This article aims to determine the status of design education for limited spaces given in Interior Architecture departments in Turkey and to present the updated requirements for the education plan with the current conditions. First, the public and private universities in Turkey that provide interior architecture education were determined and, their education plans were obtained. Then, compulsory, and elective courses for limited volumes at the undergraduate education level were scanned. As a result of the scan, it was decided that there are no mandatory courses for limited volumes, there are few courses at the elective course level, and their course hours, credits, and application periods are low to none. This situation makes it difficult to adopt current facts and approaches in education and, causes insufficient academic education and research on restricted volume design, which is rapidly increasing globally and in our country. Considering these findings, it is seen that a different approach is required for limited space education in Interior Architecture departments. Adopting different approaches will not only keep the education up to date but also enable students to start their working life more ready and equipped. In addition, the study touches on the future of the academic education process as well as examines the curriculum plans of interior architecture departments.
Interior architecture Interior design education Limited spaces Small scale architecture Microarchitecture.
Çalışma, Türkiye’deki İç Mimarlık bölümlerinde verilmekte olan kısıtlı hacimlere yönelik tasarım eğitiminin mevcut durumunu ifade etmeyi ve bu anlamda, günün şartlarıyla eğitim planına yönelik güncelleme gereksinimlerini önermeyi hedeflemektedir. İlk olarak Türkiye’deki İç Mimarlık eğitimi verilen devlet ve vakıf üniversiteleri belirlenerek öğretim planlarına ulaşılmıştır. Ardından lisans eğitimi düzeyinde kısıtlı hacimlere yönelik zorunlu ve seçmeli dersler taranmıştır. Taramanın sonucunda, kısıtlı hacimlere yönelik zorunlu derslerin bulunmadığı, seçmeli ders düzeyinde az sayıda dersin bulunduğu ve bunların ders saatlerinin, kredilerinin ve uygulama yapılan sürelerin az ya da hiç olmadığı belirlenmiştir. Bu durum eğitimde güncel olguları ve yaklaşımları benimsemeyi zorlaştırmakta, küresel anlamda ülkemizde hızla artan kısıtlı hacim tasarımı üzerine akademik eğitim ve araştırmaların yetersiz kalmasına sebep olmaktadır. Bu bulgular ışığında İç Mimarlık bölümlerinde kısıtlı hacim eğitimi için farklı yaklaşımların gerekli olduğu görülmektedir. Farklı yaklaşımların benimsenmesi, eğitimin güncel tutulmasının yanında öğrencilerin çalışma hayatına daha hazır ve donanımlı başlamasını da sağlayacaktır. Ek olarak çalışma, İç Mimarlık bölümlerinin, müfredat planlarını incelemenin yanında akademik eğitim sürecinin durumu ve geleceğine de değinmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | January 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 7 |