Sekizinci Sınıftan On İkinci Sınıfa İngilizce Akademik Başarısına Yönelik Bir Geri Etki Çalışması
Year 2025,
Volume: 4 Issue: 1, 68 - 79, 30.06.2025
Mehmet Nuri Anlayici
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı merkezi sınavların İngilizce dersi akademik başarısı üzerindeki geri etkisini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Batman ilinde biri özel toplamda dört lisenin 12. sınıflarında öğrenim gören toplam 78 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada katılımcıların, Nisan 2014 Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavındaki İngilizce başarı puanları ile aynı soruların katılımcılara TEOG TEKRAR sınavı şeklinde sorulmasıyla elde edilen puanları belirlenmiştir. Elde edilen puanlara göre öğrencilerin İngilizce akademik başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca araştırmanın yapıldığı okulların öğretmenleri ile görüşme yapılarak İngilizce dersinin yürütülmesi ile ilgili bilgi toplanmıştır. Öğrencilerin TEOG ve TEOG-TEKRAR puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla Wilcoxon işaretli sıralar testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda TEOG ve TEOG-TEKRAR puanları arasında TEOG puanı lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin yükseköğretime geçiş sınavında herhangi bir ağırlığı olmayan İngilizce dersine yeterli zaman ayırmadıkları ve İngilizce öğretmenlerinin hem kendilerini hem de öğrencileri derse motive etmede zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmada sonuç olarak İngilizce dersinden sorumlu olmayan öğrencilerin İngilizce akademik başarısı üzerinde merkezi sınavların olumsuz bir geri etki oluşturduğu tespit edilmiştir.
Thanks
Araştırma sürecine sunduğu değerli katkılar ve rehberlik için Sayın Doç. Dr. Ata Pesen’e içten teşekkürlerimi sunarım.
References
-
Akpınar, K. D., & Çakıldere, B. (2013). Washback effects of high-stakes language tests of Turkey (KPDS and ÜDS) on productive and receptive skills of academic personnel. Journal of Language and Linguistic Studies, 9(2), 81–94.
-
Alderson, J. C., & Wall, D. (1993). Does washback exist? Applied Linguistics, 14(2), 115–129.
-
Andrews, S., Fullilove, J., & Wong, Y. (2002). Targeting washback: A case study. System, 30(2), 207–223.
-
Bachman, F., & Palmer, S. (1996). Language testing in practice. Oxford University Press.
-
Başaran, S. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı önerisi. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
-
Baştürk, R., (2005), Öğrenci seçme sınavı (ÖSS) ve üniversite mezuniyet not ortalamasının KPSS başarısını yordama geçerliliği. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, Pamukkale Üniversitesi.
-
Buck, G. (1988) Testing listenning comprehension in japanese university entrance examination. JALT Journal, 10, 15-42.
-
Cheng, L. (1998). Impact of a public examination change on students’ perceptions and attitudes toward their English learning. Studies in Educational Evaluation, 24(3), 279–301
-
Çakır, İ. (2017). The washback effects of secondary education placement examination on teachers, school administrators and parents with specific reference to teaching English as a foreign language. Turkish Journal of Teacher Education, 6(2), 35–52.
-
Çelebi, S., & Kalay, M. (2023). İngilizce öğretimine yönelik öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 268-287. https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1380455
-
Education First. (2024). EF English Proficiency Index: A ranking of 113 countries and regions by English skills. https://www.ef.com/wwen/epi/
-
Frederiksen, J. R., & Collins, A. (1989). A systems approach to educational testing. Educational Researcher, 18(9), 27–32.
-
Gömleksiz, M. N., & Aslan, S. (2017). TEOG sınavının ortaokul öğrencilerinin İngilizce dil öğrenme etkisine ilişkin öğrenci görüşleri: Nitel bir çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 63(2), 1–14.
-
Husen, T. (1967). International study of achievement in mathematics: A comparison of twelve countries. Wiley.
-
International English Language Testing System. (2022). Test taker performance 2022. https://www.ielts.org/for-researchers/test-statistics
-
Karaca, M., Bektaş, O., & Armağan, F. Ö. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63–86.
-
Kılıçkaya, F. (2016). Washback effects of a high-stakes exam on lower secondary school English teachers’ practices in the classroom. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 40(1), 116–134.
-
Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2010). High-stakes testing: Does secondary education examination involve any risks? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 758–764.
-
Madaus, G. F. (1988). The influence of testing on the curriculum. In L. N. Tanner (Ed.), Critical issues in curriculum: Eighty-seventh yearbook of the National Society for the Study of Education (pp. 83–121). University of Chicago Press.
-
Manjarrés, N. B. (2005). Washback of the foreign language test of the state examinations in Colombia: A case study. Arizona Working Papers in SLAT, 12, 1-19. https://journals.uair.arizona.edu/index.php/AZSLAT/article/view/21283/20862
-
Messick, S. (1996). Validity and washback in language testing. Language Testing, 13(3), 241–256.
-
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.
-
Morrow, K. (1986). The evaluation of tests of communicative performance. In M. Portal (Ed.), Innovatives in language testing, 1–13. Nelson.
-
ÖSYM. (2018). 2017 e-YDS ingilizce değerlendirme raporu. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Erişim adresi https://www.osym.gov.tr/TR,15051/2017-e-yds-ingilizce-degerlendirme-raporu.html
-
ÖSYM. (2023a). 2023-KPSS A grubu öğretmenlik (genel yetenek-genel kültür-eğitim bilimleri-alan bilgisi ve öabt) sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Erişim adresi https://www.osym.gov.tr/TR,25749/2023-kpss-a-grubu-ve-ogretmenlik-genel-yetenek-genel-kultur-egitim-bilimleri-alan-bilgisi-ve-oabt-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
-
ÖSYM. (2023b). 2023-YKS sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Erişim adresi https://www.osym.gov.tr/TR,25647/2023-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
-
Özmen, K. S. (2011). Washback effects of the inter-university foreign language examination on foreign language competences of candidate academics. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 5(2), 215–228.
-
Popham, W. J. (1987). The merits of measurement-driven instruction. Phi Delta Kappan, 68, 679–682.
-
Prodromou, L. (1995). The backwash effect: From testing to teaching. ELT Journal, 49(1), 13–25.
-
Read, J., & Hayes, B. (2003). The impact of IELTS on preparation for academic study in New Zealand. In International English Language Testing System (IELTS) Research Reports 2003: e 4, 153-191, Canberra: IDP: IELTS Australia.
-
Rodríguez-Muñiz, L. J., Díaz, P., Mier, V., & Alonso, P. (2016). Washback effect of university entrance exams in applied mathematics to social sciences. PLOS ONE, 11(12), e0167544. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0167544
-
Sevimli, S. E. (2007). The washback effects of foreign language component of the entrance examination on the teaching and learning context of English language university groups in secondary education: A case study [Master’s thesis, Gaziantep University].
-
Shepard, L. A. (1990). Inflated test scores gains: Is the problem old norms or teaching the test? Educational Measurement: Issues and Practice, 9(3), 15–22.
-
Shohamy, E. (2001). Democratic assessment as an alternative. Language Testing, 18(4), 373–391.
-
Shohamy, E., Donitsa-Schmidt, S., & Ferman, I. (1996). Test impact revisited: Washback effect over time. Language Testing, 13(3), 298–317.
-
Smith, M. L. (1991). Put to the test: The effects of external testing on teachers. Educational Researcher, 20(5), 8–11. https://doi.org/10.3102/0013189X020005008
-
Sukyadi, D., & Mardiani, R. (2011). The washback effect of the English National Examination (ENE) on English teachers’ classroom teaching and students’ learning. K@ta, 13(1), 96–111. http://jurnalmanajemen.petra.ac.id/index.php/ing/article/viewFile/18214/18090
-
Taylor, L. (2005). Washback and impact. ELT Journal, 59(2), 154-155.
-
Wall, D. (1999). The impact of high-stakes examinations on classroom teaching: A case study using insights from testing and innovation theory. Department of Linguistics and Modern English Language, Lancaster University.
-
Watanabe, Y. (1996). Investigating washback in Japanese EFL classrooms: Problems of methodology. Australian review of applied linguistics. Series S, 13(1), 208-239. https://doi.org/10.1075/aralss.13.09wat
A Washback Study on English Academic Achievement from Eighth to Twelfth Grade
Year 2025,
Volume: 4 Issue: 1, 68 - 79, 30.06.2025
Mehmet Nuri Anlayici
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı merkezi sınavların İngilizce dersi akademik başarısı üzerindeki geri etkisini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubu 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Batman ilinde biri özel toplamda dört lisenin 12. sınıflarında öğrenim gören toplam 78 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada katılımcıların, Nisan 2014 Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavındaki İngilizce başarı puanları ile aynı soruların katılımcılara TEOG TEKRAR sınavı şeklinde sorulmasıyla elde edilen puanları belirlenmiştir. Elde edilen puanlara göre öğrencilerin İngilizce akademik başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca araştırmanın yapıldığı okulların öğretmenleri ile görüşme yapılarak İngilizce dersinin yürütülmesi ile ilgili bilgi toplanmıştır. Öğrencilerin TEOG ve TEOG-TEKRAR puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla Wilcoxon işaretli sıralar testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda TEOG ve TEOG-TEKRAR puanları arasında TEOG puanı lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin yükseköğretime geçiş sınavında herhangi bir ağırlığı olmayan İngilizce dersine yeterli zaman ayırmadıkları ve İngilizce öğretmenlerinin hem kendilerini hem de öğrencileri derse motive etmede zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmada sonuç olarak İngilizce dersinden sorumlu olmayan öğrencilerin İngilizce akademik başarısı üzerinde merkezi sınavların olumsuz bir geri etki oluşturduğu tespit edilmiştir.
References
-
Akpınar, K. D., & Çakıldere, B. (2013). Washback effects of high-stakes language tests of Turkey (KPDS and ÜDS) on productive and receptive skills of academic personnel. Journal of Language and Linguistic Studies, 9(2), 81–94.
-
Alderson, J. C., & Wall, D. (1993). Does washback exist? Applied Linguistics, 14(2), 115–129.
-
Andrews, S., Fullilove, J., & Wong, Y. (2002). Targeting washback: A case study. System, 30(2), 207–223.
-
Bachman, F., & Palmer, S. (1996). Language testing in practice. Oxford University Press.
-
Başaran, S. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı önerisi. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
-
Baştürk, R., (2005), Öğrenci seçme sınavı (ÖSS) ve üniversite mezuniyet not ortalamasının KPSS başarısını yordama geçerliliği. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, Pamukkale Üniversitesi.
-
Buck, G. (1988) Testing listenning comprehension in japanese university entrance examination. JALT Journal, 10, 15-42.
-
Cheng, L. (1998). Impact of a public examination change on students’ perceptions and attitudes toward their English learning. Studies in Educational Evaluation, 24(3), 279–301
-
Çakır, İ. (2017). The washback effects of secondary education placement examination on teachers, school administrators and parents with specific reference to teaching English as a foreign language. Turkish Journal of Teacher Education, 6(2), 35–52.
-
Çelebi, S., & Kalay, M. (2023). İngilizce öğretimine yönelik öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 268-287. https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1380455
-
Education First. (2024). EF English Proficiency Index: A ranking of 113 countries and regions by English skills. https://www.ef.com/wwen/epi/
-
Frederiksen, J. R., & Collins, A. (1989). A systems approach to educational testing. Educational Researcher, 18(9), 27–32.
-
Gömleksiz, M. N., & Aslan, S. (2017). TEOG sınavının ortaokul öğrencilerinin İngilizce dil öğrenme etkisine ilişkin öğrenci görüşleri: Nitel bir çalışma. The Journal of Academic Social Science Studies, 63(2), 1–14.
-
Husen, T. (1967). International study of achievement in mathematics: A comparison of twelve countries. Wiley.
-
International English Language Testing System. (2022). Test taker performance 2022. https://www.ielts.org/for-researchers/test-statistics
-
Karaca, M., Bektaş, O., & Armağan, F. Ö. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin merkezi sınavlarda sorulmayan fen bilimleri konularına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 63–86.
-
Kılıçkaya, F. (2016). Washback effects of a high-stakes exam on lower secondary school English teachers’ practices in the classroom. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 40(1), 116–134.
-
Kumandaş, H., & Kutlu, Ö. (2010). High-stakes testing: Does secondary education examination involve any risks? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 758–764.
-
Madaus, G. F. (1988). The influence of testing on the curriculum. In L. N. Tanner (Ed.), Critical issues in curriculum: Eighty-seventh yearbook of the National Society for the Study of Education (pp. 83–121). University of Chicago Press.
-
Manjarrés, N. B. (2005). Washback of the foreign language test of the state examinations in Colombia: A case study. Arizona Working Papers in SLAT, 12, 1-19. https://journals.uair.arizona.edu/index.php/AZSLAT/article/view/21283/20862
-
Messick, S. (1996). Validity and washback in language testing. Language Testing, 13(3), 241–256.
-
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Sage Publications.
-
Morrow, K. (1986). The evaluation of tests of communicative performance. In M. Portal (Ed.), Innovatives in language testing, 1–13. Nelson.
-
ÖSYM. (2018). 2017 e-YDS ingilizce değerlendirme raporu. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Erişim adresi https://www.osym.gov.tr/TR,15051/2017-e-yds-ingilizce-degerlendirme-raporu.html
-
ÖSYM. (2023a). 2023-KPSS A grubu öğretmenlik (genel yetenek-genel kültür-eğitim bilimleri-alan bilgisi ve öabt) sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Erişim adresi https://www.osym.gov.tr/TR,25749/2023-kpss-a-grubu-ve-ogretmenlik-genel-yetenek-genel-kultur-egitim-bilimleri-alan-bilgisi-ve-oabt-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
-
ÖSYM. (2023b). 2023-YKS sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi. Erişim adresi https://www.osym.gov.tr/TR,25647/2023-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html
-
Özmen, K. S. (2011). Washback effects of the inter-university foreign language examination on foreign language competences of candidate academics. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 5(2), 215–228.
-
Popham, W. J. (1987). The merits of measurement-driven instruction. Phi Delta Kappan, 68, 679–682.
-
Prodromou, L. (1995). The backwash effect: From testing to teaching. ELT Journal, 49(1), 13–25.
-
Read, J., & Hayes, B. (2003). The impact of IELTS on preparation for academic study in New Zealand. In International English Language Testing System (IELTS) Research Reports 2003: e 4, 153-191, Canberra: IDP: IELTS Australia.
-
Rodríguez-Muñiz, L. J., Díaz, P., Mier, V., & Alonso, P. (2016). Washback effect of university entrance exams in applied mathematics to social sciences. PLOS ONE, 11(12), e0167544. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0167544
-
Sevimli, S. E. (2007). The washback effects of foreign language component of the entrance examination on the teaching and learning context of English language university groups in secondary education: A case study [Master’s thesis, Gaziantep University].
-
Shepard, L. A. (1990). Inflated test scores gains: Is the problem old norms or teaching the test? Educational Measurement: Issues and Practice, 9(3), 15–22.
-
Shohamy, E. (2001). Democratic assessment as an alternative. Language Testing, 18(4), 373–391.
-
Shohamy, E., Donitsa-Schmidt, S., & Ferman, I. (1996). Test impact revisited: Washback effect over time. Language Testing, 13(3), 298–317.
-
Smith, M. L. (1991). Put to the test: The effects of external testing on teachers. Educational Researcher, 20(5), 8–11. https://doi.org/10.3102/0013189X020005008
-
Sukyadi, D., & Mardiani, R. (2011). The washback effect of the English National Examination (ENE) on English teachers’ classroom teaching and students’ learning. K@ta, 13(1), 96–111. http://jurnalmanajemen.petra.ac.id/index.php/ing/article/viewFile/18214/18090
-
Taylor, L. (2005). Washback and impact. ELT Journal, 59(2), 154-155.
-
Wall, D. (1999). The impact of high-stakes examinations on classroom teaching: A case study using insights from testing and innovation theory. Department of Linguistics and Modern English Language, Lancaster University.
-
Watanabe, Y. (1996). Investigating washback in Japanese EFL classrooms: Problems of methodology. Australian review of applied linguistics. Series S, 13(1), 208-239. https://doi.org/10.1075/aralss.13.09wat