Research Article
BibTex RIS Cite

"Bir Konstantin Stanislavski Yorumu Olarak Lee Strasberg’in Metot Oyunculuğu"

Year 2022, Volume: 3 Issue: 4, 89 - 97, 24.06.2022

Abstract

Tarihsel süreç içerisinde oyunculuk sanatı ile ilgili bir takım teorik ve pratik öneriler ortaya konmuştur. Oyunculuk uygulaması konusunda önerilerde bulunan kişilerden biri de Rus Tiyatrosu’ndan Konstantin Sergeyeviç Stanislavski’dir. Stanislavski, gerçekçi oyunculuk anlayışından yola çıkarak Sistem Oyunculuğu adını verdiği oyunculuk yöntemini yaratmış ve yaptığı çalışmalarla kendisinden sonra gelen tiyatro uygulayıcılarına önderlik etmiştir. Stanislavski’nin çalışmalarını temel alan ve kendi oyunculuk yöntemini meydana getiren isimlerden biri de Amerikan Tiyatrosu’ndan Lee Strasberg’dir. Metot Oyunculuğu olarak adlandırılan ve gerçekçi oyunculuk anlayışının merkeze alındığı bu yöntem ile hem sinema hem de tiyatro alanında birçok oyuncu yetiştirilmiştir. Bu çalışmada, Konstantin Stanislavski’nin Sistem Oyunculuğu’nun, Lee Strasberg tarafından tekrar yorumlanarak Metot Oyunculuğu’na nasıl uygulandığı araştırılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, öncelikle Sistem Oyunculuğu, aşamaları ve beraberinde ortaya çıkan tanım ve kavramlar ele alınmış daha sonra Metot Oyunculuğu yöntemsel açıdan incelenmiştir. Ayrıca her iki oyunculuk yöntemi arasındaki benzerlik ve farklılıklar elde edilen bulgular çerçevesinde değerlendirilmiştir.

References

  • Easty, E.D. (1978). On Method Acting. USA: The House of Collectibles, Inc.
  • Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı. (Çev: B. Baysal). İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • Chabora, P.D. (2000). Emotion Training and the Mind/Body Connection: Alba Emoting and the Method. Method Acting Reconsidered.(Ed: D. Krasner) New York: St. Martin’s Press. Ss. 229‐242.
  • Hull, S.L. (2012). Strasberg’s Medhod. (6th Edition). USA: Ox Bow Publishing.
  • Krasner, D. (2000). I Hate Strasbeg: Method Bashing in the Academy. Method Acting Reconsidered. (Ed: D. Krasner). New York: St. Martin’s Press.ss.3‐43.
  • Moore, S.(2011). Stanislavski Sistemi. (3.Basım). (Çev: Ö. Çiçek, B. Sezgin, C. Yalaz). İstanbul: BGST Yayınları.
  • Magarshack, D. (1980). Stanislavsky on the Art of the Stage.(5th Edition). Great Britain: Whitsable Litho Ltd.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu.(1.Basım). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Stanislavski, K.S.(1992). Sanat Yaşamım.(1.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Can Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (1996a).Bir Aktör Hazırlanıyor.(3.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (1996b).Bir Karakter Yaratmak. (3.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (2011). Bir Rol Yaratmak. (4.Basım). (Çev: Ç. Genç, F. Güllü, B. Tanyel). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Strasberg, L. (2010a).The Lee Strasberg Notes. (Ed: L. Cohen).New York: Saxon Graphics Ltd.
  • Strasbeg, L. (2010b). Strasberg At The Actors Studio. ( Ed: R.H. Hethmon). New York: The Viking Press.
  • Strasberg,L., Schechner, R.(1964). Working with Live Material. The Tulane Drama Review Vol:9, No:1, 117‐135.
  • Strasberg, L.(1988). A Dream of Passion. USA: Plume (A member of Penguin Group).
  • B. Tanyel & U. Esen. (1996). Stanislavski ve Oyunculuk Yöntemi Üzerine. Mimesis, Sayı:6, 337‐359.
  • Whyman, R. (2012). Oyunculukta Stanislavski Sistemi. (1.Basım). (Çev: H.Gür). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Year 2022, Volume: 3 Issue: 4, 89 - 97, 24.06.2022

Abstract

References

  • Easty, E.D. (1978). On Method Acting. USA: The House of Collectibles, Inc.
  • Carter, D. (2011). Oyunculuk Sanatı. (Çev: B. Baysal). İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • Chabora, P.D. (2000). Emotion Training and the Mind/Body Connection: Alba Emoting and the Method. Method Acting Reconsidered.(Ed: D. Krasner) New York: St. Martin’s Press. Ss. 229‐242.
  • Hull, S.L. (2012). Strasberg’s Medhod. (6th Edition). USA: Ox Bow Publishing.
  • Krasner, D. (2000). I Hate Strasbeg: Method Bashing in the Academy. Method Acting Reconsidered. (Ed: D. Krasner). New York: St. Martin’s Press.ss.3‐43.
  • Moore, S.(2011). Stanislavski Sistemi. (3.Basım). (Çev: Ö. Çiçek, B. Sezgin, C. Yalaz). İstanbul: BGST Yayınları.
  • Magarshack, D. (1980). Stanislavsky on the Art of the Stage.(5th Edition). Great Britain: Whitsable Litho Ltd.
  • Özüaydın, N.U. (2011). Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu.(1.Basım). İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Stanislavski, K.S.(1992). Sanat Yaşamım.(1.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Can Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (1996a).Bir Aktör Hazırlanıyor.(3.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (1996b).Bir Karakter Yaratmak. (3.Basım). (Çev: S. Taşer). İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K.S. (2011). Bir Rol Yaratmak. (4.Basım). (Çev: Ç. Genç, F. Güllü, B. Tanyel). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Strasberg, L. (2010a).The Lee Strasberg Notes. (Ed: L. Cohen).New York: Saxon Graphics Ltd.
  • Strasbeg, L. (2010b). Strasberg At The Actors Studio. ( Ed: R.H. Hethmon). New York: The Viking Press.
  • Strasberg,L., Schechner, R.(1964). Working with Live Material. The Tulane Drama Review Vol:9, No:1, 117‐135.
  • Strasberg, L.(1988). A Dream of Passion. USA: Plume (A member of Penguin Group).
  • B. Tanyel & U. Esen. (1996). Stanislavski ve Oyunculuk Yöntemi Üzerine. Mimesis, Sayı:6, 337‐359.
  • Whyman, R. (2012). Oyunculukta Stanislavski Sistemi. (1.Basım). (Çev: H.Gür). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Fatma Kandemir Şahin 0000-0003-1930-8278

Publication Date June 24, 2022
Submission Date October 19, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 4

Cite

APA Kandemir Şahin, F. (2022). "Bir Konstantin Stanislavski Yorumu Olarak Lee Strasberg’in Metot Oyunculuğu". STAR Sanat Ve Tasarım Araştırmaları Dergisi, 3(4), 89-97.