The purpose of this study is to examine the relationship between the organizational commitment levels of physical education and sports teachers and their job satisfaction. Personal Information Form, Organizational Commitment Scale and Job Satisfaction Scale were used as data collection tools in the study. The universe of the study consists of Physical Education and Sports Teachers working in Ankara; the sample consists of a total of 298 teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education in Çankaya district. Data were analyzed using SPSS 29.0 statistical program; quantitative research method was adopted. The obtained data were subjected to normality test and then evaluated with t-test, ANOVA and correlation analysis. According to the analysis results, it was determined that gender, age and professional seniority variables created significant differences on organizational commitment and job satisfaction, but no significant difference was found according to the income status variable. In addition, it was determined that there is a positive and significant relationship between organizational commitment and job satisfaction. In line with these findings, it can be stated that the demographic characteristics of teachers are effective factors on organizational commitment and job satisfaction. The research suggests that management policies should be restructured in line with these variables in order to increase the efficiency of Physical Education and Sports Teachers working in educational institutions.
Key Words: Physical education, sports, job satisfaction, organizational commitmen.
physical education sports job satisfaction organizational commitmen
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri ile iş tatmini arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi formu, Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara ilinde görev yapan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri; örneklemini ise Çankaya ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapan toplam 298 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, SPSS 29.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş; nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Elde edilen veriler normallik testine tabi tutulmuş ve ardından t-testi, ANOVA ve korelasyon analizleri ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, cinsiyet, yaş ve mesleki kıdem değişkenlerinin örgütsel bağlılık ve iş tatmini üzerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu belirlenmiş, gelir durumu değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca, örgütsel bağlılık ile iş tatmini arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu bulgular doğrultusunda, öğretmenlerin demografik özelliklerinin örgütsel bağlılık ve iş tatmini üzerinde etkili faktörler olduğu ifade edilebilir. Araştırma, eğitim kurumlarında görev yapan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin verimliliğini artırmak amacıyla, yönetim politikalarının bu değişkenler doğrultusunda yeniden yapılandırılmasını önermektedir.
Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi, spor, iş tatmini, örgütsel bağlılık.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.