Dergisi, 9(9), 285-306.
  • Dinç, E. S. (2019). Türk spor medyasında kadın gazetecilere yönelik cinsiyet ayrımcılığı. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 97-112. https://doi.org/10.25307/jssr.529861
  • Eroğlu, Y., & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Hanedar, O. (2021). Spor medyasının liselerde okuyan sporcu öğrenciler üzerindeki etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Rize.
  • Kırık, A. M. (2017). Yeni medya aracılığıyla değişen iletişim süreci: sosyal paylaşım ağlarında gençlerin konumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 230-261.
  • Özsoy, S. (2008). Türk spor medyasında kadın. Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 201-219.
  • Serin, H. (2012). Ergenlerde siber zorbalık/siber mağduriyet yaşantıları ve bu davranışlara ilişkin öğretmen ve eğitim yöneticilerinin görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sezer, N., & Tunçer, S. (2021). Cyberbullying hurts: the rising threat to youth in the digital age. Doruk, K., Mengü, S., & Ulusoy, E. (Eds.). Digital siege (ss.179-194). Istanbul: Istanbul University Press. https://doi.org/10.26650/B/SS07.2021.002.09
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H., & Arıcak, O. T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 38-47.
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Tozlu, N., & Solak, A. (2007). Medya ve şiddet. Solak, A. (Ed.). Küresel süreçte medya ve şiddet içinde, (s. 53-162). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2021). 29.05.2021, https://www.tuik.gov.tr/
  • Yaman, E. (2012). Ergenlerin siber zorbalık ve siber mağduriyete ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819-833.
  • Yurdakul, Y. (2020). Siber zorbalık farkındalık programının ergenlerin siber zorbalığa ilişkin farkındalıklarına ve siber zorbalıkla baş etme becerilerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neslişah Aktaş Üstün 0000-0003-0745-8527

Mustafa Ekin Bu kişi benim 0000-0003-2957-8458

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Kabul Tarihi 14 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: Özel Sayı 1

Kaynak Göster

APA Aktaş Üstün, N., & Ekin, M. (2021). GÖRSEL SPOR MEDYASINDA ÇALIŞAN KADINLARIN UĞRADIKLARI SİBER ZORBALIK HAKKINDA GÖRÜŞLERİ. Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 3(Özel Sayı 1), 15-23. https://doi.org/10.52272/srad.972355

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.