Spor ve rekreasyon faaliyetleri, birbirini karşılıklı olarak etkileyen ve birbiriyle bütünleşmiş alanlardır. Spor, bireylerin fiziksel ve ruhsal ihtiyaçlarını karşılayarak rekreasyonel sürecin önemli bir parçasını oluştururken; rekreasyon ise bireyin boş zamanlarında gönüllü olarak katıldığı, fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimine katkı sağlayan etkinlikleri içerir. Rekreasyon faaliyetleri arasında yer alan oryantiring, bireylerin boş zamanlarını doğayla iç içe hem fiziksel hem de zihinsel gelişimlerine katkı sağlayacak şekilde değerlendirmelerine olanak tanırken; takım çalışmasına dayalı yapısıyla da katılımcıların birlikte karar alma, sorumluluk paylaşımı ve iletişim becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. Araştırmada, doğa kampına katılan fen lisesi öğrencilerinin oryantiring parkuru sonrasında takım çalışması etkinliğine yönelik düşüncelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemiyle bütüncül tek durum deseni çerçevesinde tasarlanmış olup, oryantiring parkur sonuçları ve öğrencilerin takım çalışması etkinliğine ilişkin görüşleri olmak üzere iki boyutta ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen ve doğa kampına katılan ikisi erkek, sekizi kadın olmak üzere toplam on öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin takım çalışması hakkında sahip oldukları bilgiler, etkinliklerin kazandırdığı değerler, liderlik, bilgi akışı, iletişim, senkronizasyon, takım ruhu ve kişisel özelliklerdeki değişimlere ilişkin görüşleri detaylı biçimde değerlendirilmiştir. Fen lisesi öğrencilerinin oryantiring parkur deneyimi sonrasında takım çalışması etkinliklerine yönelik olumlu izlenimlere sahip olduklarını göstermektedir. Katılımcılar, bu etkinliklerin kendilerinde farkındalık oluşturduğunu, eksik yönlerini keşfetmelerine yardımcı olduğunu ve grup içinde koordineli hareket edebilme becerilerini geliştirdiğini ifade etmişlerdir. Ayrıca, takım içindeki iletişim, görev paylaşımı ve ortak hedef doğrultusunda hareket etmenin önemini daha iyi kavradıkları belirtilmiştir. Sonuç olarak, takım çalışması etkinliklerinin öğrencilerin hem bireysel gelişimlerine hem de sosyal etkileşim becerilerine anlamlı katkılar sunduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Takım çalışması, oryantiring, doğa kampı, nitel analiz
Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulduğunu yazarlar beyan eder. Aksi bir durumun tespiti halinde Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisinin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk makale yazarlarına aittir.
Sports and recreational activities are interrelated and integrated fields that mutually influence one another. While sports constitute a significant component of the recreational process by meeting individuals' physical and mental needs, recreation encompasses activities voluntarily undertaken during one's free time, contributing to physical, social, and emotional development. Orienteering, as a type of recreational activity, allows individuals to spend their leisure time in nature in ways that promote both physical and cognitive development. Moreover, through its team-based structure, it helps participants enhance skills such as collaborative decision-making, responsibility-sharing, and communication. This study aims to examine the reflections of high school students participating in a nature camp on team-based activities following an orienteering course. Designed within the framework of a qualitative research method using a holistic single case study pattern, the research focuses on two dimensions: students' orienteering performance outcomes and their views on the subsequent team activity. The study group consists of ten students—eight female and two male—selected through criterion sampling, all of whom attended the nature camp. Based on the findings, students’ understanding of teamwork, the values gained from the activities, leadership, information flow, communication, synchronization, team spirit, and changes in personal traits were evaluated in detail. The results indicate that the students held positive impressions of the team activities following the orienteering experience. Participants stated that the activities raised their self-awareness, helped them identify their weaknesses, and enhanced their ability to act in coordination within a group. Furthermore, they expressed a clearer understanding of the importance of communication, task distribution, and working toward a shared goal. In conclusion, team-based activities were found to significantly contribute to both the individual development and social interaction skills of the students.
Key Words: Teamwork, orienteering, nature camp, qualitative analysis
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Spor ve Rekreasyon |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.