Endüstri devrimi öncesi, üretim ve tüketim henüz bu denli hızlı değilken ‘sürdürülebilirlik’ çok da aşina olunan bir kavram değildi. Ancak gelişen endüstri, teknoloji, yeni ürünler, hammadde kaynaklarının aşırı kullanımı, atık problemleri gibi olumlu ve olumsuz birçok çıktıyı da beraberinde getirmiştir. Teknolojik ve endüstriyel alanlardaki gelişmeler başlangıçta her ne kadar toplumsal ve ekonomik açıdan yarar sağlayarak ekonomik büyüme sağlasa da sonrasında görmezden gelemeyeceğimiz boyuta ulaşan çevresel ve toplumsal sıkıntılar ‘sürdürülebilirlik” kavramını ön plana çıkarmıştır.
Moda ve tekstil endüstrisi, çevreyi en fazla kirleten ve yoğun kaynak kullanımı olan endüstrilerden biridir. Sürekli büyümeye devam eden, ekonomik açıdan yüksek gelir getiren bir endüstri olmasının yanında çevresel, sosyal yönden negatif etkilere sebebiyet vermektedir. Bu bağlamda, moda ve tekstil sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin ve ürün tasarımında söz sahibi olan tasarımcıların, sürdürülebilir bir yaklaşım benimseyip konuya ilişkin farkındalık kazanması önemlidir.
Tasarımcıların ve işletmelerin erken ürün tasarımı aşamasında vereceği kararlar ürünün toplam maliyetini ve ürünün yaşam döngüsü boyunca vereceği zararları azaltabilmektedir. Ürün geliştirme süreçleri, sistematik ve multidisipliner bir çalışma gerektirmektedir. Ürün tasarımı, ürün geliştirmenin bir parçası olduğundan, ürün geliştirme süreçleri ve ürün tasarım aşamalarını kavramak sürdürülebilir moda ve tekstil tasarımı için gerekliliktir. Ancak ürün tasarım aşamaları moda ve tekstil tasarımcıları için karmaşık bir süreç olabilmektedir. Ürün tasarım aşaması; ürünün hammaddesi, kullanım ve kullanım sonu senaryosu, ürün için harcanan kaynaklar, ürünün paketlenmesi ve dağıtımı gibi birçok parametre içerir. Dikkat edilmesi gereken birçok unsur olması nedeniyle ürün tasarım aşaması, ürün geliştirme sürecinin en kritik kararlarının verildiği aşamadır.
Bu çalışmanın amacı, tekstil ve moda endüstrisinde sürdürülebilir ürün tasarım sürecini incelemek ve ürün tasarımında sürdürülebilirliği hedefleyen TED (Tekstil Çevre Tasarımı)’in 10 stratejisini, sürdürülebilir ürün tasarım sürecinde kullanımının örnekler üzerinden değerlendirmektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | October 19, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 3 |