Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik lisans öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik tutumları ile fizik muayenede algıladıkları öz yeterlilik arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı ve korelasyonel tipteki çalışma bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde yürütülmüştür. Örneklemi 219 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencileri İçin Klinik Uygulamaya Yönelik Tutum Ölçeği ve Hemşirelik Lisans Öğrencileri İçin Fiziksel Muayenede Algılanan Öz Yeterlilik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışma için etik kurul ve kurum izni alınmıştır. Veri analizi için sayı, yüzde, ortalama, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü ANOVA, Tukey ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik Lisans Öğrencileri İçin Fiziksel Muayenede Algılanan Öz Yeterlilik Ölçeği toplam puan ortalaması 2.52±0.47, Hemşirelik Öğrencileri İçin Klinik Uygulamaya Yönelik Tutum Ölçeği toplam puan ortalaması 104.68±16.85'tir. Ölçekler arasında çok zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0.205).
Sonuç: Çalışmada öğrencilerin klinik uygulamaya yönelik tutumları ve fizik muayenede algılanan öz yeterlilikleri ortalamanın üzerinde bulunmuştur. Ayrıca, klinik uygulamaya yönelik daha olumlu tutuma sahip olan öğrencilerin fiziksel muayenede öz yeterlilikleri daha yüksektir. Hemşirelik eğitiminde klinik uygulamaya daha fazla odaklanılması ve mentörlük desteğinin artırılması önerilmektedir.
Purpose: This study aimed to examine the relationship between undergraduate nursing students' attitudes towards clinical practice and their perceived self-efficacy in physical examination.
Methods: The descriptive and correlational study was conducted in the nursing faculty of a state university. The sample consisted of 219 nursing students. Data were collected using the Descriptive Information Form, Attitudes Toward Clinical Practice Scale for Nursing Students, and Perceived Self-Efficacy in Physical Examination Scale for Undergraduate Nursing Students. Ethics committee and institutional permission were obtained for the study. Number, percentage, mean, independent groups t-test, oneway ANOVA, Tukey and Pearson correlation test were used for data analysis.
Results: The mean total score of the Perceived Self-Efficacy in Physical Examination Scale for Undergraduate Nursing Students was 2.52±0.47, and the mean total score of the Attitude Towards Clinical Practice Scale for Nursing Students was 104.68±16.85. A very weak significant relationship was found between the scales (r=0.205).
Conclusion: In the study, students' attitudes towards clinical practice and perceived self-efficacy in physical examination were found to be above average. In addition, students with more positive attitudes towards clinical practice had higher self-efficacy in physical examination. It is recommended to focus more on clinical practice and increase mentoring support in nursing education.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Nurse Education, Fundamentals of Nursing |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | December 23, 2024 |
| Acceptance Date | August 4, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 3 |